סיכום חדשות החוץ בשבוע האחרון \\ יומן החוץ עם שלמה ריזל

    שלמה ריזל No Comments on סיכום חדשות החוץ בשבוע האחרון \\ יומן החוץ עם שלמה ריזל

    פגישת רבני העולם המוסלמי עם הנשיא הטורקי, האסטרונאוט האמירתי שהפתיע עם דגל ישראל, ופסד הדין בבית המשפט ברוסיה נגד הארגון להנצחת קורבנות המשטר הסובייטי | יומן החוץ

    שלמה ריזל
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אירח בארמונו באנקרה עשרות רבני מדינות וקהילות בעולם המוסלמי, שנפגשו איתו יחד עם רבה הראשי של טורקיה, וניפק שורה של ביטויים חיוביים ומפתיעים על יחסו ליהודים ועל ישראל. אחרי שפתח בדברי ברכה אמר ארדואן בין היתר כי "היחסים בין טורקיה ליהודים ולישראל תמיד יהיו חזקים" וכי "היחסים הכלכליים בין המדינות חזקים מתמיד וימשיכו להתחזק".

    בפגישה שנערכה ביוזמת 'ועידת הרבנים במדינות האסלם' השתתפו בין היתר החכם באשי הרב יצחק חליבה רבה הראשי של טורקיה, הרב יהודה גראמי רבה הראשי של איראן, הרב בנימין חטאב מתוניס, וכן הרבנים הראשיים של אזרבייג'ן, קזחסטאן, אלבניה, קירגיזסטן, מרוקו, מצרים, אוגנדה, אוזבקיסטן, צפון קפריסין ועוד. כאורח הכבוד השתתף הרב ברל לאזאר רבה הראשי של רוסיה.

    הדברים האלו נעימים לאוזן, אבל צריך לזכור שארדואן לא החליט לחזור בתשובה שלימה, הוא פשוט עושה זאת מאינטרסים טורקיים. אחרי שהפך למוקצה מחמת מיאוס בשנים האחרונות גם בעולם המוסלמי, ארדואן מנסה להפשיר את היחסים עם מדינות באגן הים התיכון, ובכלל זה ישראל, כדי להפוך לרלוונטי שוב, ולקצור רווחים גיאו-פוליטיים וכלכליים.

    ברקע נמצא גם המטבע הטורקי שאיבד רבות מערכו.

    בהקשר זה הנה כתבה מהתקשורת הבולגרית בה מספרים על שיירות של מכוניות ואוטובוסים החוצים מידי יום את הגבול מבולגריה לטורקיה, בעקבות התרסקות הלירה הטורקית. הבולגרים מנצלים את המצב הכלכלי הקשה של המדינה השכנה ויוצאים למסע קניות, בסופו הם חוצים את הגבול בחזרה הביתה במכוניות עמוסות במוצרים.

    דובאי

    חמזה אל-מנסורי, האסטרונאוט האמירתי הראשון שהיה בחלל ניגש השבוע לביתן הישראלי ביריד הבינלאומי 'אקספו' בדובאי והפתיע את הנציגים כשהגיש להם דגל ישראל קטן, שלדבריו היה איתו בחלל.

    אל-מנסורי, טייס קרב בחיל האוויר האמירתי שנחשב לטייס הקרב F-16 הצעיר ביותר באמירויות טס לפני שנתיים לתחנת החלל על גבי החללית סויוז MS-15, ושהה בתחנה במשך שמונה ימים, סיפר כי החליט לעשות זאת שנה לפני החתימה על הסכמי אברהם למרות שהדבר לא היה פופולארי וכי הוא מתכוון להגיע לביקור בישראל כבר בחודש הקרוב.

    רוסיה

    הקול ששמענו כעת הוא פסק דין חסר תקדים שניתן היום בבית המשפט העליון ברוסיה שקבע כי אירגון 'ממוריאל' העוסק בהנצחת קורבנות המשטר הסובייטי, ובראשו את עשרות המיליונים שנרצחו על ידי הרודן האכזרי יוזף סטאלין ימ"ש, מוגדר כארגון זר, ומשכך יאסר עליו לפעול ברוסיה. ההליך הזה הוא חלק מהמלחמה הקרה החדשה בין רוסיה למערב ומצביע על כך שמדובר במגמה מדאיגה של סתימת פיות ברוסיה. חדי האוזן שביניכם אגב שמו לב שבתום דבריה של השופטת נשמעה בחלל בית המשפט המילה "פוזור" בשפה הרוסית שפירושה הוא "בושה". לפי ההתנהלות של רוסיה בשנים האחרונות, אין ספק שמי שעשה זאת, יענש ובקרוב.

    בינתיים, מחוץ לבית המשפט ובקור רוסי מקפיא הפגינו כמה מאות, תוך הסתכנות מפני מעצר ומאסר, וקראו גם הם שוב ושוב את המילה "פוזור" נגד פסק הדין.



    0 תגובות