- רדיו קול חי - -

"חיזוק היחסים הכלכליים" וסוגיית עזה: לפיד שוחח עם עמיתו המצרי

שר החוץ, יאיר לפיד שוחח אמש (מוצ"ש) בטלפון עם עמיתו המצרי, סאמח שוכרי. על פי הודעת לפיד, בתחילת השיחה הביעו השניים שביעות רצון גדולה מהפגישה המוצלחת בין ראש הממשלה בנט לנשיא מצרים א-סיסי.

עוד נמסר מלשכתו של שר החוץ: השיחה הייתה חמה וידידותית והם הסכימו להמשיך לדבר בקרוב. השניים הביעו רצון להדק את היחסים הטובים ולהניע קדימה את הקשר בין המדינות. שרי החוץ דיברו על רצון לחזק את היחסים הכלכליים בין ישראל ומצרים ועל הפוטנציאל להגדלת הסחר והפעילות העסקית. בנוסף, השרים דנו בתוכנית "כלכלה תמורת בטחון" לעזה שהציג שר החוץ לפיד שבוע שעבר.

כזכור, בשבוע שעבר נפגש ראש הממשלה [1] נפתלי עם הנשיא המצרי עבד אל פתאח א-סיסי בשארם א-שייח. בפגישתם דנו המנהיגים בשורה ארוכה של סוגיות, ובכללן בדרכים להעמקת ולחיזוק שיתופי הפעולה בין המדינות, בדגש על הרחבת היקף הסחר ההדדיים, וכן בשורה ארוכה של סוגיות אזוריות ובינלאומיות.

ראש הממשלה בנט הודה לנשיא א-סיסי על תפקידה החשוב של מצרים באזור, וציין, כי בחלוף למעלה מארבעה עשורים הסכם השלום בין המדינות מוסיף לשמש אבן יסוד בביטחון המזרח התיכון וביציבותו.

ראש הממשלה הדגיש את התפקיד המשמעותי שמצרים ממלאת בשמירה על היציבות הביטחונית ברצועת עזה, ובמציאת פתרון לסוגיית השבויים והנעדרים.

ראה"מ אמר עם סיום הפגישה ולקראת חזרתו לישראל: "סיימתי עכשיו ביקור ראשון אצל נשיא מצרים. הפגישה הייתה חשובה מאוד וטובה מאוד. במהלך הפגישה, בראש ובראשונה, יצרנו תשתית לקשר עמוק להמשך הדרך".

בנט סיפר כי "דנו בשורה של סוגיות בתחום המדיני, בתחום הביטחוני, בתחום הכלכלי, ובדרכים להעמיק את הקשר ולחזק את האינטרסים של המדינות שלנו".

בנט הוסיף, "ישראל הולכת ונפתחת למדינות האזור, והבסיס להכרה ארוכת השנים הזו היא השלום בין ישראל למצרים. לכן, בשני הצדדים אנחנו חייבים להשקיע בחיזוק הקשר הזה, ואת זה עשינו היום".

בתחילת החודש הזהיר יו"ר הציונות הדתית [2], ח"כ בצלאל סמוטריץ' כי מדינת ישראל בעיצומו של תהליך מדיני מסוכן: "מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של תהליך מדיני. כן, כזה שבעבר התפוצץ לנו שוב ושוב בפנים באוטובוסים במרכזי הערים ובאלפי הרוגים ופצועים. בהסתרה, ומאחורי הגב של אזרחי ישראל, הותנע מיד עם הקמת הממשלה הזו תהליך מדיני מסוכן שמחזיר אותנו לימי אוסלו".

צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

כזכור, לפני כשלושה שבועות נפגש שר הביטחון [3], בני גנץ עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן לפגישה רשמית ראשונה של שר ישראלי עם ראש הרשות זה 11 שנה. השניים דנו בנושאים ביטחוניים-מדיניים, אזרחיים וכלכליים. עוד דנו השניים בעיצוב המציאות הביטחונית, האזרחית והכלכלית באזור יהודה ושומרון ובעזה. השניים סיכמו להמשיך ולעמוד בקשר בסוגיות השונות שהועלו.

גורם בסביבת ראש הממשלה, הבהיר כי "פגישת גנץ-אבו מאזן אושרה מראש על ידי ראש הממשלה. מדובר בפגישה שעניינה סוגיות שוטפות של מערכת הביטחון מול הרשות הפלסטינית. אין שום תהליך מדיני מול הפלסטינים וגם לא יהיה".

מספר ימים לפני כן, נפגשו [4] ראש הממשלה, נפתלי בנט ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. ודנו בנושא הגרעין האיראני ובסוגיה הפלסטינית.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא ארצות הברית, ג׳ו ביידן ,

אבי אוחיון, לע"מ

לפני כשבועייפ פורסם כי נשיא המדינה [5], יצחק הרצוג נפגש לאחרונה עם המלך הירדני, עבדאללה השני. במפגש החם, שהתקיים בהזמנת המלך, דנו הנשיא והמלך על סוגיות עומק אסטרטגיות, הן ברמה הבילטרלית והן ברמה האזורית.

לשכת רה"מ [6] הכחישה לאחרונה דיווח בעיתון ערבי שהסתמך על מקור ירדני ולפיו ראש ממשלת ישראל היה אמור להשתתף בפגישה משותפת בקהיר עם נשיא מצרים א-סיסי מלך ירדן עבדאללה ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, אך בדיווח נטען כי בנט החליט לבטל את השתתפותו בפגישה המשולשת.