מבצע דרמטי באוויר: הפרטים מאחורי יירוט המל"טים האיראניים | צפו

    קובי פינקלר No Comments on מבצע דרמטי באוויר: הפרטים מאחורי יירוט המל"טים האיראניים | צפו

    בצה"ל חשפו את הפרטים המלאים של הפלת המל"טים שהבריחו אמל"ח לרצועת עזה | תיעוד מהמבצע שבמסגרתו, לראשונה בעולם הפילו מטוסי האדיר שני מטוסים איראנים ללא טייס | צפו

    צילום: דובר צה"ל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לראשונה בעולם הפילו מטוסי חיל האויר באמצע חודש מרץ לפני שנה שני מלט"ים איראניים שהמריאו לשטח ישראל תוך כוונה להעביר נשק ליו"ש ולרצועת עזה. שני המטוסים הופלו עוד בטרם חצו את הגבול בשטחן של מדינות באזור.

    האירוע היה ב-15.3.21. אז זוהו שני מלט"ים מסוג שיאהד 197 העושים דרכם משתי זירות לכיוון ישראל. שני מטוסי f35i (האדיר), שוגרו לעבר המטוסים האחד בזירה דרומית והשני בזירה מזרחית. פחות מרבע שעה לאחר הזיהוי ובעודם מעל מדינות שכנות הופלו שני המטוסים ושבריהן נאספו והובאו ארצה.

    חשוב לציין כי זו לא הפעם הראשונה. זו הפעם הרביעית בתוך שנתיים שהאיראנים משגרים מטוסים ללא טייס ורחפנים לשטח ישראל וזאת לאחר עשרות רבות של שיגורים לעבר מדינות נוספות במזרח התיכון.

    video
    play-sharp-fill

    האירוע הראשון היה בחודש פברואר 2018 כאשר מל"ט איראני מסוג שיאהד 141 המריא מבסיס T4 בסוריה והופל במבצע 'גשר הירקון". לאחר ההפלה שיגרו הסורים טיל לעבר מטוס F16 וזה נפל באזור הכנרת.

    בחודש מאי האחרון באמצע מבצע 'שומר החומות' הופל מל"ט איראני דומה בבקעת הירדן שנפל לברכות הדגים במעוז חיים. האירוע השלישי היה לפני כחודש כאשר דווח על הפלת מטוס ללא טייס בשמי עירק. אז יוחס היירוט לאמריקנים.

    בצה"ל אומרים שאיום המלט"ים עולה כל העת מדרגה והאיראנים מפתחים כל העת מטוסים ורחפנים המסוגלים לנוע למרחק של 3000 ק"מ בגובה שבין 200-400 מטר בטיסה איטית המקשה מאד על זיהויו.

    "יש ניסיון איראני לבדל עצמם מהפעילות" אומר גורם בכיר " אבל ההוכחות שבידי צה"ל הן חד משמעיות שהכל הוא איראני. גם הייצור, גם ההפעלה וגם הנתינה לגופים עויינים שונים" אומר הגורם.

    video
    play-sharp-fill

    במערכת הביטחון חיכו לעת הנכונה לפרסום הדברים ועצם העובדה שבימים אלו הולכים לחתום על הסכם הרגעין עם האיראנים הינה בהחלט סיבה טובה לפרסום הדברים בעת הנוכחית גם אחרי שנה.

    צריך להבין. איראן נמצאת במצור היא גונבת 'הנדסה לאחור'( כמו נפילת החמקן האמריקני ב 2011 והרכבתו מחדש בידיהם) והיא חותרת כל העת לייצור המוני וזול.מבחינתם לייצר 200 מל"טים ורק 50% מהם יפגעו גם היא נחשבת כהצלחה.

    ועדיין צריך לזכור. רק לפני שבועיים חדר לכאן רחפן זעיר מלבנון שלא הופל ובמבצע שומר חומות הופל רחפן אחר ששוגר מעזה בידי כיפת ברזל בעזה.כך שכל העת צריך להיות מוכנים ולכך נערכים בחיל האוויר ובצה"ל.

    video
    play-sharp-fill

    לסיכום, דובר צה"ל חושף כי בחודש מרץ 2021, יורטו לראשונה בעולם שני מל״טים איראניים שהיו בדרכם לישראל על-ידי מטוסי קרב מסוג ״אדיר״. המל״טים יורטו בשמי האזור, תוך תיאום עם מדינות שכנות, ובכך נמנעה חדירה לישראל.

    אירוע זה מצטרף לניסיונות קודמים בהם איראן שיגרה מל״טים לעבר ישראל: בפברואר 2018 איראן שיגרה מל״ט מסוריה שיורט על ידי מסוק קרב בעמק בית שאן. אירוע נוסף אירע במהלך מבצע ׳שומר החומות׳, במאי 2021, במהלכו שוגר מל״ט ממרחב עיראק ויורט באזור עמק בית שאן.


    לאורך כל האירועים מערכות הבקרה והגילוי עקבו אחר המל״טים במשך זמן ובשיתוף פעולה עם גורמי המודיעין, התכנון והשליטה. המל״טים יורטו בעיתוי הנכון ובנקודה המבצעית המתאימה ביותר. בתגובה לאירועים אלה, צה״ל תקף מטרות הקשורות לאיום המל״טים. המבצעים להשמדת היכולות האיראניות ולהגנה על אזרחי ישראל יימשכו כל העת ובכל גזרות הלחימה.

    ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק ״בשנים האחרונות היינו עדים לשימוש של איראן במל״טים למטרות שונות. צה"ל קידם פעילות מבצעית משמעותית למול האיום וכל ניסיון כזה לעבר ישראל נכשל. למול ניסיונות אלו, צה"ל למד וחקר את ניסיונות שיגור המל״טים וגיבש מענה מתאים, אנו נדרשים להמשיך וללמוד כל עוד האיום קיים ומתמשך״.

    ״פעם אחר פעם סיכלנו את הניסיונות של איראן להוציא לפועל את מתווה שיגור המל״ט לעבר ישראל, יחד עם זאת צה״ל ימשיך לקדם פעילות מבצעית למניעת ניסיונות חוזרים" אמר בסיוק.

    video
    play-sharp-fill


    0 תגובות