מסכמים את השבוע הראשון למלחמה באירופה | יומן החוץ

    שלמה ריזל No Comments on מסכמים את השבוע הראשון למלחמה באירופה | יומן החוץ

    הנאום בו הכריז פוטין על הפלישה, מכת הפתיחה הרוסית ומנגד לה ההתנגדות המקומית המאסיבית, הלוחמה הפסיכולוגית והאיום הרוסי להשתמש בגרעין | וגם: נאום מצב האומה של ביידן והבילבול בין רוסיה לאיראן | יומן החוץ עם שלמה ריזל

    10:35
    19.04.24
    הרב אפרים אפשטיין No Comments on חג הפסח: עניין של תודעה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    על רקע קרבות הירי האלו בחרקוב, העיר החשובה מאוד, השנייה בגודלה באוקראינה ננסה לסכם את שבוע הלחימה הראשון במלחמת רוסיה-אוקראינה. שבוע ראשון שלפי התבוססות הצבא הרוסי כרגע, הולך להיות לכאורה ראשון מתוך כמה וכמה.

    אגב חרקוב, סגן ראש העיר ועוד כמה בכירים, נעצרו על ידי כוחות הבטחון האוקראינים, אחרי שניהלו משא ומתן מול הרוסים, מאחורי גבו של השלטון המרכזי, על כניעתה של העיר.

    תחילה אולי כדאי להיכנס עוד קצת לאווירה הנה קולות של קרבות אוויר בין מטוסים בשמי אוקראינה, ביום הראשון למלחמה.

    המלחמה התחילה כאמור לפני שבוע. בלילה שבין רביעי לחמישי, אחרי חודשיים של הזזת כוחות רוסיים באזור, אחרי קרבות ארטילריה בין האוקראינים לבין הבדלנים הפרו-רוסיים שדרשו עצמאות בחבלים המורדים לוגנסק ודונייצק, ואחרי שפוטין ואנשיו הכשירו את הציבוריות הרוסית לפלישה, כפי שהרחבנו על כך בשבוע שעבר, הצבא הרוסי יצא לדרך. זה קרה אחרי נאום תקיף של פוטין שהודיע על יעדי המבצע ועל כך שמדובר לא רק במאבק לכיבוש החבלים הבדלנים אלא על אוקראינה כולה, עד להתמוטטות המשטר.

    אז מכת הפתיחה היתה מרשימה, אבל הרוסים נתקלו מיד בהתנגדות מקומית מאסיבית. כאן למשל ניתן לשמוע חיילים אוקראינים חוקרים חייל רוסי שלקחו בשבי. בסרטון הוא נראה חלוש, מבוהל ומפוחד, וברור כי לא הבין לקראת מה הוא הולך.

    מה שעוד התברר במלחמה הזו שזה המאבק הפסיכולוגי החכם שעשו האוקראינים ברוסים באמצעות דעת הקהל. לא רק שהצבא הרוסי התגלה כחלוד, מיושן ולא מתפקד ביבשה, באוויר ובשריון, הרי שגם דוברות הצבא הרוסי נעלמה. כמעט ולא ראינו סרטונים של פעילות הצבא, של הצלחתו, של שבויים אוקראינים ושל קצינים וחיילים נלהבים בשטח מדברים למצלמות. האוקראינים לעומת זאת מנצלים כל רגע כדי להביך את הרוסים. כאן ניתן לשמוע סרטון שהם פרסמו של חייל רוסי מוכה וחבול מתקשר להוריו ומספר לאמו כי הוא בשבי. האם מצידה מתקשה להאמין וחושבת שהוא חומד לו לצון, אבל הוא מתעקש ומסביר לה שאיכשהוא מצא את עצמו בחזית, ונלקח בשבי.

    סרטונים בודדים ממש מהצד הרוסי מתפרסמים כאמור. כאן ניתן לשמוע את אחד מהם, במסגרתו כתב של הטלווייזה הרוסית מספר על משגרי טילי נ.ט. מערביים מודרניים שנפלו בידי הצבא הרוסי, ויועברו לתעשיות הבטחוניות של רוסיה כדי ללומדן.

    אגב כך כדאי להזכיר את האבידות הכבדות של הצבא הרוסי כתוצאה מאותם טילים שהבריטים והאמריקאים השכילו לשלוח לאוקראינים מבעוד מועד. הטילים האלו ייזכרו כסמל המלחמה הזו וכמי שהתישו את הרוסים שעמדו מולם אובדי עצות.

    ברקע הדיבורים של הכתב הרוסי, ניתן לשמוע היטב את נהמות המנועים של הטנקים והנגמשים שנמצאים סביבו.

    הרוסים מצידם, כמי שמתבוססים בבוץ, וכמי שרואים באופן מפתיע את העולם מתייצב ומתגייס לטובת האוקראינים, אולי אפילו בצורה חריפה מידי, מעלים הילוך באיומים שלהם כדי לגרום למערב להבין שהלך רחוק מידי.

    כאן ניתן לשמוע קריין בטלוויזיה הממלכית הרוסית אומר: "הצוללות שלנו לבדן יכולות לשגר יותר מ-500 ראשי נפץ גרעיניים, מה שמבטיח את השמדתם הטוטאלית של ארה"ב ומדינות נאט"ו גם יחד. העיקרון המנחה הוא: למה אנחנו צריכים את העולם, אם רוסיה לא תהיה בו?".

    אגב, מיד אחר כך, האמריקאים הוציאו הנחיה להוריד את הטונים מול הרוסים

    לקראת סיום, כדי להפיג קצת את המתח, הנה נאום שנשא הלילה נשיא ארה"ב ביידן בו תקף בחריפות את פוטין ואמר כי הוא יצא למלחמה כדי לחזק את מעמדה של רוסיה, אבל ימצא את עצמו בסופה עם רוסיה חלשה בהרבה, ועם כל העולם ניצב מולו.

    רק שביידן, כמו ביידן, טעה במהלך נאומו ובמקום לדבר על האוקראינים, הוא דיבר על האיראנים.

    ולסיום, בשעה שהעולם מתרעש ומתבהל, לנו כיהודים מאמינים לא נותר אלא להתפלל ולבקש מהקדוש ברוך שישלח לנו את הגולה האמיתית והשלימה. שסבלנו כבר די ושאנחנו רוצים את החיים שאין קנאה, שנאה ותחרות. חיים בהם נמר עם גדי ירבוץ, וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות.

    כאן ניתן לשמוע בניב אידישאי-רוסי, את היהודים בבית הכנסת המרכזי של העיר דנייפרו, הלא היא לשעבר העיר יקטרינסולב המעטירה, שרים בתמימות מתוקה את מילות הפסוק "אל תירא מפחד פתאום ומשואת רשעים כי תבוא. עוצו עצה ותופר כי עמנו קל.

    העיר הזו אגב, היא עיר ילדותו של הרבי מליובאוויטש, שכינה אותה "בירת היהדות של אוקראינה" משום שממנה מתנהלת הפעילות העניפה של 160 הקהילות ובתי חב"ד באוקראינה.

    עם התפילה הזו נסיים את התכנית הזו, בתפילה לקב"ה שישמור על עמו ישראל ברוסיה ובאוקראינה, ובראשם על רבני הערים, שלוחי חב"ד שלא עזבו את הספינה הטובעת, ונשארו עם תאן מרעיתם בים הסוער והמטלטל.

    אל תירא



    0 תגובות