בואו להכיר: מהיכן בא החלב?

    קובי פינקלר No Comments on בואו להכיר: מהיכן בא החלב?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ר"ח ניסן, אביב בפתח, גם החופשות מבתי הספר ומגני הילדים אוטוטו מתחילות והרפתנים בישראל רוצים ומוכנים לאפשר לנו הצצה לעולם החלב.

    לבקר ברפתות התיירותיות, ללמוד מהיכן מגיע חומר הגלם, החלב הטרי, ממנו מכינים את מוצרי החלב ואיך דואגים הרפתנים באופן מתוכנן מראש, בעזרת תזונאים ומשגיחי כשרות, לאפשר ייצור חלב כשר לחג הפסח.

    זאת לדעת. הרפת של היום מתקדמת ומשוכללת, בחלק מהמשקים משתמשים ברובוטים חולבים, הרפתות הן חברות היי-טק של ממש, הנעזרות בתוכנות ייחודיות שפותחו עבור ענף החלב, בהשקעות גדולות וכמובן בדאגה לרווחת הפרה.

    אביתר דותן, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב מספר, כי ישנה חשיבות לקדם את נושא התיירות ברפתות על כל פני הארץ, על מנת לקרב את הציבור הרחב לענף החלב המצליח מאוד, בעיקר בעידן המחשב בו ישנה התרחקות מהמקורות והטבע, עולם בו הילדים ובני הנוער אינם נחשפים לתהליך הפקת החלב.

    דותן מספר, כי הפרה הישראלית נחשבת לשיאנית העולם בייצור חלב, חלבון ושומן חלב וכי ייצור החלב בישראל עומד על 11,343 ליטר בממוצע לפרה, חלב זה מכיל 3.34% חלבון ו -3.82% שומן בממוצע. הפרה הישראלית עברה אף את הפרה ההולנדית והאמריקאית (ייצור החלב בארה"ב עומד על כ- 10,080 ליטר לפרה בשנה ובאירופה המערבית על 8,000 ליטר לפרה לשנה). פרת החלב ההולנדית המפורסמת בכל העולם מייצרת פחות מ- 90% מרכיבי החלב בהשוואה לפרה הישראלית בתנובתה השנתית, זאת למרות העובדה שהיא מניבה בתנאי אקלים וסביבה נוחים יותר.

    הצטיידנו במידע ותרנו עבורכם אחרי מספר רפתות תיירותיות בארץ:

    "שביל פרות החלב" – מושב בית לחם הגלילית

    הפעילות במשק משלבת עבודה ברפת עם הסברים על חיי הפרה, מההמלטה ועד היותה פרה בוגרת.
    הפעילות מתחילה בהסבר על משפחת היונקים, על הריון והמלטה, למה הפרה נותנת חלב ולמי? הילדים יקבלו כלי עבודה ויאכילו את העגלים הגדולים. במכון החליבה ילמדו לחלוב בידיים ויכירו את רובוט החליבה שחולב באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. ימזגו חלב לבקבוקים ויאכילו את העגלים הקטנים בחלב. הסיור יסתיים "במשתה" של שוקו וחמאה ומוצרי חלב שיכינו הילדים בעצמם.
    טלפון לבירורים ולתיאום מראש: 04-9832437 052-3275682

    "דרך החלב" משק קורלנדר – מושב בית הלל

    הסיור ברפת של משפחת קורלנדר עובר בין כל תחנות החיים של הפרה- מעגלים בני יומם, דרך מבכירות צעירות ועד פרות ותיקות. את העגלים מניקים הילדים המשתתפים בסיור מבקבוקי ענק ומקבלים על כך תעודת רפתן. הסיור מתאים לכל הגילאים, ילדים קטנים מלטפים, נוגעים ומבקרים "בבית של הפרה", ילדים גדולים יותר שואלים שאלות ומתנסים בחליבה כמו פעם, וההורים, שבעצמם לא היו ברפת מזמן, יקבלו הסברים מעמיקים. האורחים ברפת קורלנדר חווים מקרוב את התפתחותה של רפת החלב המודרנית.
    טלפון לבירורים ותיאום מראש: 052-4585058, 3672758 -052 (טומי).

    רפת רובוטית – משק עסיס – מושב אבנ"י אית"ן
    ברפת רובוטית קיימת מחשבה אקולוגית, הפרה מחליטה מתי מתאימה לה חליבה. הפעילות כוללת צפייה בסרט קצר שמפיח חיים ברפת הישנה וסוקר את ההתפתחות הרפת מימי החליבה הידנית ועד לחליבה ברובוט שחולב אוטומטי. אחרי הסרט נכנסים לחדר החליבה הרובוטית ורואים איך הפרות בוטחות ברובוט ומגיעות לחליבה, ואת פעילות הרובוט החולב בפלזמות. ממשיכים להגמעת עגלים חמודים מבקבוק יונקים, פינת חשיבה יצירתית: תשבצים, תפזורת, פרה בינגו, דפי צביעה והכל בהשראת הפרות החולבות ועוד. בסיום הסיור מוזמנים כולם לחבוץ חמאה אישית טעימה וטרייה ולטעום את השוקו העסיסי.
    טלפון לבירורים ולתיאום מראש: 050-4060311, 04-6763563 לא בשבת.

    מי ומו – משק קרמר במושבה יבניאל
    משק קרמר הינו משק ותיק הפועל למעלה מ- 100 שנה. בבקעת יבנאל הוקמה המושבה בתחילת המאה ה – 20. אבי המשפחה, עמנואל קרמר, הקים רפת קטנה כדי לפרנס את משפחתו.
    שלושת בניו בחרו להמשיך את דרכו ועם חלוף השנים התרחבה הרפת והתפתחה מאוד. כיום פועלות במשק שתי רפתות כשהחדשה שבהם פועלת בשיטת החליבה הרובוטית.
    למעשה, הרפת היא אחת מהרפתות המושביות הגדולות בארץ. הרפת ממשיכה לגדול וכל העת נולדים עגלים ועגלות חמודים.
    במסגרת הפעילות לחג ייהנו המבקרים מאווירת חג הפסח, ברפת גם שם יערכו ביעור חמץ, יאכילו את הפרות במזון כשר ויכינו גבינות כשרות לפסח, בנוסף, יוקרן סרט מיוחד על 100 שנות פעילות, הילדים יוכלו להתנסות בעבודת הרפת, השקיית עגלים קטנים, במקום פינת ליטוף, פינת חי ותערוכת כלים חקלאיים.
    טלפון לבירורים ולתיאום מראש: 04-6708141 נייד: 052-4696128


    משק ברגר – מושב כפר הס

    הרפת במשפחת ברגר הוקמה בראשית שנות הארבעים של המאה הקודמת, אז נקנתה עגלה אחת וממנה התפתחה הרפת. כיום הרפת מונה 65 חולבות.
    במשק יחגגו את חג הפסח בו יוכלו הילדים ללמוד על הרפת האקולוגית, יראו כיצד מתבצע גז כבשים, יאכילו כבשים, יבצעו הגמעה בבקבוקים של עגלים ועגלות וייהנו בפינת היצירה.
    טלפון לבירורים: 050-2646925

    ועכשיו, נותר לכם לבחור במקום ובזמן המתאים לכם ולצאת ללמוד ממה מגיע החלב.



    0 תגובות