מיוחד: היער האולטימטיבי של חג האילנות

    קובי פינקלר No Comments on מיוחד: היער האולטימטיבי של חג האילנות

    ביער האילנות ישנם כ- 350 מיני עצים הצומחים זה לצד זה ומייצגים מבחר עצום של מקומות ברחבי העולם | סיור בגן העצים הוא חוויה לאוהבי טבע ומקום נפלא לעריכת היכרות עם עצים מיוחדים מכל רחבי העולם

    20:34
    28.03.24
    אבי מימרן No Comments on אבי מימרן במונולוג כאוב: "מדינה קומוניסטית או מדינת היהודים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    על אם הדרך בכביש 4 בין תל מונד לבית ליד ממוקם לו יער מיוחד במינו, שאין שני לו בישראל.  יער האילנות. גן בוטני יערני.

     350 מיני עצים צומחים זה בצד זה ומייצגים מבחר עצום של מקומות ברחבי העולם. סיור ביער הוא חוויה לאוהבי טבע והזדמנות לעריכת היכרות עם עצים זרים, מוזרים ומופלאים, חלקם בעלי מראה אקזוטי מרתק. קק"ל מפעילה באילנות מרכז מבקרים המוקדש כולו לעצים, משלב את הטכנולוגיות החדישות ביותר בתחום, ומציע למבקרים בו חוויה מיוחדת במינה

     היער שברבות השנים ניתן לו השם יער אילנות ניטע בשנות החמישים של המאה העשרים על ידי אנשי המחלקה לחקר היער של משרד החקלאות כארבורטום – גן אקלום העצים של ישראל.

     יערני משרד החקלאות עשו את עבודתם נאמנה. הם אספו כ-700 מינים של עצים מרחבי העולם כולו ושתלו אותם בגן ב-25 חלקות, בהתאם לאזורים הגיאוגרפיים שמהם נאספו העצים. למקום העניקו את השם ההולם  "אילנות".

    החוקרים בדקו באילנות את מידת התאמתם של מיני העצים שצמחו בגן ואת האפשרויות לנצלם כעצי יער. המקום שימש מרכז לפעילות המחקר היערני בארץ ונעשו פה עבודות מחקר חשובות באיסוף זרעים, מזיקי עצים ותחומים אחרים הקשורים ביערנות.

     לפני מספר שנים קיבלה על עצמה קק”ל להציל את הארבורטום ולשקמו. פעולות השיקום כללו מיפוי מדוקדק של הגן והעצים שבו, טיפול בעצים הקיימים, נטיעה של מיני עצים נוספים ופרישת מערכת השקיה ממוחשבת. למרגלות כל מין עץ המיוצג בגן הוצב שלט המציג את תעודת הזהות שלו.

     מנהלת היער טובית שפירא שמכירה כאן כל עץ יחד עם המחלקה הפדגוגית הכינו משחק ניווט לטובת המבקרים עם אפליקציה בטלפון. בכל זאת שנות האלפיים המתקדמות.

     בגן  נסללו כ-2.5 ק"מ של שבילים ולצידם הוצבו ספסלים, המעניקים הזדמנויות להתרגעות תוך כדי צפייה בעצים.

    בסמוך לרחבת החניה, שולחנות פיקניק נגישים ועמדת "מסבירן", המעניקה הסבר קולי קצר על הארבורטום.

    ואיך אפשר לקיים יער בלי מרכז מבקרים ?

    לפני כשלוש שנים נפתח מרכז מבקרים טכנולוגי מרשים, המוקדש כולו ליצירה המופלאה של הטבע – עצים, יער וסביבה,  והוא משלב את הטכנולוגיות החדישות ביותר בתחום, ומציע למבקרים בו חוויה מיוחדת במינה.

    בלב החדר ניצב עץ מלאכותי מסוגנן, מואר בתאורה מיוחדת. מסביב לעץ מוצבים שישה מחשבי לוח מצוידים באוזניות. העמדה נגישה.

    עמדת הגלובוס
    עמדת הגלובוס פותחת למבקר צוהר למגוון סוגי היערות בעולמנו. גלובוס גדול מאוד ניצב לפני מסך שמוקרנים עליו סרטונים. כל סרטון מייצג סוג יער, וככל שהוא מתקדם הוא חושף רמזים נוספים על אותו יער. כאשר המבקר בטוח בתשובה שלו, הוא לוחץ על מתג בגלובוס שממוקם באזור הגיאוגרפי שבו נמצא היער – הסוואנה באפריקה, יערות מחט בערבות סיביר וכן הלאה.

     עמדת הייעור
    בעמדה הזו המבקר מוזמן "לסייע" בייעור הארץ. מובן שיש לעשות זאת בחוכמה, משום שיש לנטוע בכל אזור עצים שמותאמים לתנאים השוררים בו. המבקר מוצא את עצמו מתמודד עם נתוני רום ומשקעים ונוכח לדעת שיערנות היא מדע לכל דבר.

    מיצג  האדם והיער
    המיצג מוצג באודיטוריום שנמצא בחלל נפרד. לא נספר עליו הרבה, כדי שלא לקלקל לקוראים את החוויה. נאמר רק שהוא נמשך כ-13 דקות.

     ובחזרה ליער.

    סיור בגן העצים באילנות הוא חוויה לאוהבי טבע, ומקום נפלא לעריכת היכרות עם עצים מיוחדים מכל רחבי העולם. הסיור המלא ביער נמשך כשעה, וניתן לחלק אותו לשני מסלולים. מוקדי העניין מתוארים לפי הופעתם לאורך המסלול ובהתאם למספרים המופיעים במפה.

     אחרי הליכה בין השבילים והעצים המסומנים נגיע  למעגל הקזוארינות, מקום שבו צומחים 39 עצי קזוארינה במעגל שקוטרו כשמונה מטרים. צמרות הקזוארינות יוצרת סכך ירוק מעל לראשי המבקרים ונוסכות במקום אווירה מיוחדת.

    לא הרחק משם, מבוך ירוק ואם לא נכנס איך תצא? אז כנסו ולימדו עוד פרק על היער. ביער מגוון פעילויות לכל הגילאים המפורסמות באתר קק"ל. הגן נגיש לאנשים עם צרכים מיוחדים.

    פרטים נוספים  והזמנות בימים ראשון עד חמישי.

    סגור בשבת טלפון: 09-8974800

     



    0 תגובות