לקראת חידוש שיחות הגרעין: גוברת המתיחות בין ישראל לארה"ב

    שלמה ריזל No Comments on לקראת חידוש שיחות הגרעין: גוברת המתיחות בין ישראל לארה"ב

    גורמים בישראל טענו כי המשטר האיראני מנהל את ההכנות לשיחות על פי תנאיו בלבד ומנהיגי ארה"ב ואירופה נגררים אחריו | ראש המוסד לשעבר: "אפשרות תקיפה עצמאית של מתקני הגרעין באירן חייבת להיות על השולחן"

    צילום: אבי אוחיון, לע"מ
    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    גוברת המתיחות בין ישראל לארה"ב לקראת חידוש שיחות הגרעין עם נציגי אירן בווינה בשבוע הבא. גורמים בישראל טענו כי המשטר האיראני מנהל את ההכנות לשיחות על פי תנאיו בלבד ומנהיגי ארה"ב ואירופה נגררים אחריו.

    מפקד פיקוד מרכז בצבא ארה"ב: "יש תוכנית תקיפה מסודרת באיראן"

    ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן אמר הבוקר כי אפשרות תקיפה עצמאית של מתקני הגרעין באירן חייבת וצריכה להיות על השולחן והביע תקווה שארה"ב מבינה את המשמעות של הסכם לא טוב והוסיף כי "הדבר כבר ניכר בעבר בשטח כשאירן פנתה לנתיבים פחות טובים מבחינת ישראל".

    ראש הממשלה, נפתלי בנט הצהיר השבוע בכנס אוניברסיטת רייכמן, כי ישראל אינה צד בהסכם בין מעצמות המערב לאירן ולפיכך אינה מחויבת לו. "גם אם תהיה חזרה להסכם הגרעין, ישראל היא כמובן לא צד לו והוא לא מחייב אותה. הטעות שעשינו אחרי הסכם הגרעין הראשון לא תחזור", אמר בנט.

    הנשיא על הסכם הגרעין: "מצפים מבעלות בריתנו להיות תקיפים ככל האפשר"

    בתוך כך, ב"ישראל היום" מדווחים הבוקר, כי מאז כניסת ביידן לבית הלבן, בסעודיה ובאמירויות "החליפו דיסקט" ביחס למגעים עם טהרן. במסגרת מדיניות "אפס עימותים" הולכת ומצטמצמת המתיחות עם הרפובליקה האסלאמית. "בוושינגטון עשו הכל כדי למסמס את הישגי טראמפ ולתקוע טריז בברית ההגנה מול האיום האיראני".

    במהלך החודשים האחרונים, ולמעשה מאז חילופי הממשל בארה"ב עם כניסתו של הנשיא ביידן לבית הלבן, נוקטים בריאד ובאבו דאבי אסטרטגיה חדשה בכל הנוגע ליחסי החוץ עם איראן ולחידוש המגעים הדיפלומטיים. תחילה היו אלו הסעודים שערכו בבגדד סדרת מפגשים חשאיים עם בכירים איראנים, שבהם נטל חלק השגריר הסעודי בעיראק. בהמשך פתחו גם האמירותים בדיאלוג עם האיראנים, ואף מינו לאחרונה את שר החוץ לשעבר, הדיפלומט הבכיר אנוואר גרגאש, לקידום הדיאלוג עם טהרן.

    גרגאש, שנפגש עם סגן שר החוץ האיראני ומי שממונה על תוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית עלי בגרי, הצהיר בתום הפגישה עם הבכיר האיראני שביקר באבו דאבי כי "המפגש נועד להביא לייצוב היחסים ולהפחתת המתיחות מול איראן". הדיפלומט האמירותי הבכיר הוסיף כי משלחת של בכירים מהאמירויות תגיע בקרוב לביקור גומלין בבירת איראן.

    באמירויות לא הסתפקו בחידוש הדיאלוג עם טהרן. לאחר שיחת טלפון שקיים נסיך הכתר מוחמד בן זאיד עם הרודן בשאר אסד, שוגר לדמשק שר החוץ האמירותי לטובת פגישה מתוקשרת עם הנשיא הסורי. כל זאת, חרף המחאות החריפות מצד וושינגטון כי איחוד האמירויות עלולה לעמוד בפני סנקציות חריפות עקב "חוק קיסר" האמריקני, שמעניש גופים שמנהלים קשר כלכלי עם סוריה.

    באמירויות טענו שההתקרבות לדמשק נועדה להרחיק את המשטר הסורי המשתקם מלפיתת זרועות התמנון האיראני. נוסף על כך, באבו דאבי הדגישו כי הם מעוניינים ביחסים טובים עם כל מדינות האזור, וכי במסגרת מדיניות אפס העימותים שנוקטת איחוד האמירויות הגיע השבוע נסיך הכתר בן זאיד לביקור נדיר בטורקיה, שם נפגש עם הנשיא הטורקי ארדואן וחתם עימו על שורה של הסכמים לשיתופי פעולה מסחריים, כלכליים ודיפלומטיים.

    אולם כעת גורמים בכירים באבו דאבי וגם בריאד מבהירים את הסיבה העיקרית לתפנית בעמדת סעודיה ואיחוד האמירויות כלפי טהרן ואסטרטגיית אפס העימותים. הקואליציה האזורית האנטי־איראנית שהתגבשה במהלך כהונת טראמפ – אשר הגיעה לשיאה עם חתימת הסכמי אברהם וכללה את ישראל, בחריין, איחוד האמירויות וסעודיה – התפרקה ואינה קיימת עוד הלכה למעשה. "נכון שנערכו לאחרונה אימונים ותרגילים צבאיים משותפים שנועדו גם להעברת מסר ברור לטהרן", אמר גורם בכיר באבו דאבי בשיחה עם "ישראל היום", "אך הקואליציה שהתגבשה בעידוד טראמפ וממשלו, ושהיתה למעשה ברית הגנה אזורית לא רשמית בגיבוי האמריקנים בין ישראל למדינות המפרץ, החוששות מכך שמשטר האייתוללות הקיצוני יחזיק בנשק גרעיני – התאיידה".



    0 תגובות