המתיחות בין רוסיה לאוקראינה \\ יומן החוץ עם שלמה ריזל

    שלמה ריזל No Comments on המתיחות בין רוסיה לאוקראינה \\ יומן החוץ עם שלמה ריזל

    יומן החוץ עם שלמה ריזל: סיקור נרחב של המתיחות בין רוסיה לאוקראינה – על הזרמת הכוחות הרוסיים לגבול, הסיבה שהרוסים חשים מאוימים והמעורבות של מדינות אירופה. וגם: פגישת שרת החוץ הגרמנית עם עם שר החוץ הרוסי | האזינו

    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עשרות הסרטונים שזורמים בימים האחרונים מרחבי רוסיה מוכיחים דבר אחד: הרוסים מרכזים כוח פלישה צבאי אדיר בגבולם המערבי עם מזרח אוקראינה ובדרום בלארוס (הגובלת בצפון אוקראינה) ולא מפסיקים לצחצח חרבות בקולי קולות.
    בימים האחרונים, באופן חריג מאוד, החלו רכבות לשנע חיילים וציוד צבאי מסיביר ומבסיסים במזרח הרוסי, מערבה, לכיוון אוקראינה. לפי דיווחים שמידת מהימנותם אינה ברורה, מדובר בשינוע הכוחות הגדול ביותר שביצעה רוסיה מאז סוף מלחמת העולם השנייה.

    כאן ניתן לשמוע את סגנית שר הביטחון האוקראיני, אנה מליר האומרת כי הקרמלין ממשיך לנקוט בצעדים כדי לערער את המצב הפוליטי הפנימי באוקראינה. לדבריה "הפדרציה הרוסית מפגינה באופן קבוע כוח צבאי וכוונות להשתמש בו. המצב סביב גבולות אוקראינה נותר קשה. בימים אלה נרשמת העברה הדרגתית של יחידות רוסיים, נשק וציוד צבאי לגבול עם אוקראינה, וכן פריסה מחדש של כוחות רוסים מאזורי האימונים. יחד עם זאת, לאחר סיום התרגילים, החיילים לא חוזרים לנקודות הפריסה הקבועות, ונותר ציוד לחימה וציוד צבאי נוסף ליד הגבול האוקראיני".

    אלו לא רק הכוחות הרבים, אלא גם הרטוריקה הניצית והמלחמתית שמדברים על תגובה רוסית ודאית לכישלון המשא ומתן בין רוסיה לארה"ב ומדינות אירופה בשבוע שעבר בשוויץ ואוסטריה. דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב אמר השבוע למשל כי: "אנו צופים בהתבססות הדרגתית של כוחות נאט"ו באוקראינה, לא נסבול זאת יותר".

    לפוטין נמאס ככל הנראה מכך שהמערב לא סופר אותו ולא מתייחס לקווים האדומים שהציב והוא מבין שאם לא ינקוט בשורת צעדים צבאיים, יִכָּפֶה עליו סדר פוליטי וביטחוני חדש שלא יוכל לעמוד בו. כזה שבעיניו הוא איום קיומי.

    אז מה קרה בעצם שממש מאיים כעת על רוסיה? ובכן, הרוסים לא יכולים להרשות לעצמם לתת לאוקראינה, אותה מדינה שהייתה חלק בלתי נפרד מהאימפריה הרוסית ומברית המועצות משך מאות בשנים, להפוך להיות לפתע חלק מברית נאט"ו שהוקמה נגדה עוד לפני 70 שנה.

    צריך להבין שמבחינת הרוסים – למרות שהם מחזיקים במדינה הגדולה ביותר בעולם בשטחה – ההפיכה של אוקראינה לחלק מברית נאטו היא איום ממשי שלא ניתן לעבור עליו בשתיקה. בעיניהם זהו איום על קיומה ועצמאותה של רוסיה, כפשוטו כמשמעו. מבחינתם מדובר בעניין מסוכן ובלתי הפיך שהם לא ייתנו לו לקרות ויהי מה.

    ומה תגובת ברית נאטו לאיום הרוסי, ובכן הנה קולה של תת שר החוץ האמריקנית, וונדי שרמן בהתייחסה לנושא. לדבריה: יש כמה עקרונות בסיסיים שעומדים פה. עקרונות לפיהם מדינות לא יכולות פשוט לצייר מחדש את גבולותיהן של מדינות אחרות בכוח, שמדינות לא יכולות לבחור עבור שכנותיהן את מדיניותן, את בחירותיהן הפוליטית, לאיזה ברית הן מצטרפות".

    האירופים מאיימים בסנקציות כבדות על רוסיה, כאלו שלא ידעה מעולם מאז התפרקות ברית המועצות, אם יפלשו לרוסיה.
    הנה דברים שאמר בשיחה עם עיתונאים בבריסל בעקבות הפגישה, אמר מזכ"ל נאטו ינס סטולטנברג כי: "נעשה כל מאמץ להבטיח דרך פוליטית למניעת שימוש בכוח, אך יחד עם זאת אנחנו צריכים להיות מוכנים אם הדיאלוג ייכשל. אנחנו שולחים מסרים ברורים למוסקבה שאם היא תפעיל כוח, יהיו לכך השלכות חמורות – סנקציות כלכליות ופוליטיות". אוקראינה, לדבריו אינה איום על רוסיה. אוקראינה היא מדינה ריבונית ויציבה ולכן יש לה חלומות ושאיפות משלה. נאטו ימשיך לתמוך בה וברצונות שלה.

    ובינתיים, בניסיון להנמיך את הלהבות סביב אוקראינה, שרת החוץ הגרמנית אנאלנה ברבוק נפגשה בצהריים עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. לפני פגישתם, הרוסים הדגישו את עוינותה של גרמניה כלפי רוסיה שבאה לידי ביטוי בניסיון גרמני להשפיע על תהליכים פוליטיים פנימיים ברוסיה ובתעמולה אנטי-רוסית גלויה בתקשורת הגרמנית.

    מוסקבה גם הזכירה את אישורה של גרמניה למדיניות הסנקציות של האיחוד האירופי נגד רוסיה, ואת הגירוש הלא מוצדק של דיפלומטים רוסים.

    לפני פגישתם אמרה שרת החוץ הגרמנית כי רשימת נושאי הסכסוך בין המדינות ארוכה אבל עם זאת, היא דגלה בדיאלוג ואמרה: "כממשלה הפדרלית החדשה, אנו רוצים יחסים מהותיים ויציבים עם רוסיה".

    כלי תקשורת רוסיים שסיקרו את הפגישה הדגישו כי שרת החוץ הגרמניה היתה אתמול בקייב בירת אוקראינה ונפגשה עם צמרת הממשל. השרה הגרמנית הודיעה לאוקראינים כי גרמניה תומכת בהם אבל סירבה לבקשת להעברת נשק גרמני לאוקראינים.

    לפני שנשמע גם את דבריו של שר החוץ הרוסי לברוב, נעדכן אתכם גם כי במהלך שהותה במוסקבה קראה שרת החוץ של גרמניה קראה לרוסיה להימנע מאיומים על אוקראינה השכנה ולשמור על ערכי יסוד באירופה. היא דיברה על סנקנציות אפשריות על רוסיה במקרה של מלחמה ואמרה: "אין לנו ברירה אלא להגן על הכללים המשותפים שלנו, גם אם יש לזה מחיר כלכלי גבוה".

    בהתייחסה לריכוז החיילים הרוסים ליד הגבול האוקראיני אמרה השרה הגרמניה כי "קשה שלא לראות בזה איום", אולם לברוב השיב כי מדובר בחיילים רוסיים הנמצאים בשטח הריבוני של מדינתם, שעוברים אימוני לחימה.



    0 תגובות