התינוק נולד בדיוק בשקיעה – מתי יקיימו את הברית?

    אבי יעקב No Comments on התינוק נולד בדיוק בשקיעה – מתי יקיימו את הברית?

    בעקבות שאלה שהפנה אליהם המוהל הרב יהדה מחפוד, הראשל"צ הגר"י יוסף וחבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף פסקו כי תינוק שנולד בדיוק בשעת השקיעה אין להחשיב זאת כבין השמשות ויש להחשיב את הדקה הזו כיום | אלא שאז גילו הרופאים בעיה רפואית והברית נדחתה במס' חודשים לאחר שבני המשפחה קיבלו את הכרעתו של רבה הספרדי של ב"ב הגר"מ בן שמעון

    המוהל מצד שמאל הרב יהודה מחפוד בביה"ח
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שאלה הלכתית נידונה לאחרונה כאשר הורים שבנם נולד בדיוק בשקיעה, בדקה שבה רשום בלוח השנה. האם נחשב שעדיין יום או שזה נחשב כבין השמשות. ההורים פנו למוהל הרב יהודה מחפוד שהפנה את השאלה אל הראשון לציון הגר"י יוסף שליט"א וכן לחבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף שליט"א.

    שעת הלידה התקרבה לשעות השקיעה ובכך חששו שלא יהיה שימת לב מדויקת על שעת הלידה לכן האב היה מוכן עם השעון והנה התינוק נולד ממש בשעת השקיעה 18.20 של יום שלישי. ברוב לוחות השנה זמן השקיעה הוא 18.20 אולם יש לוחות שבהם כתוב שזמן השקיעה הוא 18.21. הרב יהודה מחפוד ענה שזו שאלה שגדולי הדור יכריעו בה.

    הרב יהודה מחפוד שלח את השאלה לראשון לציון הגר"י יוסף שלט"א וכן לחבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף שליט"א. בשאלתו כתב הרב יהודה מחפוד: "נשאלתי בתפקידי כמוהל. תינוק שנולד בכפר סבא ביום שלישי בשעה 18:20 יצא הראש ובשעה 18:21 יצא כל גופו. בלוח שנה עיתים לבינה זמן השקיעה המדויק הוא 18:20:15. המשפחה מבקשת לדעת את דעתו של הראשל"צ לדעת את אשר יעשו".

    הראשל"צ הגר"י יוסף השיב שכיוון שלכו"ע ראשו של התינוק יצא לאוויר העולם ב-18:20, לכן יום המילה הוא יום שלישי. כך השיב גם חבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף.

    אלא שעוד לפני יום הברית, הרופאים הודיעו שהתינוק נולד עם בעיה רפואית מסוימת והם אינם ממליצים לעשות ברית במצב כזה. הרב יהודה מחפוד נסע לראות את התינוק בבית החולים ונתן את חוות דעתו להמתין לניתוח ויחד עם הניתוח יקימו את מצות ברית המילה.

    היו שייעצו לעשות לתינוק הטפת דם או חתך קטן יחד עם ברכות המילה, אולם הרב יהודה מחפוד הורה לבני המשפחה שזוהי ברכה לבטלה והתינוק ערל ואינו מהול, שכן כל הדין של הטפת דם נאמר רק בתינוק שנולד מהול.

    מאחר ולדברי הרופאים את הברית יהיה ניתן לעשות רק כעבור מספר חודשים, שאלו בני המשפחה כיצד לנהוג. הם פנו את רבה הספרדי של בני ברק הגאון רבי מסעוד בן שמעון שליט"א האם להמתין עם הברית או לעשות הטפת דם וכן האם ניתן לקרוא לילד שם או להמתין לאחר הניתוח. הגר"מ בן שמעון השיב לבני המשפחה כי בנוגע לברית מילה כל מה שיאמר לכם הרב יהודה מחפוד קדוש. ולגבי קריאת שם לתינוק, ניתן לקרוא לו שם כבר מעכשיו, גם אם הברית תתקיים בעוד מס' חודשים.

    לאחר שקיבלו את ההכרעה ההלכתית נקבע כי בעז"ה בגיל חצי שנה, יעבור התינוק את הניתוח יחד עם המוהל והצוות הרפואי.



    0 תגובות