לאחר בירור: בצה"ל הטילו סנקציות על הקצין שדחף מפגין פלסטיני

    קובי פינקלר No Comments on לאחר בירור: בצה"ל הטילו סנקציות על הקצין שדחף מפגין פלסטיני

    מפקד פיקוד הצפון החליט כי הקצין לא יסוכם לקידום ולא יצא לקורס פיקוד ומטה בשלוש השנים הקרובות. מפקד הפיקוד הדגיש שמדובר בקצין מוערך הפועל שנים במקצועיות ובאחריות, אך התנהלותו בשני האירועים מצביעה על חריגה מהנורמות המקצועיות ומאמות המידה המצופות באירועים מעין אלו

    חיילי צה"ל. אילוסטרציה צילום: פלאש 90
    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בירור פיקודי בראשות מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, נערך ביום שישי האחרון בעניינו של מפקד כוח בדרגת רב-סרן אשר היה מעורב בשני אירועים חריגים בחודש ספטמבר בדרום הר חברון.

    האירועים האמורים ארעו בי״ד באלול התשפ״ב, ה-10 בספטמבר 2021 ובכ״ב בתשרי התשפ״ב, ה-28 בספטמבר 2021.

    הבירור הפיקודי בוצע לאור המסקנות המשותפות לתחקירים, שנערכו על ידי מפקדיו של הקצין ולפיהם בוצעו שגיאות בהפעלת הכוח ובניהול המבצעי של שני האירועים. יודגש שבבירור הפיקודי שנערך הציג מפקד הכוח למפקד הפיקוד את התייחסויותיו ולקחיו לאירועים ולמסקנות התחקירים.

    מסקנות הבירור הפיקודי של מפקד פיקוד הצפון קבעו כי הקצין פעל בשני האירועים באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה ממנו, ובייחוד באירוע השני, לאור העובדה שמפקדיו הציגו לו את הפערים בהתנהלותו כבר לאחר האירוע הראשון.

    מתחקיר האירוע הראשון, עלה כי הופעלה כלפי הכוח הצבאי אלימות שלא שוקפה בסרטים שפורסמו ברשתות החברתיות ונראה שנערכו באופן מגמתי. לצד זאת, מפקד הכוח שגה והגיב באופן שלא היה מחויב המציאות ואינו תואם את הנורמות הנהוגות בצה״ל. כך למשל, ההחלטה להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות וברימוני הלם הייתה שגויה וכן כיסוי עיניו של אחד המפגינים. באירועים מסוג זה, יש לפעול לכך שהטיפול במפגינים ישראליים ייעשה ככלל על-ידי משטרת ישראל ולא על ידי כוחות צה״ל.

    מתחקיר האירוע השני, עולה כי בהתפרעות בה יודו אבנים לעבר הכוח, ההחלטה לחתור למגע ולעצור את זורקי האבנים הייתה נכונה, אך דחיפת הפלסטיני הנוסף שהתקרב למקום הייתה שגויה. עוד נקבע כי על הקצין היה לבצע את המרדף אחר זורק האבנים בגיבוי כוח נוסף.

    בהמלצת מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, ונוכח מסקנות התחקירים הנוגעים לשני האירועים, החליט מפקד פיקוד הצפון שהקצין לא יסוכם לקידום ולא יצא לקורס פיקוד ומטה בשלוש השנים הקרובות. מפקד הפיקוד הדגיש שמדובר בקצין מוערך הפועל שנים במקצועיות ובאחריות, אך התנהלותו בשני האירועים מצביעה על חריגה מהנורמות המקצועיות ומאמות המידה המצופות באירועים מעין אלו.

    הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אימץ את החלטת מפקד הפיקוד ואמר כי "מפקדי צה״ל וחייליו נדרשים לבצע את המשימות בנחישות ובאופן מיטבי תוך כדי שמירה על ערכי צה״ל. צה״ל מפעיל כח צבאי, אך אינו מפעיל אלימות. לחיילים יש חופש פעולה נרחב במסגרת הנהלים וההוראות המקצועיות והם חייבים להיות מותאמים לרוח צה״ל וערכיו. מקור עוצמתו של צה"ל הוא בהיותו צבא מקצועי, ערכי וממלכתי וכל חריגה מכך, מחייבת טיפול, למידה והטמעת הלקחים״.

    הרמטכ״ל הנחה שהאירוע ולקחיו ילמדו בכל יחידות צה״ל.



    0 תגובות