המדד חושף: חופי ישראל נקיים יותר

    קובי פינקלר No Comments on המדד חושף: חופי ישראל נקיים יותר

    שינוי משמח: כמעט שמונים אחוזים מהחופים הבלתי מוכרזים שנמדדו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת המדד הקודם בתקופה המקבילה בשנה שעברה. לדברי המשרד להגנת הסביבה השינוי נערך בעקבות תכנית ההפחתה האזורית להגנה על הים התיכון מפני פסולת ימית וחופית

    חוף כזיב צילום: גידי בטלהיים, המשרד להגנת הסביבה
    15:05
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on "הקב"ה בחר לניסיון הזה את האנשים הכי מיוחדים שלו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נתוני מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה ל-15 ביוני 2021 מראים, כי 77% מהחופים הפתוחים (הבלתי מוכרזים) שנמדדו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 75% במדד הקודם ובדומה לתקופה המקבילה אשתקד. הרשויות הן: חדרה, חוף אשקלון, אשדוד, קריית ים, חופי רשות הטבע והגנים, תל אביב יפו, גן רווה, טירת הכרמל, בת ים וחוף השרון. האחריות לניקיון החופים הנבדקים היא בידי הרשויות המקומיות החופיות.

    ממחקרים בעולם ובישראל עולה, כי חופי ישראל מובילים לרעה באחוז הפלסטיק בפסולת הימית גם בהשוואה לים התיכון, וגם לממוצע העולמי. כמדינה החברה באמנת ברצלונה, מחויבת מדינת ישראל לתוכנית ההפחתה האזורית להגנה על הים התיכון מפני פסולת ימית וחופית (Regional Plan on Marine Litter Management). על-פי תוכנית זו, חובה על המדינות החברות לנקוט שורה ארוכה של פעולות כדי למזער את ממדי תופעת הפסולת הימית ואת השפעותיה המזיקות על הסביבה הימית של הים ועל האוכלוסייה השוכנת לחופיו.

    הנהלת קרן הניקיון אישרה באחרונה תקציב רב שנתי לתוכנית "חוף נקי" בהיקף של כ-44 מיליון שקל. על-פי תכנית הפעולה שאושרה לשלוש שנים הבאות (2021-2023), תוכנית חוף נקי תמשיך לפעול לשינוי תודעתי לחשיבות הים והחופים ולחיזוק לקיחת האחריות האישית, ותתמקד גם באכיפה, ניקיון, הפחתה במקור וניטור פסולת הפלסטיק. כל זאת, במטרה למזער את כמות הפסולת החופית בישראל ולפעול לניקיונם של החופים והים, ביחס למדד תוצאה סביבתית ברור ובהתאם למחויבות הבין-לאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל.

    בנוסף, המשרד הקצה בתמיכה זו לראשונה שני מיליון שקלים לתמיכה ברשויות החופיות לצמצום מפגע פסולת הפלסטיק בחופים לפני הגעתו לחוף ולים. התמיכה מאפשרת הקמת תשתיות לאיסוף אשפה בחופים לא מוכרזים, מתקני איסוף פסולת ניקוז נגר עילי ומתקני תשתית לעידוד בשימוש כלים רב-פעמיים. תמיכה זו מותנית בהתחייבות של הרשות בקידום חוק עזר עירוני נגד שימוש בכלים חד-פעמיים בחופים והתשלום מותנה בפרוטוקול אישור החוק של מועצת או מליאת הרשות.

    חוף ים - בוסתן הגליל נהריה

    יעל שי, המשרד להגנת הסביבה

    חוף ים בנהריה

    גידי בטלהיים, המשרד להגנת הסביבה

    חוף בוסתן הגליל נהריה

    יעל שי, המשרד להגנת הסביבה

    תכנית חוף נקי היא תכנית פעולה לאומית לטיפול בבעיית הפסולת הימית בישראל, ונגזרת מדרישות אמנת ברצלונה. התכנית פועלת מזה 15 שנה, ומטרתה למזער את כמות הפסולת החופית בישראל ולפעול לניקיונם של החופים והים, ביחס למדד תוצאה סביבתית ברור – הכול בהתאם למחויבות הבין-לאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל. מרכיב מרכזי בתכנית חוף נקי וכן עיקר תקציבה, מופנה לתמיכה ברשויות החוף בניקיון החופים הפתוחים שבשטחיהן. במטרה לטפל בבעיה הסביבתית של הפסולת הימית בישראל, תכנית חוף נקי מגדירה יעדי תוצאה ברורים לניקיון החופים הפתוחים: 70% מהחופים נקיים 70% מהשנה.

    במסגרת זו, מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית מבצעים מדידה של רמת הניקיון בחופים הפתוחים תוך יידוע שוטף של רשויות החוף לטובת מעקב ופעולות מתקנות לשיפור מתמיד של ניקיון החופים. שיתוף תוצאות מדד חוף נקי לציבור הרחב מתבצע פעמיים בחודש לאורך כל השנה (ב-2021 הייתה הפסקה של כמה שבועות לאור אירוע הזפת בחופים), כצעד משלים להעלאת המודעות של הציבור הרחב לתופעת הפסולת הימית ושקיפות ציבורית.

    שנת 2020, אשר ציינה את השנה ה-15 של תוכנית חוף נקי, הינה השנה הנקייה ביותר מאז תחילת מדידת ניקיון החופים הפתוחים והלא מוכרזים לרחצה. 68.18% מהחופים הוגדרו כ"נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות 70% מהשנה, לעומת 19.7% מהחופים בשנת 2005, כאשר החלה התוכנית. נראה שפעילות תוכנית חוף נקי על שלל מרכיביה הביאה לשיפור משמעותי מאוד במצב ניקיון החופים הפתוחים.

    הישג זה הוא תוצר של פעילות משותפת של תוכנית חוף נקי יחד עם רשויות החופיות והארגונים הסביבתיים, לרבות הגדלת התקציבים המיועדים לניקיון החופים ולפעילויות ההסברה הציבוריות אשר הביא לשיפור משמעותי במצב ניקיון החופים הבלתי מוכרזים.



    0 תגובות