מחקר חדש של כללית: ההגנה של החיסון נגד הזן הדרום אפריקני פחותה

    צבי טסלר No Comments on מחקר חדש של כללית: ההגנה של החיסון נגד הזן הדרום אפריקני פחותה

    מחקר משותף של מכון כללית למחקר ואוניברסיטת תל אביב: ההגנה של חיסון קורונה כנגד הזן הדרום אפריקאי פחותה מההגנה כנגד הזן הבריטי | בשלב זה קשה להעריך את שיעור הירידה ביעילות החיסון כנגד הזן הדרום אפריקאי והערכת החוקרים היא שיעילות החיסון פחותה אך עדיין משמעותית

    חיסון צילום: פלאש 90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מחקר פורץ דרך, ראשון מסוגו, קובע כי הזן שמקורו בדרום אפריקה מצליח לפרוץ במידה מסוימת את ההגנה של שתי מנות החיסון של פייזר. לפיכך ההגנה הצפויה של החיסון כנגד זן זה פחותה מההגנה הטובה של החיסון כנגד הזן המקורי של הקורונה וכנגד הזן הבריטי, שהוא השכיח כיום בהדבקות בישראל.

    יחד עם זאת, החוקרים מסייגים ואומרים כי בשלב זה לא ניתן להעריך במדויק את שיעור הירידה ביעילות החיסון. הערכתם היא שיעילות החיסון אינה יורדת באופן דרסטי, היות ואין התפשטות נרחבת של הזן הדרום אפריקאי והוא מאוד נדיר בארץ.

    המחקר נערך כשיתוף פעולה בין חוקרים ממכון כללית למחקר ואוניברסיטת תל אביב. את המחקר הובילו פרופ' שי בן שחר, מנהל המחלקה לרפואה מותאמת אישית במערך החדשנות בכללית, ד"ר דורון נצר ראש אגף הרפואה בחטיבת הקהילה בכללית ופרופ' עדי שטרן מביה״ס ע״ש שמוניס למחקר ביורפואי וסרטן בפקולטה למדעי החיים באוניברטיסת תל אביב.

    החוקרים איתרו מטופלי כללית שנמצאו חיוביים לקורונה החל מ- 14 יום לאחר קבלת מנת החיסון הראשונה. יצוין כי היעילות הגבוהה של החיסון לקורונה הביאה לכך שמספר נמוך מאוד של מחוסנים נדבקו בקורונה ולאחר איתורם, לכל מחוסן שנמצא חיובי לקורונה "הוצמד" נדבק שלא חוסן הדומה לו בגיל, במין, במגזר, באזור המגורים ובמאפיינים נוספים.

    המחקר התבסס על כ-800 נבדקים (כ- 400 זוגות) של מחוסנים ולא מחוסנים אשר נמצאו חיוביים לקורונה, וכל הנגיפים שבודדו נשלחו לריצוף גנטי.

    פרופ' רן בליצר אמר: ‏מחקר חדש פרי שת"פ בין כללית לאונ׳ ת"א בחן את השאלה האם הוריאנט הדר׳ אפר׳ יעיל יותר מהבריטי בפריצת ההגנה שמקנה החיסון של פייזר. התשובה – כן.

    400 מקרי ׳פריצת חיסון׳ (הדבקה לאחר 2 מנות) הותאמו ל-400 נדבקים דומים שלא חוסנו, ורוצפו גנטית.

    ‏הריצוף הגנטי של הנגיפים הראה שכיחות לא צפויה של הזן הדר׳ אפר׳ דווקא בצד המחוסן מלא של הצמדים (פי 8 מה-1% הצפוי לאור שכיחותו בצד הלא מחוסן)

    ההבדל מובהק

    זוהי עדות ברורה לכך שזן זה רכש ייתרון, יחסית לזן הבריטי, בהתחמקות מההגנה של החיסון

    ועדיין- הוא לא התפשט כאן עד כה מעבר ל-1%.

    מסקנות:

    1. אם נחווה עוד התפרצות, הזן הדר׳ אפר׳ הוא כעת המועמד הסביר ביותר – יגרום למחלה בלא מחוסנים, אך גם (יותר מהזן הבריטי) במחוסנים

    2. התנאים כעת לא מאפשרים לזן זה התפשטות נרחבת – שילוב של ההגנה (החלקית) של החיסון הנרחב, ואמצעי הזהירות האחרים (מסיכה, ריחוק)
    זה יכול להשתנות

    3. יש להמשיך ולהגביר את מאמץ הניטור, הריצוף והחקירות.



    0 תגובות