ההתאוששות הכלכלית: דירוג האשראי של ישראל אושר מחדש

    צבי טסלר No Comments on ההתאוששות הכלכלית: דירוג האשראי של ישראל אושר מחדש

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חברת הדירוג S&P שבה ומאשרת את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של AA- על רקע צמיחת הכלכלה והביצועים הפיסקליים המוגברים. אמש, חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P אישרה מחדש את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה של AA- עם תחזית דירוג 'יציבה'.

    החברה מציינת את המאפיינים העיקריים של דירוג האשראי של מדינת ישראל, ביניהם כלכלה מגוונת ואיתנה, חשבונות חיצוניים חזקים, מבנה חוב מיטבי לצד סיכונים גיאופוליטיים מוגברים.

    החברה צופה כי כלכלת ישראל תצמח בשיעור של 5.5% בשנת 2022, זאת לאחר שבשנת 2021 עמדה הצמיחה בפועל על 8.2%, גבוה מהתחזית המקורית של החברה שעמדה על 6.5%. נציגי החברה מציינים לחיוב את החשבונות החיצוניים החזקים של מדינת ישראל המאופיינים בעודף במאזן התשלומים ורזרבות מט"ח גבוהות, שנתמכים על ידי סקטור היי-טק חזק. בנוסף, נציגי החברה מציינים לחיוב את חוסנו של המשק הישראלי ויכולתו לעמוד בפני זעזועים מקומיים וחיצוניים, כדוגמת משבר רוסיה-אוקראינה והשפעתו המוגבלת על הכלכלה הישראלית.

    בהודעת החברה נכתב כי הביצועים הפיסקליים של ישראל מתחזקים לאחר ההרעה במדדים שנגרמה כתוצאה ממשבר הקורונה. הגירעון ב-2021 רשם שיפור משמעותי לעומת זה שהיה ב-2020 לאור גידול בהכנסות ממסים בשיעור נומינלי של 19%, נתון חסר תקדים בהשוואה לגידול שנתי ממוצע של 5% בעשור שקדם למשבר. החברה חוזה כי גירעון הממשלה בשנת 2022 יעמוד על 3% ובטווח הבינוני על 2.5%, ויחס החוב-תוצר נטו אשר זינק ב-2020 לשיעור של 68% צפוי לעמוד על 58% עד שנת 2026.

    החברה מציינת את מבנה החוב המיטבי של הממשלה הכולל שיעור גבוה של מחזיקי אג"ח מקומיים, גישה מצוינת לשוקי ההון וגיוון במקורות המימון. כמו כן, החברה צופה שיעור אינפלציה ממוצע של 3.8% בשנת 2022, ומציינת כי מדובר בשיעור נמוך משמעותית בהשוואה למרבית המדינות המפותחות, בין היתר אודות לייצור הגז הטבעי של ישראל המאזן את השפעת עליית מחירי האנרגיה בעולם.

    בנוגע לזירה הגיאו-פוליטית, החברה ציינה לטובה את היחסים הדיפלומטיים עם איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן אך ציינה גם את האירועים הביטחוניים בתקופה האחרונה אשר כללו סדרה של אירועי אלימות פנימיים כמו גם עימותים מול חמאס במאי 2021 והמתחים הקיימים מול אירן ככאלו המהווים מגבלה על דירוג האשראי. יחד עם זאת, הזכירה החברה כי מבחינה היסטורית השפעת אירועים אלו על הכלכלה נותרה מוגבלת.

    להלן הדירוג הנוכחי של ישראל על-ידי חברות הדירוג הבינלאומיות:
    S&P AA- יציב
    פיץ' A+ יציב
    מודי'ס A1 חיובי

    שר האוצר, אביגדור ליברמן: "הודעתה של חברת הדירוג על אישורו של דירוג האשראי של ישראל הינה תוצאה ישירה של הביצועים החזקים של כלכלת ישראל ושל קידום רפורמות מבניות המעודדות צמיחה. הדירוג מעיד על החשיבות שבהמשך השמירה על מדיניות פיסקלית אחראית תוך התמודדות עם האתגרים הכלכליים הניצבים בפנינו. אנו עמלים בימים אלו על תקציב המדינה לשנת 2023 אשר יבטיח המשך צמיחה לאזרחי מדינת ישראל".

    החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "אישור דירוג האשראי מגיע בהמשך לנתונים הפיסקליים החזקים שפורסמו בימים האחרונים ואשר מעידים על קצב ההתאוששות המהיר של המשק. אגף החשב הכללי ימשיך במחויבותו לניהול אחראי של החוב הממשלתי תוך המשך הורדת נטל החוב על ההוצאה הציבורית".



    0 תגובות