- רדיו קול חי - -

נמל חיפה: קנסות כבדים הוטלו על אוניות מזהמות

בעקבות כתב אישום שהגיש המשרד להגנת הסביבה על אונייה שזיהמה את מי הים בנמל חיפה, הטיל בית משפט השלום בחיפה על החברה של האונייה קנס בסך 300 אלף שקל וכן התחייבות כספית בסך 600 אלף שקל על בעלי האונייה להימנע מלעבור במשך שלוש שנים עבירות כמו אלו שבגינן הורשעה החברה.

האונייה הנושאת דגל קפריסין עגנה בנמל הדלק שבנמל חיפה ב-25 בספטמבר 2020, וביצעה פעולות להוצאת מי נטל – מי ים הנטענים ונפרקים מכלי שיט על מנת לאזנו ולסייע בציפת הכלי בסמוך לרציף התדלוק, ובמסגרת ריקון מי הנטל לים, שפכה האונייה שמן לים, ובכך גרמה לזיהום הים בשמן ולכלוך רשות הרבים. בכך, בוצעו עבירות על פקודת מניעת זיהום מי-ים בשמן ועל חוק שמירת הניקיון.

בשל התקרית, פתחו מפקחי התחנה הצפונית ביחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה בחקירה פלילית מול רב החובל של האונייה, החובל הראשון ובעלי האונייה, והגישו כתב אישום לבית המשפט.

באירוע נוסף שאירע החודש, אונייה שמפליגה בדגל פנמה, הזרימה שפכים סניטריים למי הים וגרמה לזיהומם בנמל חיפה. מפקחי התחנה הצפונית מהיחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה הגיעו מיידית למקום, בחנו את ספרי האונייה וחקרו את רב החובל באזהרה. ממצאי החקירה העלו, כי האונייה – שעגנה 13 יום בנמל – הזרימה שפכים סניטריים למי הים בנמל חיפה, בניגוד לחוק שמירת הניקיון. מנהל התחנה הצפונית הטיל על האונייה קנס מסוג ברירת משפט בסך 6,000 שקל.

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה: "המשרד מפקח אחר אוניות העוגנות בנמלי ישראל, כדי למנוע ולעצור אוניות מזהמות. אוניות שיזהמו את מי הים בנמל ייענשו תחת עיקרון 'המזהם משלם', כפי שקרה במקרים אלו. לא ניתן לשום אונייה לזהם את הים שלנו, ונמשיך לשמור על הסביבה הימית והחופית" אמר מנהל היחידה.

צילומים: המשרד להגנת הסביבה