"אינם תורה מסיני": חילוקי הדעות בוועדת הכספים על כספי הפיצויים

    איתי גדסי וצבי טסלר No Comments on "אינם תורה מסיני": חילוקי הדעות בוועדת הכספים על כספי הפיצויים

    שר האוצר ישראל כ"ץ בפתח דיון ועדת הכספים בראשות משה גפני על פיצוי עקיף לעסקים בערים המעורבות שנפגעו במהלך המבצע, יו"ר הוועדה דרש כי הפיצוי יועבר | המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ומשרד המשפטים לא מאפשרים | דיון הוועדה המלא

    ועדת הכספים צילום: פלאש 90
    14:42
    28.03.24
    צבי טסלר No Comments on פיקוד העורף מחדד הנחיות: כך תיערכו להפסקת חשמל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר האוצר בפתח דיון ועדת הכספים לעניין פיצויים לנזק עקיף במבצע 'שומר חומות': ביקשנו לאשר פיצוי עקיף לעסקים בערים המעורבות שנפגעו במהלך המבצע, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לא איפשר זאת. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: אני רוצה שנעביר את זה"

    שר האוצר, ישראל כ"ץ אמר בפתח דיון ועדת הכספים: "זה דיון חשוב מאוד לכל מי שנפגעו בסבב הלחימה האחרון, יש את הפיצוי הישיר – בעניין הזה אנשי מס רכוש, רשות המיסים עשו עבודה יוצאת מהכלל, מהרגע הראשון, ליווי בזמן אמת. ביקרתי כמעט בכל הערים שנפגעו, ראיתי שהדברים נפגעים. ישבתי לראות באיזה נושאים אנחנו יכולים לסייע ואנחנו עושים זאת".

    "לעניין הפיצוי העקיף שנידון פה, יש חוק עד שבעה קילומטרים, יש נורמה שנקבעה עד ארבעים קילומטר בצוק איתן ומבצעים אחרים, לכן זה היה מובן מאליו. הייתה סוגיה אחת שהייתה חריגה לעומת פעמים קודמת, וזו הנחיית פיקוד העורף לא קיים לימודים עד 80 קילומטר, ולכן שקלתי והחלטתי להוסיף את מסלול השכר בין 40 ל-80 קילומטר, שמי שנעדר בטווח הזה המעסיקים ששילמו לו את השכר, יכלו להיכנס למסלול שכר. זו נקודה מאוד חשובה שיכולה לאפשר את מתן הפיצויים במסלול הזה".

    "בנוסף קיימתי דיונים וחשבתי שצריך לקבוע כללים מיוחדים לערים המעורבות, לגבי הפיצוי הישיר זה הוגדר כפעולות איבה. חשבתי שמלבד הפיצוי הישיר יש צורך גם בפיצוי עקיף, הקריטריון שגיבשנו –עסק שנפגע תוך כדי ימי המבצע והיה סגור שבעה ימים ומעלה, הוא זכאי גם לפיצוי העקיף, על מנת לאפשר את זה גם בערים המעורבות, קבעתי שזה יהיה בכל ישוב. אותה הסמכה שיש לשר לעשות זאת באופן כללי, חשב נציג היועמ"ש מאיר לוין שזה לא אפשרי. אם היה ניתן באופן חוקי, הייתי מבקש לעשות את זה, אם צריך לחוקק, אזה שהכנסת תחוקק את זה במהירות"

    אלעד סולומינסקי, נציג משרד המשפטים הגיב לסוגיית הפיצוי לערים המעורבות וציין כי לעמדת המשרד אין לשר האוצר סמכות לקבוע פיצויים בתקנות לעניין הנזקים בערים המעורבות שלא נבעו מירי מעזה: "עברה אלינו שאלה פרשנית לגבי הסמכות של שר האוצר לתקן בתקנות, לא מדובר בשאלה האם ראוי לתת פיצויים עקיפים, אלא לעניין הסמכות", כך הסביר נציג המשרד כי הנזקים האמורים אינם מוגדרים כנזקי מלחמה אלא כנזקי אלימות, ובמצב זה הסמכות של שר האוצר נוגעת לפיצויים בגין נזקים ישירים בלבד. היועצת המשפטית לוועדה והכנסת, עו"ד שגית אפיק העירה על הדברים: "על פי לשון החוק נזק עקיף נובע מפגיעה בפעילות מלחמה או פעולות איבה, זה לא נכנס לעמדתכם לפעולות איבה?"

    יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר בחריפות: "למה בעל החנות או העסק בעכו שהיה סגור, בין אם הוא יהודי או ערבי, למה אי אפשר לפצות אותו בפיצוי שהשר הציע?! היועמ"ש אמר ונעבור לדום? אני רוצה להעביר את זה". גפני תקף ואמר: "אני מציע שתשנו את הפרשנות שלכם, כי לשון החוק שונה. מה שאומר היועמ"ש אינו תורה מסיני, אלה הן פעולות איבה. זה הרי ברור שזה נובע מאותו מערך מלחמתי באותה תקופה".



    0 תגובות