- רדיו קול חי - -

איך ניתן להפוך בקבוק שמפו לאדנית? טיפים פשוטים למחזור פלסטיק

הפלסטיק שינה את תרבות הצריכה בעולם ויש  לו השפעה דרמטית על הסביבה ועלינו, הפלסטיק הוא חומר גלם שכיח ביותר בתעשייה, וכיום נעשה שימוש רחב בפלסטיק בתעשיות רבות.

פלסטיק הוא שם כולל למגוון רחב מאוד של חומרים סינתטיים וחצי סינתטיים מעשי ידי אדם, תרכובות הנוצרות בתהליכי דחיסה שאפשר להעניק להם כמעט כל צורה רצויה – לרוב על ידי חימום והפעלת לחץ, כיום קיימים סוגים רבים ושונים של מוצרי פלסטיק.

לפלסטיק יתרונות רבים, אך לפלסטיק חיסרון אחד משמעותי,  נדרשות לו מאות שנים, אם בכלל, כדי להתכלות. פלסטיק הוא חומר מלאכותי שמיקרו אורגניזמים אינם יודעים לפרק ולכן הוא שורד תקופות ארוכות מאוד. פסולת הפלסטיק אינה נעלמת, היא תישאר כאן עוד שנים רבות, זמן רב אחרינו, וחלק מהפלסטיק יתקיים לנצח. תופעה זו מובילה להררי אשפה אשר עשויים מפלסטיק.

 תהליך המחזור עצמו הוא די פשוט, האריזות שהתושבים מפרידים בביתם ומשליחים לפח הכתום, נאספות בנפרד ועוברות למפעלי להליך מיון. שם מפרידים את האריזות לסוגים שונים של פלסטיק, כך למשל אריזות פלסטיק קשיח מופרדות משקיות פלסטיק  ומ-PET ומיכלי משקה בעיקר, כל חומר נכבש בנפרד לקוביות גדולות, הנקראות באלות ומשם הן מופנות אל מפעלי המחזור.

במפעל המחזור  האריזות נגרסות לפתיתים קטנים, הפתיתים נשטפים ובתהליכי עיבוד הם עוברים גירעון והופכים לחלקיקי פלסטיק. חלקיקים אלו משמשים חומר גלם ליצירת מוצרים חדשים בתעשייה הישראלית. בדיוק לכן, חשוב מאוד להשליך את אריזות הפלסטיק אל פח המחזור הכתום,  וכך להימנע מהטמנת הפלסטיק באדמה וזיהום אוויר מיותר.