- רדיו קול חי - -

ח"כ ארבל בעתירה: לחשוף את הסיכומים בין הממשלה לאוצר

ח"כ משה ארבל (ש"ס) הגיש לבית המשפט המחוזי בירושלים, עתירה נגד משרד האוצר, בדרישה לחייב את גילוי ופרסום הסיכומים התקציביים שנחתמו עם חברי הממשלה אל מול אגף התקציבים באופן מיידי ולפני העברת התקציב בכנסת.

בעתירה, כותב ח"כ ארבל: "במקרה זה החשיבות של שקיפות המנהל ומתן האפשרות המעשית לקיים ביקורת עליו מתחדדת נוכח זהות הצדדים ומהות החומר המבוקש. במסגרת הכנת התקציב, מדי תקציב, מגבש אגף התקציבים סיכומים תקציביים עם כל אחד ממשרדי הממשלה טרם הבאת חוק התקציב וחוק ההסדרים לאישור ממשלת ישראל ובהמשך לאישור הכנסת".

"מסמכים אלו הם מסמכי העבודה של הממשלה לשנת התקציב ומכילים ומפרטים את ההתחייבויות התקציביות של האוצר למשרד מסוים, את הפרוייקטים והחקיקה שהמשרד יקדם בעזרת הכסף שיוקצה לו ואת כלל ההתניות שהאוצר והמשרד הציבו זה לזה. חשיבותם של ההסכמים התקציביים גבוה ביותר בהיותם סיכומים קצרים ובהירים של ההתחייבויות ההדדיות הקשורות בתקציב של משרד פלוני, בניגוד למאות העמודים הרבים של חוקי התקציב השונים, ומאפשרים לעבד את הצעת התקציב ואת השלכותיו והשפעותיו בשטח במהירות וביעילות".

ח"כ ארבל התייחס בעתירה לפרסום של חלק מהסיכומים שהובא באח מכלי התקשורת: "ניכר מהחלקים שפורסמו כי הסיכום התקציבי מכיל פירוט בהיר של אופן הוצאת התקציב הצפויה וההסכמות בין משרד האוצר למשרדים השונים בדבר ההוצאות והפרוייקטים שיקודמו, אשר לא ניתן ללמודו מהצעת התקציב גופה. בעבור העותר כחבר כנסת וכאיש ציבור, קיימת חשיבות עליונה להכיר את ההסכמים התקציביים טרם גיבוש עמדתו בדבר חוק התקציב וחוק ההסדרים ותחילת הדיונים המרתוניים הקשורים בחוקים אלו על פרטיהם וסעיפיהם הרבים".

ח"כ ארבל מסר: "התנהלות הממשלה בהסתרת המידע מהציבור ומחברי הכנסת מכלל סיעות הבית שאמורים לדון ולאשר את תקציב המדינה בכנסת היא שערוריה. נפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו בכדי להביא לידיעת הציבור את כל הדילים הנסתרים שנחתמו מאחורי הקלעים על חשבון החלשים ביותר בחברה".