שירות התעסוקה: קצב החזרה של צעירים לעבודה – נמוך מהמצופה

    צבי טסלר No Comments on שירות התעסוקה: קצב החזרה של צעירים לעבודה – נמוך מהמצופה

    שירות התעסוקה: על אף פתיחתו הרחבה של המשק – קצב החזרה של צעירים נמוך משמעותית מהמצופה

    לשכת התעסוקה צילום: Yossi Zamir/Flash90
    16:24
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on תעלומה: מי פרץ לדף הבית של להיטי אברהם פריד?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    למרות פתיחת ענפי התעסוקה בהם מועסקים צעירים בשיעור גבוה, החלוקה הגילאית של דורשי עבודה במרץ זהה לזו שנרשמה בפברואר – המשמעות היא שצעירים אינם חוזרים לעבודה בקצב המצופה: במהלך חודש מרץ הוסרו מגבלות הקורונה וענפי התעסוקה בהם ייצוג יתר לצעירים, כענפי ההסעדה, האירוח, הפנאי והמסחר, נפתחו כמעט באופן מלא. למרות זאת, שיעור דורשי העבודה הצעירים לא השתנה כלל בהשוואה לפברואר; 47.4% במרץ לעומת אותו אחוז בדיוק בפברואר. המשמעות היא שצעירים אינם חוזרים לעבודה.

    אגף המחקר והתכנון של שירות התעסוקה: התופעה מוכיחה שדמי האבטלה הפכו לחסם בפני חזרה לעבודה. זה נכון לגבי צעירים ולגבי מרוויחי שכר נמוך אחרים, לאו דווקא צעירים. ביולי, מוכרחים לקצוב את האבטלה לפי גיל ומצב ומשפחתי, בשיעור חודשי פוחת ולהמשיך לבצע את מבחן התעסוקה הדורש מדורשי עבודה לגלות מאמצים לשוב לעבודה.

    מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור: "הנתונים מאששים את אשר טענו לאורך כל הדרך, הארכתם הגורפת של דמי האבטלה הצילה מאות אלפי דורשי עבודה ומעסיקים מפני קריסה. אולם עם פתיחת המשק, הפכו דמי האבטלה מרשת ביטחון לחסם תעסוקתי בפני לא מעט דורשי עבודה, ובכללם הצעירים. ביולי מוכרחים לעבור למודל דמי אבטלה אפקטיבי שיעודד חזרה לעבודה. מודל הקצוב בזמן, דיפרנציאלי לפי גיל ומצב ומשפחתי ובהמשך קיום מבחן התעסוקה שיבטיח את תכליתם המקורית של דמי האבטלה כרשת ביטחון לזקוקים לה".

    אחת מהתופעות המרכזיות שמאפיינת את משבר התעסוקה שפקד את ישראל בשנה האחרונה נוכח התפשטות נגיף הקורונה הייתה עלייתו החדה של שיעור הצעירים בקרב דורשי העבודה בישראל. לאורך כל שנת המשבר, אוכלוסיית הצעירים (עד גיל 34) מהווה כמחצית מכלל דורשי העבודה וזאת, לטענת שירות התעסוקה, עקב העובדה שהענפים שנפגעו באופן היותר משמעותי ממדיניות הסגרים היו כאלה בהם מועסקים לרוב צעירים כענפי המסחר, הפנאי, הבילוי, התרבות והתיירות. בנוסף, מדגישים בשירות התעסוקה, השילוב של הארכתה הגורפת של הזכאות לדמי אבטלה עד לסוף יוני 2021 עם העובדה שמדובר במשרות המזכות בדמי אבטלה הקרובים לגובה המשכורת (Replacement Rate גבוה) מובילה לכך שגם כאשר ענפים אלו חוזרים לפעילות המועסקים בהם, שחלק ניכר מהם הם צעירים, אינם ממהרים לשוב לעבודה.

    מנתונים שמפרסם הבוקר (ראשון) שירות התעסוקה על נתוני התעסוקה לחודש מרץ 2021 בהתפלגות לפי גיל עולה כי במהלך חודש מרץ ירד מספר דורשי העבודה בסך הכל ב 15% ביחס לחודש פברואר, כאשר לירידה זו היו ביטויים בשלוש קבוצות הגיל העיקריות – צעירים (עד 34), בני 35-50 ובני 51 ומעלה. אלא, שעל אף שבחודש מרץ הוסרו מגבלות הקורונה וענפי התעסוקה בהם לצעירים ייצוג יתר נפתחו בצורה כמעט מלאה, כענפי האירוח, ההסעדה, הפנאי והמסחר, בכל זאת קצב החזרה לעבודה של הצעירים היה נמוך מהמצופה. כתוצאה, התפלגות דורשי העבודה הפעילים בחודש מרץ לפי גיל הייתה כמעט זהה להתפלגות שנרשמה בחודש פברואר, קודם הסרת המגבלות על הענפים בהם לצעירים ייצוג יתר. בחודש מרץ היוו הצעירים 47.4% מכלל דורשי העבודה (זהה ממש ל 47.42% בפברואר), בני 35-50 היוו 30.94% (גם זהה ל 30.91% בפברואר) ואילו בני 51 ומעלה היוו 21.66% (לעומת 21.67% בפברואר).  שבניגוד למצופה שיעורן של הקבוצות בקרב מבקשי העבודה לא השתנה ביחס לפברואר ובדומה לחודש שקדם לו גם בחודש מרץ 47.4% מכלל דורשי העבודה היו צעירים עד גיל 34, 30.9% היו בגילאי 35-50 ואילו 21.7% היו בני 51 ומעלה.

    "נתונים אלו", טוענים בשירות התעסוקה, "מאששים את טענתנו לאורך כל המשבר – הארכתה הגורפת של הזכאות לדמי האבטלה הפכה את דמי האבטלה מרשת ביטחון שמטרתה לאפשר חזרה מיטבית למעגל העבודה לכדי חסם העומד בפני חזרה לעבודה", ומדגישים, "על מנת לעודד חזרתם לעבודה של צעירים, כמו של מרוויחי שכר נמוך אחרים, ביולי עלינו לקצוב את דמי האבטלה לתקופה קצרה ודיפרנציאלית לפי גיל ומצב משפחתי, בשיעור פוחת מידי חודש ולהתנותם בפעולות אקטיביות לחזרה לעבודה כמו חיפוש עבודה, השתתפות בקורסים וכן הלאה. כל זאת", מדגישים בשירות התעסוקה, "במטרה לעודד את חזרתם לעבודה של אלה היכולים לעשות זאת".

    לטענת אגף המחקר והתכנון, העובדה שקצב החזרה של צעירים למעגל העבודה נמוך מהמצופה הובילה לכך שמשרות רבות בענפי התעסוקה בהם לצעירים ייצוג יתר, כדוגמת ענפי ההסעדה, האירוח, הבילוי, הפנאי והמסחר, לא מאויישות. כתוצאה מאי חזרתם של צעירים למשרות אלו, גדל מספרן של המשרות הפנויות בענפים אלו באופן משמעותי בחודשים האחרונים. כך למשל, מאז חודש דצמבר 2020 ועד מרץ 2021 גדלו משרות עובדי המטבח ב 36%, משרות המלצרים והמוזגים ב 208% ואילו מספר משרות הטבחים הפנויות גדל בלא פחות מ 218% בשלושת החודשים הללו.



    0 תגובות