עתירה לבג"ץ: רשויות המכס בישראל פועלות בניגוד לדין ולחוק התחרות

    אבי יעקב No Comments on עתירה לבג"ץ: רשויות המכס בישראל פועלות בניגוד לדין ולחוק התחרות

    עתירה לבג"ץ: אגף המכס מפלה באופן מכוון יבואנים מקבילים של כלי רכב וכתוצאה מכך פוגע בתחרות ומרוקן מכל תוכן את חוק עידוד התחרות, והאמנות הבינלאומיות בנושא | בעתירה שהוגשה מפרטת עו"ד אליס אברמוביץ את הנזקים שנגרמים מכך וליבואני הרכב, וכמובן בסופו של דבר לצרכנים | בכתבה שלפניכם

    תערוכת מכוניות יוקרה ארכיון צילום: נתי שוחט\פלאש 90
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעתירה לבג"ץ, אותה הגישה עו"ד אליס אברמוביץ בשמם של 15 יבואני רכב זעירים נטען כי רשויות המכס בישראל פועלות בניגוד לדין ומטרפדות יבוא מקביל של כלי רכב, תוך שהן מטילות על היבואנים מיסים במאות אלפי שקלים וזאת בניגוד לחוק, ובניגוד לאמנות בינלאומיות שעליהן חתומה מדינת ישראל. לדבריה, מי שמייבא ארצה טובין, ורוצה לקבל פטור ממכס, חייב להציג לרשויות המכס 'תעודת העדפה' – תעודה, המעידה כי הטובין אכן נחשבים למוצר מקור אירופאי או אמריקאי, בהתאם להסכמי הסחר החופשי עליהן חתומה ישראל".

    עוד טענה אברמוביץ: "יצרניות הרכב הבינלאומיות נמצאות בקשרים רק עם היבואנים הרשמיים בישראל, ולרוב היא מעבירה רק להם את נתוני הרכב ועלות חלקיו. המכס הישראלי בוחר לאמת באופן שיטתי רק את מסמכי ההעדפה של יבואני הרכב המקבילים, ומאחר שאלו לא זוכים, על פי רוב, לשיתוף פעולה מצד יצרני הרכב, בכל הנוגע לעמידת כלי הרכב בכללי המקור – אותם יבואנים מקבילים נדרשים לשלם את מסי היבוא בדיעבד, וזאת למרות שאין כל ספק שכלי הרכב שאותם ייבאו עומדים בכללי המקור" ובנוסך "הסכמי הסחר שעליהם חתומה ישראל קובעים כי רשות המכס תוכל לאמת 'תעודת העדפה' רק בשני מקרים: באופן אקראי, או כאשר פרטי העסקה נחזים כלא סבירים או כחשודים"

    לדברי עורכת הדין:  בעתירה לבג"ץ, אותה הגישה עו"ד אליס אברמוביץ בשמם של 15 יבואני רכב זעירים ולאמנות עליהן חתומה ישראל, ופוגעת בצורה קשה בכיסו של הצרכן הישראלי, ובחוק עידוד התחרות. לשם דוגמא, מביאה עורכת הדין בעתירה את חברת 'מאי מוטורס' אשר ייבאה בשנת 2019 כ- 16 כלי רכב. שנה לאחר מכן ייבאה 'מאי מוטורס' 20 כלי רכב, לאחר הייבוא שלחה רשות המיסים לאימות את תעודות התנועה של כל דגמי כלי הרכב שיוצרו במפעל היצרן בגרמניה ויובאו לארץ דרך שבדיה, כך שמתוך 13 כלי רכב שיובאו ב-2019 מתוצרת זו, נשלחו לאימות 6 (שהם 46%), ומתוך 17 כלי רכב מתוצרת זו שיובאו ב-2020, נשלחו לאימות 5 רכבים".

    "במועד הייצוא, הוציא הספק הצהרה בדבר עמידתם של כלי הרכב בכללי המקור שבהסכם הסחר שבין ישראל לאירופה, ועל בסיס הצהרה זו אישרה רשות המכס במדינת הייצוא, את תעודות התנועה שליוו את כלי הרכב עד לשחרורם מפיקוח המכס בישראל, אך במסגרת הליכי אימות שנערכו ביוזמת רשות המיסים בדיעבד, דרשו רשויות המכס במדינת הייצוא מהיצואן למסור להן נתונים נוספים בדבר עלויות הייצור וחומרי הגלם ששימשו בייצור, נתונים שאינם מצויים בידיעתו של מי שאינו יצרן הרכב" טענה בעתירתה.

    כפועל יוצא מכך סיימה עורכת הדין את עתירתה החריפה: "כאשר פנה הספק ליצרן (BMW במקרה זה) כדי לקבל תשובות סירב היצרן למסור לו או לרשויות המכס במדינת הייצוא נתונים לצורך השלמת הליך האימות. מסיבה זו נפסלו תעודות התנועה. כפועל יוצא מכך, הודיעו רשויות המכס בשבדיה לרשות המיסים בארץ, כי לא ניתן היה לאמת את עמידת כלי הרכב בכללי המקור שבהסכם הסחר, ולכן הוציאה רשות המיסים לחברת 'מאי מוטורס' הודעות חיוב, בשווי כולל של כ-200,000 שקלים, בגין 11 כלי הרכב שיובאו על ידה בין 2019-2020".



    0 תגובות