ועדת הכספים דנה במיסוי שתייה מתוקה: "גורמת לעלייה בתמותה"

    אבי רבינא No Comments on ועדת הכספים דנה במיסוי שתייה מתוקה: "גורמת לעלייה בתמותה"

    גפני דורש: "לעשות את המיסוי מדורג ואת המיסוי על הדיאט להוריד". מקלב: "בבתים רבים איכות המים ירודה עקב צינורות מיושנים וחלודים, הגדלת המס תביא לירידה בשיעור שתית המים באותם משפחות"

    צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
    16:24
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on תעלומה: מי פרץ לדף הבית של להיטי אברהם פריד?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, דנה בשעה זו בפעם השנייה במס על השתייה המתוקה. הדיון נפתח דיון נפתח בהצגה של פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת אגף התזונה במשרד הבריאות שהציגה כי תחליפי סוכר אמנם מאושרים לשימוש, אך גופים בינ"ל ממליצים להפחית את השימוש בהם, וכי ככל שמשתמשים בהם יותר, הנזק הולך וגובר כתוצאה מכך, וכי במדינות ששמו מס על משקאות עם סוכר, היה מעבר גדול למשקאות עם תחליפי סוכר, וכי אלה נמצאו כלא יעילים בהפחתת השמנה, ונמצאו לגביהם ממצאים מדאיגים על נזק בריאותי וסביבתי, כאשר זו גם עמדת ה-oecd.

    עוד הציגה אנדוולט כי נמצא קשר בין שתיה מתוקה וממותקת לעליה בתמותה כוללת בכלל וממחלות לב וכלי דם בפרט, וכי מחקר שנעשה מראה עלייה דרמטית ברמת האינסולין לאחר תוספת של שתיה מתוקה ושל מיצי פירות טבעיים. לדבריה, באחד המחקרים עלה כי שתייה ממותקת בכמות גבוה באופן קבוע מעלה את הסיכוי לתמותה ממחלות נלוות ב-30%.

    לעניין מיץ טבעי הציגה הפרופ' כי בכל בכוס כזו יש בין 3 ל-4 תפוזים, לכן כמות הסוכר שיש בכוס מיץ היא גבוהה, והיא דומה להשפעה של סוכר רגיל.

    לשאלות חברי הכנסת, ציינה אנדוולט כי לגבי תחליפי הסוכר, המחקר עדיין בהתהוות אך "העדויות מצטברות והולכות, ככל שאנחנו מסתכלים על מחקרים משנה האחרונה, כך הקשר בין שתייה עם תחליפי סוכר לנזק בריאותי הולך וגדל. יכול להיות שהנזק שלהם פחות חמור ממשקאות עם סוכר, אבל אני לא רוצה להחליף נזק בנזק מופחת, אני רוצה שיעברו לצרוך מים".

    יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני אמר בדיון: "אם כנים דבריכם ואתם דואגים לבריאות הציבור ולא כדי להעשיר את קופת האוצר אז אני מבקש שיהיה מס מדורג, בסוף אנשים ישלמו מס גבוה ושום דבר לא ישתנה. ההצעה שלי לעשות את המיסוי מדורג ואת המיסוי על הדיאט להוריד".

    ח"כ מקלב תקף: "אתם מבקשים שנראה את טובת בריאות הציבור אך אתם מבאים תקנה שאין פה מדרג כזה או אחר, אין הבדל בין אחוזי הסוכר במשקה. איזה מוטיבציה תהיה לאותם מפעלים להוריד את כמות הסוכר. ההבדל בין פחית דיאט לרגילה תהיה עשרה אגורות.

    "בבתים רבים איכות המים ירודה עקב צינורות מיושנים וחלודים, הגדלת המס תביא לירידה בשיעור שתית המים באותם משפחות.

    "גלון פטל של ארבע ליטרים עולה היום כעשרים שקלים לאחר המס עלות המוצר יותר מתכפיל את המוצר. זה ייקר את המוצר ב-150 אחוזים למרות שזה משמש לצריכה של עשרה ליטרים של משקה. כבר עכשיו אנחנו רואים שהמחירים עולים, כמה עוד יעלו לאחר הטלת המס?"



    0 תגובות