77 שנים: כאלף חסידי חב"ד בציון הרה"ק רבי לוי יצחק שניאורסהן בקזחסטן

    שלמה ריזל No Comments on 77 שנים: כאלף חסידי חב"ד בציון הרה"ק רבי לוי יצחק שניאורסהן בקזחסטן

    חסידי חב"ד מכל העולם מעתירים החל מליל אמש בתפילה בציון המקובל רבי לוי יצחק שניאורסאהן זצוק"ל הטמון בקזחסטן | אמש הוכנס למקום ספר תורה מיוחד לעצירת המגיפה, כסגולת הבעש"ט הק' | במתחם הוקמה ישיבת קיץ ובה עשרות תלמידי ישיבה מרוסיה שוקדים על לימודם בכל ימי בין הזמנים

    10:34
    28.03.24
    הרב אייל אונגר No Comments on יש דם ביצים שמותר? הרב אייל אונגר בשיעור מפתיע

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    למעלה ממאלף חסידי חב"ד ויהודים המקורבים לחסידות הגיעו אתמול ברכבת אווירית למדינת קזחסטן להעתיר בתפילה על ציונו של המקובל הרה"ק רבי לוי יצחק שניאורסאהן, אביו של הוד כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש לרגל יומא דהילולא שחל היום, כ' במנחם-אב.

    רבי לוי יצחק, שהיה גאון ומקובל ורבה של יעקטארינוסלב (כיום דנייפרופטרובסק), העיר השנייה בגודלה באוקראינה. הוא החזיק בתפקיד ביד רמה בין השנים תרס"ט לתרצ"ט ואז נאסר בידי השלטון הקומוניסטי בשל פעולותיו להפצת יהדות, שהיו אסורות על פי חוקי ברית המועצות.

    הוא נחקר, עונה, נשפט ונשלח לגלות בעיר צ'יאלי שבקזחסטן, שם שהה 4 שנים שבהן התייסר מאוד וחלה. בחודשים האחרונים לחייו עבר לאלמטי, שהייתה אז עיר הבירה הקזחית, נפטר ומנוחתו כבוד שם.

    ב-25 השנים האחרונות, עם נפילת מסך הברזל, קיימת תחייה יהודית של ממש בקזחסטן – שהיתה רפובליקה סובייטית – בקרב כ-20 אלף יהודים, מתוך אוכלוסייה כללית של כ-19 מיליון נפש, רובם המוחלט מוסלמים.

    כיום פעילות במדינת הענק 7 קהילות מרכזיות ב-7 ערים גדולות, בהן הבירה נור-סולטן – וכל זאת בניצוחו של הרב הראשי ישעיה כהן שליט"א המשמש גם כשליח חב"ד במדינה, בסיוע קרוב למניין רבנים ושלוחים. המרחק ביניהן גדול מאוד, בגלל גודלה של קזחסטן שמשתרעת על פני שטח הגדול פי 90 מישראל; קזחסטן היא המדינה המוסלמית בעלת השטח הגדול בעולם.

    בשנים האחרונות, עם שיפוץ קברו של רבי לוי יצחק שניאורסון והקמת בית כנסת בסמוך לבית העלמין שבו הוא טמון, מגיעים מאות יהודים – רובם מארצות הברית, רוסיה ומדינות ברית המועצות לשעבר. מחירם של כרטיסי הטיסה מישראל לקזחסטן יקרים מאוד, בין היתר משום שאינם ישירים ומגיעים לעלות של כאלף דולרים. זו גם הסיבה שאין כמעט חסידים מישראל שנוסעים להילולא בקזחסטן.

    כמידי שנה בקיץ אף הוקמה ישיבה במקום ואליה מגיעים בעיקר בחורי ישיבה מרוסיה ששוקדים על לימודם בכל תקופת בין הזמנים.

    הרב ישעיה כהן, רבה הראשי של קזחסטן ושליח חב"ד במדינה, סיפר כי "משנה לשנה מספר המגיעים לציון גדל בקצב ענק, גם בגלל הרצון לכבד את אביו של הרבי וגם בגלל סיפורי המופתים שאירעו למי שהתפללו בציון ותרמו להחזקתו. השנה, אחרי שנת הקורונה שמנעה מרבים להגיע, אנו רואים את המספר הגבוה ביותר אי-פעם של חסידים ואנשי מעשה המגיעים להעתיר במקום הקדוש".

    עוד אומר הרב כהן "ציונו של רבי לוי יצחק ידוע כמקום המסוגל לישועות. בכל תקופת הקומוניזם היו מגיעים לכאן בחשאי יהודים מכל רחבי ברית המועצות להעתיר בתפילה כי יזכו לצאת בשלום מעמק הבכא הקומוניסטי, ורבים-רבים מעידים כי נושעו בזכות תפילה במקום הקדוש".

    הרב כהן גם משבח את מנהיגי המדינה על סיועם הרב למען יהודיה והארת הפנים לתיירים המגיעים אליה.

    אמש (רביעי) נערך בעיר אלמא-אטא שבקזחסטן אירוע הכנסת ספר תורה לעילוי נשמת רבי לוי יצחק. את ספר התורה – שנכתב ומוכנס ביום סגולה למקום קדוש זה, כסגולה לעצירת המגיפה, ע"ד הסיפור על ס"ת המיוחד שכתב הבעש"ט הק' לעצירת מגיפה – תרם הנדיב מר אלכסנדר משקביץ והוא יוכנס לבית הכנסת "לוי יצחק" הסמוך לציון בעל ההילולא.

    במקביל לאירועי יום ההילולא, תפתח היום ועידת 'כינוס השלוחים למדינות ברית המועצות לשעבר', בהשתתפות של 250 שלוחים מכל רחבי ברית המועצות. הועידה תכלול סדנאות, התוועדויות ומושבים מיוחדים שיסתיימו ביום ראשון הקרוב. בין המשתתפים גם הגאון הרב בערל לאזאר רבה הראשי של רוסיה, הרב ישעיה כהן רבה הראשי של קזחסטן, סיו"ר המרכז לענייני חינוך הרב משה קוטלרסקי ורבנים חשובים נוספים.



    0 תגובות