הרפורמה בנושא שיקום נכי צה"ל: "אנחנו בתהליך של תיקון"

    קובי פינקלר No Comments on הרפורמה בנושא שיקום נכי צה"ל: "אנחנו בתהליך של תיקון"

    מנכ"ל משרד הביטחון אמר בעקבות הרפורמה בנושא נכי צה"ל: "אנחנו בתהליך של תיקון ועשיית החובה המוסרית של מדינת ישראל אל מול נכי צה"ל. ליבנו ותפילותינו ותקוותנו עם איציק סעידיאן, שנלחם על חייו. כולנו מתפללים לשלומו ולהחלמתו"

    אמיר אשל צילום: פלאש 90
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל התייחס היום (חמישי) להסכמות שהושגו בין  משרדי רה"מ, האוצר והביטחון בנושא רפורמת השיקום של נכי צה"ל. "אנחנו בתהליך של תיקון ועשיית החובה המוסרית של מדינת ישראל אל מול נכי צה"ל. ליבנו ותפילותינו ותקוותנו עם איציק סעידיאן, שנלחם על חייו. כולנו מתפללים לשלומו ולהחלמתו", אמר אשל.

    "שר הביטחון, בני גנץ, הניח לפני שבועיים הצעת החלטה לרפורמה מקיפה בטיפול בנכי צה"ל. הצעה זו גובשה במשרד הביטחון, יחד עם ארגון נכי צה"ל. היא התבססה על המון ידע ועבודות שנעשו בעבר וככה היא הוכנה. שיתוף הפעולה בין משרד הביטחון וארגון נכי צה"ל היה הדוק ואפילו היסטורי. פעלנו יחד, באופן אינטימי, באופן שקוף ופתוח ואני יכול לצטט את יו"ר ארגון נכי צהל, שנבנה פה אמון שלא זוכרים כדוגמתו שנים רבות. ההצעה שגובשה אמורה לעלות לאישור הממשלה מחר או לכל המאוחר ביום ראשון".

    "מבחינתנו מדובר בבשורה גדולה לנכי צה"ל ולנפגעי פוסט טראומה בפרט, אבל זה הרבה מעבר. יש פה בשורה לחברה בישראל בכלל. יש פה מהלך מתקן עם משמעות לחברה כולה", הוסיף אשל.

    לדבריו "לוח הזמנים למימוש הוא מאוד קצר, על בסיס תובנות וידע שצברנו. קבלת ההחלטה על ידי הממשלה היא תנאי משמעותי בעל ערך רב לממש את הרפורמה. בלי הצעדים שהוגדרו כמהלכים בהחלטת הממשלה, יהיה קשה לממש ולמצות את הפוטנציאל ובוודאי להוביל לשינוי המיוחל".

    עוד הוסיף מנכ"ל משרד הביטחון: "התכנית שגיבשנו מגדירה מהלכים מיידים ואת מהלכי ההמשך, שימלאו בתוכן וביכולת מימוש את הרפורמה כולה ובחלקם יובאו לחקיקה בכנסת. במקביל לכל העשייה הזאת, צוות הפעולה "נפש אחת" שהוקם כאן במשרד הביטחון, עובד על תחומים נוספים, שהבנו בשלב מאוד מוקדם שאנחנו חייבים להעמיק בהם, כדי להביא אותם לבשלות החלטות ומימוש. דוגמא אחת היא שיפור משמעותי בטיפול בנפגעי פוסט טראומה. דוגמא נוספת היא שיפור השירות הרפואי בתחום הוועדות הרפואיות. אלו סוגיות שבחלקן לא טופלו בעבר, ולא היה בסיס מקצועי לקבל החלטות בשלוף. בחרנו לעשות את זה בקבועי זמן קצרים, עם טובי המומחים בארץ- להעלות הצעות, לאמץ את מה שמבשיל, להביא לחקיקה ולצאת לדרך".

    כמו כן, אמר "בשורה משמעותית נוספת נוגעת לקשר שבין צה"ל למשרד הביטחון, שמירת הרצף בין האירועים לנפגעים, לטיפול שלהם בצה"ל ובהמשך כשהם הופכים להיות אזרחים ועוברים לאחריות של משרד הביטחון".

    לדברי אשל "בשנת 2021 נטפל קודם כל בפוסט טראומתיים. יש בתכנית מגוון פעילויות שכבר תתחלנה להיות מיושמות השנה, גם לנכים וגם למשפחות, בנות זוג וילדים. המוקד הטלפוני שלנו יעבור לעבוד 24/7 ונתחיל להקים בית מאזן לפוסט טראומתיים. נכניס כלבי שירות לנכי PTSD. נעניק טיפול פסיכולוגי לבנות הזוג והילדים. זה עניין גדול וכמובן מגובה במשאבים הנדרשים לזה. בנוסף נתחיל לתת באופן מיידי את הטיפול הראוי לנכים המבוגרים. למעלה מ60% מנכי צה"ל הם אוכלוסייה מבוגרת והצרכים שלהם משתנים ביחס לצעירים. זה דורש שינוי וגם זה יקרה במהלך השנה הזאת".

    "תגבור של כוח אדם לאגף השיקום. מנה ראשונה שהיא הכרחית בעיני לרמת דחיפות בהולה מאוד, אמורה לתגבר את מי שהיום נמצא במחוזות ואתם מכירים את המספרים: עובדת סוציאלית על 1600 נכים, עובד שיקום על 1200 נכים, רופא בודד על 2700 נכים. אנחנו נתגבר אותם. צה"ל הולך להקים ענף בתוך מחלקת הנפגעים שלו לטיפול בנכים, לא לטיפול רפואי אלא לליווי ושימור הקשר של צה"ל לנכים, תחום שנמצא בפער. בנוסף כוללת התכנית תמיכה בבתי הלוחם שנפגעו על רקע הקורונה".

    "המהלך הגדול הבא יובא בתוך 3 חודשים. שר הביטחון יחזור לממשלה עם סט פעילויות נוסף שחלקו בחקיקה: עיגון הטבות, ביטול מבחן הכנסה כמו שמתרחש בביטוח הלאומי, הפרדת תקצוב הנכים כסעיף נפרד מתקציב הביטחון, שישמר כפרח מוגן. במקביל אנחנו רוצים להקים את נציב תלונות נכי צה"ל ככתובת לנכים. היום נכי צה"ל מקבלים את הסעד בבתי משפט, אנחנו חושבים שצריך להקים גוף כזה שתהיה לו יכולת לטפל בתלונות באופן אפקטיבי. דיברנו גם על שיפור וייעול תהליכי ההכרה וקיצור תהליכים בוועדות הרפואיות, נקים מועצה לאומית לנפגעי פוסט טראומה, כי הסוגיה רלוונטית מעבר לנכי צה"ל. אנחנו אמורים לסכם את כל הנושאים הללו ולהעביר החלטות בממשלת ישראל ובמה שנדרש בחקיקה בכנסת.
    לא תהיה בשורה אם אנחנו לא נשכיל להכניס נשמה והרבה לב לתוך התהליכים, לא שהיא לא קיימת כבר היום. יש פה הרבה מאוד פעולות שלא יכולות להישאר רק ברמה הטכנית", הוסיף מנכ"ל משרד הביטחון.

    "אני מבקש לומר מספר מלים על עובדי אגף השיקום. העובדים והעובדות שלנו מטפלים באוכלוסיית הנכים עם כל הלב והנשמה וקשה להביא את הנשמה היתרה, כשאתה מטפל ב-1600 נכים וזה לא רק בין תשע לחמש, זה בלילה, זה בסופי שבוע ובטלפונים ישירים. אני חורש את כל המחוזות שלנו ואני רואה את העובדים הנפלאים האלו, זה פשוט לא יאומן. אנחנו לאורך שנים לא נתנו להם את הכלים הנדרשים, בהיקף הנדרש, למילוי המשימה. העובדים הם לא הבעיה, אנחנו לא השכלנו לתת להם את הכלים ולמרות זאת הם מצליחים לעשות ניסים ונפלאות. 70% מנכי צה"ל משוקמים. הם עשו את זה יחד עם הנכים. העובדים עוברים תקופה לא קלה ואני אומר, ההתלהמות על העובדים המסורים שעובדים בחוסר כלים היא לא ראויה. אני כמנכ"ל ראוי לביקורת ונעשה הכל כדי לשנות את זה".

    "לסיכום, החלטת הממשלה מעידה על קונצנזוס של החברה הישראלית באשר לטיפול ושיקום נכי צה"ל. אני רוצה לציין את ההירתמות של כולם והתוצאות הראשוניות לפניכם. שיתוף הפעולה עם שר האוצר שנרתם לעניין הזה ראוי לציון, ראש הממשלה שהביע את המחויבות שלו, משרד המשפטים שאמון על המהלכים העדינים של איך פורטים את הרעיונות לעשיה, כל אלה הביאו לעשייה שאנחנו מביאים היום. מבחן ההוכחה הוא עלינו ולפנינו. נעשה את כל מה שנדרש כדי לא להחמיץ את ההזדמנות הזאת. זאת החובה המוסרית שלנו", סיים אשל.



    0 תגובות