אבי הישוב היהודי בחברון הרב משה לוינגר ז"ל

    אברהם זילבר 4 Comment on אבי הישוב היהודי בחברון הרב משה לוינגר ז"ל
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הרב לוינגר ז"ל נולד בירושלים לאביו ד"ר אליעזר ותרצה (פאולה) לוינגר, אנשי פועלי אגודת ישראל שעלו מגרמניה לארץ ישראל בשנת 1933 והתיישבו בגבול שכונת שערי חסד בירושלים.

    לוינגר למד בישיבת חורב, בישיבת כפר הרוא"ה ובישיבת מרכז הרב בירושלים שבה הוסמך לרבנות. הוא גם תלמידם של הרב צבי יהודה הכהן קוק ושל הרב אברהם שפירא.

    היה עוד בגרעין נח"ל בקיבוץ שעלבים, שימש כרב הקיבוץ לביא, ובכ"ט באדר ב' תשכ"ז מונה לרב המושב נחלים.

    כזכור, לפני שנה הוא נפצע קל מזריקת אבנים על רכבו בדרכו לביתו שבחברון.

    משה לוינגר

    משה לוינגר

    התגובות על פטירתו מגיעות מכל מקום פינה ומקצות הקשת הפוליטית בישראל:

    היישוב היהודי בחברון:
    היישוב היהודי בחברון אבל והמום עם פטירת הרב משה לוינגר, מייסד היישוב בחברון וממניחי היסודות לתנועת ההתיישבות בארץ ישראל. מקומו של הרב לוינגר ייזכר לעד יחד עם שמותיהם של מובילי ההתיישבות בארץ מראשית הציונות ותחיית האומה וראשוני בניין הארץ.

    יו"ר ועד מתיישבי השומרון בני קצובר:
    "הלך לעולמו המייסד האמיתי של ההתיישבות היהודית כולה  ביהודה ושומרון. כאשר הוא זה שדחף את הרב חנן פורת לחידוש ההתיישבות בכפר עציון והתייצב בעצמו בראש חבורה שייסדה את היישוב היהודי בעיר האבות בחג הפסח תשכ"ח 1968"

    "כמה סימלי" אומר קצובר, "שפטירתו התרחשה בדיוק ביום שחרור יהודה שומרון וירושלים אשר הוא היה מניף הדגל העיקרי של תוצאות הנס שהתרחש לעם היהודי במלחמת ששת הימים. זכרו כבר מונצח בכל אבן שנבנתה במרחבי יהודה ושומרון״.

    עיר האבות קרית ארבע חברון:
    מבכה מרה את הסתלקותו של הרב משה לוינגר, מייסד ההתיישבות בעיר האבות וביהודה ושומרון על כל מרחביה. הגרעין אותו הקים חודשים ספורים לאחר שיחרור חלקי ארץ ישראל כולה ישב את העיר חברון בפסח תשכח והרוח הגדולה אותה הפיח בקרב סביבתו היא אשר יישבה ישובים רבים ביהודה ושומרון.

    ח"כ יצחק הרצוג יו"ר המחנה הציוני:
    "הרב לוינגר היה מנהיג של  ציבור חשוב, ציבור אידאולוגי שהאמין בו ובעמדותיו, אני חולק על עמדותיו לכל אורך הדרך, אך כיבדתי אותן. אני מוסר הערב את תנחומיי וצערי למשפחתו ולתלמידיו הרבים ובמיוחד לבנו מלאכי עימו זכיתי לעבוד בתפקידיי השונים".

    השר אורי אריאל:
    ״אבד צדיק מן הארץ. עם ישראל איבד היום את הרב משה לוינגר זצ״ל שהיה ממובילי ההתיישבות בארץ ישראל ובעיר האבות חברון בפרט. רק סמלי הדבר שיום קבורתו יתקיים ביום שחרור העיר. הרב לוינגר פעל להתיישבות בכל חלקי ארצנו ללא פשרות תוך הקפדה על אהבת עם ישראל ללא תנאי. במשך שנים רבות למדתי מהרב לוינגר שליחות ציבורית מהי ואבדתו היא אבדת עם ישראל.

    סגן השר אלי בן דהן:
    "אבי הישוב היהודי בחברון ואבי התיישבות ביהודה ושומרון. האידיאולוג שהוביל קדימה את ההתיישבות וחיזק אותה באיתנותה גם ברגעים הקשים. בעז"ה נפעל להמשיך ולבסס את ההתישבות כולה.

    יוחאי דמרי, ראש מועצת הר חברון:
    ״ערב יום ירושלים ויום שחרור חברון והר חברון, התבשרנו על הסתלקותו של אביר ההתיישבות הרב משה לוינגר. תנחומיי למשפחתו, לבנו, ידידי מלאכי לוינגר, ראש המועצה בקרית ארבע חברון ולהתיישבות כולה״

    בנו מלאכי לוינגר ראש המועצה האזורית קרית ארבע:
    ״האבידה היא גדולה והפרידה כואבת, אך הסתלקותו של מו״ר אבי בערב יום ירושלים ויום חברון מסמלת את הרוח והאהבה הגדולה שפעמה בקרבו למען ארץ ישראל כולה, חזונו הוא חזון כולנו ורוחו הגדולה תמשיך לפעום בלב כולנו להמשך בניינה של האומה והארץ״.

    מסע ההלוויה ייערך כאמור מחר ב-12:30 מרחבת מערת המכפלה לבית העלמין העתיק בחברון.

    ת.נ.צ.ב.ה.



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      נדמה לי שהתמונה בראש הכתבה אינה של הרב משה לוינגר (התמונה שבתוך הכתבה היא אכן שלו), אולי היא התמונה של אחיו הרב של באזל.

    2. 3

      התמונה עם הכובע לא תהפוך אותו ליותר יהודי חרדי

    3. 2

      קשור לחנות מוצרי החשמ"ל – לוינגר?