תכלת וארגמן • בעקבות פתיל התכלת

    קובי פינקלר No Comments on תכלת וארגמן • בעקבות פתיל התכלת

    מסע בעקבות פתיל התכלת ועיר הנמל העתיקה "דור" | קובי פינקלר יצא לתור את הארץ ולא שכח לתעד עבורכם

    צילום: קובי פינקלר
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לחופו של הים התיכון, למרגלות רכס הכרמל על רצועת חוף לבנה, בין מרחבי דשא ירוקים, גינות מטופחות ומוקף מפרצי ים טבעיים, לגונות של מים צלולים, איים קטנים סמוכים אל קו החוף, אתרים היסטוריים, דגים, ציפורים ונוף עוצר נשימה של שקיעות קסומות, ממוקם חוף דור, או חוף נחשולים או טנטורה או במספר מילים, החוף היפה ביותר בארץ.

    לא בכדי הוקמה במקום הזה עיר נמל, שנבנתה וחרבה, נלחמה והושמדה ובתוך מימיה חבויים אוצרות של ממש. קורט רוה, ארכיאולוג ימי שמכיר כאן כל פינה מעל ומתחת לפני הים, מספר כי ספר במצולות לא פחות מ-28 ספינות שנטרפו בים וכי במקום נמצא המטמון הגדול ביותר שנמצא אי פעם. גם כסף וגם פתיל התכלת השווה זהב.

    הגן הלאומי תל דור

    בתל דור נמצאים שרידיה של העיר דור, עיר נמל עתיקה שהוקמה במקום בשל המפרצים הטבעיים שעל קו החוף. התל מתרומם מעל קו הים, אפשר לצפות ממנו תצפיות מרהיבות, והוא טומן בחובו ממצאים מרגשים ומרתקים.

    עיר הנמל דור נוסדה בתקופה הכנענית (לפני כ-3,500 שנה). הספינות עגנו במפרצים הטבעיים למנוחה או מצאו בהם מחסה מפני סערה, וכך נולד הצורך ביישוב שיספק לעוגנים כאן גם שירותים נוספים. דור גדלה והייתה לעיר גדולה ומבוצרת, ויעידו על כך מבני הציבור, בתי המגורים הפרטיים, וכמובן, החומות הגדולות, ששרידים מהן נותרו בחלקו המערבי של התל.

    העיר ידעה ימים של שגשוג ותהילה, וגם תקופות של חורבן ודלות, והיא ניטשה רק בתקופה הביזנטית. שרידי התקופות השונות נתגלו בחפירות שנעשו בתל בעשורים האחרונים, ובהן נמצאו פריטים מעניינים וייחודיים. למשל, נמצאו כאן כלים ממצרים, שמקורם בספינות המצריות שעגנו במקום, וגם רצפות פסיפס, עוגנים מכמה תקופות ועוד. הממצאים מוצגים ב"מוזאון המזגגה" בקיבוץ נחשולים הסמוך, מספר את סיפורה המרתק של העיר דור.

    פתיל התכלת

    מתי נחשפתם לאחרונה לפתיל התכלת? כן. זה המעטר את הציצית (ארבע הכנפות). במוזיאון המזגגה בנחשולים, בית החרושת אותו ניהל מאיר דיזנגוף לייצור בקבוקי יין, צופים בסרט על חלזון מיוחד. חלזון אשר ממנו מפיקים את צבע התכלת. בחוף דור הסמוך טובלים רגליים במים, מוצאים ולא מוציאים את החילזון. השאר יסבירו לכם במקום. פשוט נפלא.

    עוד במוזיאון: ממצאים ארכיאולוגיים תת ימיים מתקופות שונות במבנה ייחודי שהוקם ע"י הברון רוטשילד כאמור כמפעל לבקבוקי זכוכית. ניתן לערוך סיורים מודרכים בחוף טנטורה (מגדל האור) בתאום מראש. המוזיאון נמצא בקיבוץ נחשולים, סמוך לחוף דור. החניה בחינם בחוף דור, הכניסה רגלית דרך מלון נחשולים. לפרטים: 6390950 – 04



    0 תגובות