שר המשפטים על פרשת הפריצה לניידים: "טוב שהדברים ייבדקו"

    איתי גדסי No Comments on שר המשפטים על פרשת הפריצה לניידים: "טוב שהדברים ייבדקו"

    שר המשפטים גדעון סער בוועדת החוקה: "במשרד לא היה ידוע על שום פעולה ללא צו בימ"ש; נערכת בדיקה של היועמ"ש; טוב שהדברים ייבדקו והמסקנות יימסרו לציבור"

    צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר המשפטים גדעון סער התייחס הבוקר (רביעי) לפרשת השימוש המשטרתי בתוכנת "פגסוס" למעקב אחר אזרחים לכאורה ללא צו. "יש פער בלתי ניתן לגישור בין הטענות בכתבה ב'כלכליסט' לבין ההודעות המוסמכות של המשטרה", אמר סער. "טוב עשה מבקר המדינה, כגורם בלתי תלוי, שלקח על עצמו לבדוק ולפי מה שנמסר לי מתקיימת גם בדיקה של היועמ"ש. במשרד לא היה ידוע על שום פעולה ללא צו בימ"ש. טוב שהדברים ייבדקו והמסקנות יימסרו לציבור. מערכת האכיפה תסיים את הבדיקה אף היא".

    צילום: ערוץ הכנסת

    צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

    כזכור, אתמול נחשף ב'כלכליסט' כי המשטרה עושה שימוש בתוכנת הרוגלה "פגסוס" לפריצה לטלפונים ניידים של אזרחים, לכאורה ללא צו ובמקרים רבים אף כנגד אזרחים שאינם חשודים בדבר.

    חשיפה מטרידה: המשטרה חודרת לניידים של אזרחים ללא צו

    הבוקר פורסם ב'כלכליסט' בנוסף, כי המשטרה עשתה שימוש בפצחני מחשב בהם עבריינים כדי לעקוב אחר אזרחים, ראשי ערים, עובדי מדינה ומארגני הפגנות. מדובר באזרחים שנחשפו למידע סודי ביותר ללא סיווג ביטחוני, וללא התאמות ראויות ואלה נחשפו למידע רגיש בעניינם של אזרחים.

    המשטרה מתייחסת לפרסום: "השימוש בטכנולוגיה נעשה על פי דין"

    על פי התחקיר שפורסם אתמול, אודות השימוש ב"פגסוס", בין היתר המשטרה ביצעה חיפוש של ראיות לשוחד בטלפון נייד של שני ראשי ערים מכהנים, כשבאחד המקרים הראיות הולבנו לאחר מכן באמצעות צו בית משפט לחדירה טלפונים. במקרה אחר ביצעה המשטרה פריצה לטלפונים של מארגני מחאת 'הדגלים השחורים' שלא היו חשודים בדבר. במקרה נוסף, ביצעה המשטרה מעקב אחר גורמים מתנגדים סמוך לקיום מצעד שנוי במחלוקת.

    השימוש המשטרתי ב"פגסוס": דרישה לחקירת מח"ש ולוועדת חקירה פרלמנטרית

    עוד עולה מהתחקיר, כי המשטרה חדרה מרחוק לנייד של מקורב לפוליטיקאי בכיר שנחשד בעבירות של שחיתות שלטונית. כמו כן ביצעה המשטרה מעקב אחר עובדים בחברה ממשלתית במהלך חקירת עבירות מרמה. בנוסף, בוצעה חדירה לנייד של חשוד ברצח של איש עסקים. במקרה נוסף בוצע פריצה לנייד של אדם שטען בשיחות עם עיתונאים שידוע לו מי רצח את קרוב משפחתו. בנוסף, המשטרה אגרה מידע על אזרחים שעשוי לשמש להפעלת מנופי לחץ על נחקרים וחשודים. כל זאת, תוך פגיעה חמורה בפרטיות אזרחים, ללא הסמכה בחוק וללא צו או פיקוח בית משפט.

    עו"ד בסרגליק על חשיפת כלכליסט: "צריך לעצור את זה, זה פוגע בכולנו"

    על פי 'כלכליסט', לאנשי מחאת 'הדגלים השחורים' למשל – לא היה מושג שהמשטרה שתלה מרחוק בטלפונים שלהם את תוכנת המעקב ויכלה להאזין לכל שיחותיהם ולצפות בכל התכתבות שלהם.

    ההוראה לבצע את המעקב באמצעות תוכנת הרוגלה אחר אזרחים שאינם עבריינים או חשודים, ניתנה על ידי דרגים גבוהים במשטרה, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. ההוראה בוצעה על ידי אנשי צוות המבצעים המיוחד בחטיבת הסייבר המשטרתית שכל פעילותה סודית.

    הרשות להגנת הפרטיות: "פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים"

    כך למשל, תוכנת הרוגלה שימשה את המשטרה לבצע ניסיון 'לדוג' מידע מנייד של יעד מודיעיני בלי לדעת מראש שבהכרח אותו יעד אכן ביצע עבירה.

    המערכת נרכשה לראשונה על ידי המשטרה בדצמבר 2013, בתקופת המפכ"ל יוחנן דנינו והפכה למבצעית בתקופת המפכ"ל רוני אלשיך. לפי הפרסום, אלשיך ששימש קודם לכן כסגן ראש השב"כ – דחף להגברת השימוש בתוכנת הריגול. עלות רכישת התוכנה, התחזוקה והשימוש בה מאז שנרכשה מסתכמת בעשרות מיליוני שקלים.

    התוכנה מאפשרת לשתול מרחוק "סוס טרויאני" בטלפון הנייד של היעד כדי להשתלט עליו מרחוק ולהעתיק את תוכנו. מאז רכישתו הוא מפעל בידיעה ובאישור של קציני משטרה בכירים ביותר.

    במשטרה מכחישים את הפרסום. בדוברות המשטרה מסרו: "בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום.

    "כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע״פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".

    השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב הגיב: "לאחר בירור, אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט. ‏יחד עם זאת בכוונתי לוודא כי לא מתבצע שום עיגול פינות בנושא NSO וכי כל דבר נבדק ומאושר על ידי שופט ברחל ביתך הקטנה".



    0 תגובות