כרמים, יינות, טרקטורונים וטבע • מסע ב'ארץ הגליל'

    אסתי חדד Comments Off on כרמים, יינות, טרקטורונים וטבע • מסע ב'ארץ הגליל'

    כשהלחות המעיקה שוטפת כל חלקה טובה ברחבי הארץ, בהרי הגליל הכול נראה אחרת. כמעט בכל פינה בה נוסעים ניבטות שורות ארוכות של כרמים מרהיבים

    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כתב וצילם : קובי פינקלר

    לקראת ימי הקיץ, (המגיעים אלינו אוטוטו..) כשהלחות המעיקה שוטפת כל חלקה טובה ברחבי הארץ, בהרי הגליל הכול נראה אחרת. כמעט בכל פינה בה נוסעים ניבטות שורות ארוכות של כרמים מרהיבים. בין פיתולי הנוף, כאשר נראה כי זמן העולם עומד מלכת, נמצאים יקבים המייצרים יין כשר ואיכותי ביתי (יקבי בוטיק, המייצרים כמה עשרות אלפים בודדים בשנה) ומאות צימרים הטובלים במטעים עמוסים בפרי הקיץ הבשל והעסיסי. בלי הדוחק של נמלי התעופה ובלי העומסים בכבישי החוף והמרכז.

    האזינו ל'על המפה' עם קובי פינקלר על 'ארץ הגליל':

    [audio:/wp-content/uploads/2012/05/al-hamapa-29.5.12.mp3|titles=al hamapa 29.5.12]

    טרם הזכרנו את טיולי הטרקטורונים או הריינג'רים, המסעדות הכשרות והטובות, מלון משובח והמון אוירה. תוסיפו לכך את השקט והשלוה האין סופית, ותקבלו טיול וחופשה אמיתית. לא צריך בכלל לחשוב על חו"ל. הכול כאן קרוב, זמין ואיכותי.

    תתרגלו לראות ירוק, צמח ה'שבטבטים'

    תחילה להכרת השטח: סביב נחל דישון ומרומי רכס נפתלי

    אחד המקומות המופלאים בהרי נפתלי, השואבים אותנו לטיול מרתק בין שדות המושב וכרמי יין צעירים, מצוי סביב מושב דישון וקרן הרי נפתלי.
    נעלה במעלה ההר עד לתצפית מדהימה למקום למקום שבו הר החרמון המושלג חולק כבוד לעמק החולה.
    טיולי טרקטורונים יש בשפע בכל מקום שבו תעיפו מבט, אבל כמו טיול טרקטורונים במושב דישון לא מצאנו. גם בשל השירות, גם בשל אופי האזור והנוף.

    הגענו למתחם הטרקטורונים ואת פנינו קיבלו תמיר ועופר שהם בעלי המקום. כניסה מרשימה ומטופחת המעידה על רצינות ומשקיענות. למרות שהמתחם היה גדוש במטיילים, ההרגשה היתה כאילו רק אנחנו כאן.
    חשוב לדעת שטרקטורון אמנם מהווה אטרקציה מהנה, אך הוא יכול להיות כלי מסוכן אם לא מתפעלים אותו נכון ואם לא מתחזקים אותו נכון. תמיר הסב את תשומת ליבנו לצי הטרקטורונים שלצידם צי של ריינג'רים.

    צי הרכב כולל טרקטורונים חד ודו מושביים, ריינג'רים, רכבי באגי וג'יפים לליווי קבוצות. כל הרכבים חדישים ומוחזקים ברמה מכנית מעולה. הכלים מבוטחים באופן מלא, ביטוח להשכרה (כולל סעיף 33), ביטוח צד ג' וביטוח לחוות טרקטורונים – זוהי חברת טיולי טרקטורונים היחידה בעלת רשיון עסק!

    נוסעים בין כרמים, חלקות יער ומטעים. מידי פעם עוצרים להסבר ממדריך הקבוצה. הנוף משגע. מגיעים עד לנקודה הגבוהה ביותר באזור ב'קרן נפתלי', שם ליד המצפור מבינים את יופיה של ארצינו.
    לפרטים: 04-6997758

    מסעדה חלבית חדשה וכשרה
    כשאתם יורדים מהסיור לאחר כשעה ורבע, כנסו למסעדה הכשרה החדשה ננוצ'לו.
    יריב, הבעלים החליט לפתוח כאן מסעדה חלבית כשרה ומאד מאד מיוחדת וטעימה. אוכל איטלקי, ארוחות בוקר והרבה הרבה אהבה. פתוח כל היום ואחרי נסיעה או הליכה בנחל דישון, מומלץ בחום.
    לפרטים: 04-6997758

    איטלקית כפרית – נונוצ'לו

    מכאן ליקבים וליין
    במהלך חודשי מאי -יוני יתקיימו ברחבי הגליל, הגולן והעמקים אירועי "בשביל היין" זו השנה השלישית ברציפות. המשרד לפיתוח הנגב והגליל, הרשות לפיתוח הגליל יחד עם עמותות התיירות האזוריות, מועצת גפן היין, משרד התיירות והרשויות המקומיות, חברו יחדיו למיסוד אירוע שנתי סביב נושא תיירות היין המתפתחת ומשגשגת בצפון.

    במסגרת הפסטיבל, שלל אירועי יין ביקבים, כנס מקצועי בשיתוף מכללות הצפון, ירידי יין, סיורים, טיולים, תרבות, אמנות, בילוי ופנאי.
    לפרטים מלאים אודות הפסטיבל ותכניה: http://wine.galil.gov.il/

    היקבים מגדלים את ענבי האיכות ב"טרואר" המופלא של עמק קדש והרי נפתלי. שיתוף הפעולה מסמן את מיתוג עמק קדש ורמות נפתלי כמרכז היין של הגליל העליון.

    יקב רמות נפתלי
    היקב ממוקם בחצר הבית שבסמוך לו נטוע כרם יין וחצר מטופחת. ביקב חדר חביות מקורר. כל החביות מאלון צרפתי חדש. תקופת היישון נמשכות בין 12 עד 24 חודשים. כל הציוד ביקב חדש ובטכנולוגיה המתקדמת ביותר. למבקרים ביקב ניתן הסבר, סיור וטעימות. עמק קדש התגלה בשנות ה 90 כאזור מיוחד במינו בתנאי הקרקע והאקלים. אדמת הטרה רוסה והמשקעים המועטים כ- 450 מ"מ בשנה. הטמפרטורות הנמוכות בלילה והחמות ביום והעמק הכלוא בין ההרים, כל אלה יחדיו יוצרים תנאים מיוחדים לגידול ענבי יין אדומים איכותיים. דבר שהביא לכך שאזור עמק קדש הפך לאזור גידול מוכר שיקבים רבים נוטעים בו כרמים ובעתיד יהפוך לעמק היין בישראל. ניתן לתאם סיורים בכרמים ביקור וטעימות ביקב גם לקבוצות. היקב פתוח בימי שישי, בשאר הימים בתיאום טלפוני. אפשרות למשלוח יין לכל יעד.

    ביום שישי, ערב שבועות, יינן היקב, יצחק כהן, יקבל את אורחיו במרכז המבקרים המפואר. באוהל שיוקם במיוחד בחצר היקב תתקיים הופעה מוזיקלית ויוגש כיבוד קל.
    יצחק כהן – 054-7983100 ביקב 04-6940371

    היין מתיישן בחביות עץ אלון, רק מהניחוח אפשר להשתכר

    לא הרחק משם, במושב הסמוך דלתון, ממוקם יקב העונה לשם המקום 'דלתון'. היקב ממוקם במרום הגליל וחונך בימים אלו מרכז מבקרים חדש. המרכז החדש משתרע על פני 200 מטר מרובע, ממוקם במבנה עץ מפואר המשדר בעיצובו אווירה גלילית מקורית.

    במרכז המבקרים נבנה אולם אירוח, המאפשר לקיים אירועים ל- 120 איש (סדנאות, ארוחות מפגשים ואירועים משפחתיים) באווירה גלילית בנוף עוצר נשימה. המבנה החדש מצויד בשני מטבחים – חלבי ובשרי (כשרים כמובן), כאשר ניתן להזמין מראש ארוחות חלביות או בשריות גליליות. בנוסף, ניתן למצוא במקום קיר יין מפואר בו מוצגים ונמכרים כל יינות דלתון וחנות בה נמכרים מוצרים איכותיים כגון: סבון של פעם, שוקולדים, עוגות ועוגיות של 'בן עמי', מגוון גבינות של 'עין כמונים' ו'ברקנית', קוסמטיקה טבעונית, שמני זית איכותיים מאזור הגליל וכדומה.

    במקום כר דשא רחב, שולחנות וספסלים ארוחות בשריות וחלביות, סיורים לקבוצות ולבודדים הכוללים הסבר על היקב, אופן פעילתו, הסבר על הליכי הייצור תוך סיור במתקני היקב ולאורך קו הייצור, טעימות במרכז המבקרים.
    אחת לחודש נערכים כאן 3 ימים של חוויית יין גלילית – הכוללים סיור ביקב, הרצאות בנושא יין, ארוחות, סדנאות בישול וסיורים ביקבים באזור כרם בן-זמרה ובמוזיאון הצ'רקסי בריחנייה.
    טלפון: 6987683- 04 שלוחה 3.
    איך מגיעים? נוסעים בכביש 886 עד לאזור התעשיה דלתון.

    נחזור בדרך היורדת לצפת ונפנה לפי השילוט לכיוון ביריה. שם נמצא את 'יקב ביריה'.
    ד"ר פורת, יינן היקב, החובש כיפה גדולה לראשו, עבד קרוב למחצית משנות חייו באיטליה וגרמניה, שם התוודע לתרבות היין. עוד בחו"ל פיתח לעצמו קריירה אמנותית ועסק בייצור חפצי יודאיקה ותכשיטים ייחודים ממתכות כמו טיטניום, כסף וזהב. 5 שנים עוסקים בני הזוג פורת בייצור יין ולפני שנתיים הם הקימו יקב בוטיק עם מעבדה צמודה במרתף ביתם שבביריה. היינות מתיישנים בחביות עץ אלון משובח והיין מיוצר בצורה ידנית מן הבציר ועד לבקבוק והדבקת התוויות. איך מגיעים: לבאים מכוון מירון, נוסעים עד צומת עין זיתים, פונים שמאלה ומיד ימינה לביריה, לאחר כ-2 ק"מ בהצטלבות הראשונה שמאלה (כיוון בת יער, עמוקה), לאחר כ 50 מ' שוב שמאלה, הבית הרביעי מצד ימין.
    לפרטים: 052-5405223

    כרמי הגליל – מבט מלמעלה

    דרומה משם במושב מירון ממוקם 'יקב ונחוצקר'. זהו יקב משפחתי שהוקם בשנת 2003 ע"י משפחת ונחוצקר. הענבים המעובדים ביקב הינם ענבים הגדלים בכרם המשפחתי שגילו כ – 10 שנים.

    חמש שנים עוסקים בני משפחת ונחוצקר בייצור יין ולפני שנתיים הם הקימו יקב משפחתי קטן הכולל מעבדה צמודה לבדיקת איכויות היין. היין לא עובר סינון או בישול ומעובד בשיטות המסורתיות של "העולם הישן" במינימום התערבות מכנית או כימית בתהליך הייצור. היינות מתיישנים בחביות עץ אלון צרפתיות משובחות, היין עובר תהליך טיפול אישי ואוהב החל מהבציר, הפרדת השדרות מהענבים, התסיסה, שפיה, בדיקות איכות, אחסנה ובקבוק.

    איך מגיעים? נוסעים עד הכניסה הראשונה למושב מירון, פונים שמאלה ומיד שמאלה בכיכר, לאחר כ 150 מ' – הבית הראשון מצד שמאל. לפרטים: 04-6989063

    אחרי שהתבשמנו בריחות ובטעמי היין, נכנס למכונית (נוהג מי שלא שותה) וניסע עוד כברת דרך קצרה עד למושב ספסופא.

    מה זה ספסופא? גם אני שאלתי. מיד התשובה. במושב 500 תושבים המתפרנסים מחקלאות. הוא נוסד בשנת 1949 על ידי עולים מבולגריה, ויושב אח"כ בידי עולים מתימן, מרוקו ותוניס. המושב נקרא על שם העיירה התלמודית ספסופה. פירוש השם: אזור שפירותיו אפילים – מאחרים להבשיל, כתוצאה מהאקלים בסביבה, מזג אויר קר באזור רמה גבוהה. כך גם ענבי היין באזור, יחסית לשאר חלקי הארץ, בספסופה בוצרים את הענבים מאוחר. טלפון: 067-498928

    וזו רק חלק מרשימת היקבים. פרטים מלאים אודות הפסטיבל ותכניה : http://wine.galil.gov.il/

    המסעדה בלבנים

    ואחרי יין טוב, ולפני שיצא סוד, נגלה לכם סוד אמיתי. אל מול נופי הכנרת המרהיבים, ממוקמת מסעדה כשרה ומיוחדת שמטעמיה מבוססים גם על היינות הכשרים היוצרים בגליל (אלה שבהם ביקרנו). במושב לבנים (וידוי אישי-עד שהגעתי לכאן לא שמעתי על המקום), המצוי סמוך לקיבוץ חוקוק. השף אילן רוברג הקים מסעדה משפחתית ייחודית. למרגלות מצוק הארבל, יושבים על המרפסת וטועמים אוכל ישראלי ים תיכוני "עם נגיעות מהעולם" כפי שמסביר אילן השף. למצוא מקום כשר, שומר שבת, הייתה משימה לא קלה. משמצאנו, הבאנו את הבשורה גם לכם. 04-6715656.

    איך מגיעים? נוסעים בכביש המוביל לכיוון מגדל במערב הכנרת. פונים לכיוון חוקוק ומשם ללבנים.

    'לבנים' – גורמה ישראלי עם נגיעות מהעולם

    והיכן לנים? ב"מלון בתוך הטבע"
    בקיבוץ הגושרים. מלון בטבע הוא שמו של בית המלון המיוחד הזה. כולו בטבע. מלון יפיפה הממוקם ממש בלב הטבע הפראי של הגליל בשמורת הטבע הסובבת מעיינות ופלגי מים וצופה אל הר החרמון ואל הרי הגולן. המלון נבנה על חורבות ארמונו של האמיר פעור ששלט על צפון עמק החולה בתקופה העות'מנית והוא בנוי תוך שילוב ארכיטקטוני ייחודי של ישן וחדש היוצרים יחד מבנה מרהיב ביותר הלוקח כל אחד מאורחיו למקומות רחוקים וקסומים.

    מלון בתוך הטבע – אל תפספסו את הבופה

    "הגושרים מלון בטבע" מזמין אתכם לפתוח את היום עם ארוחת בריאות ומציג תפריט בופה חדש, שנרקח ממיטב חומרי הגלם של הגליל העליון. בבופה תמצאו את כל המרכיבים החשובים לגוף לתחילתו של יום טיול מוצלח.

    תפריט הבופה הבריאותי החדש בניצוחו של השף שי לוינשטיין כולל: מבחר מעדנים מהמחלבה הגלילית, גבינות קשות ורכות מובחרות, כדורי לבנה בטעמים, קוביות העמק בתוספת עשבי תיבול גליליים, גבינת פטה כבשים. דגים בטפסים עם סלט טונה, לקרדה מעושנת, סלמון כבוש בכבישה ביתית, דג מאטיאס ודג הרינג. בפינת מנות חמות תמצאו שקשוקה עגבניות, ברוקולי מאודה, אפונה סינית מוקפצת, פשטידת ירקות, מאפה גבינות, ביצים קשות או מקושקשות. פינת בריאות שמעשירה את יומכם עם מבחר נבטים, נבטוטים, חסות, ירקות חיים וגרעינים כולל מגוון רטבים לבחירה. מבחר רקיחות ביתיות ביניהן קונפיטורת סלק ואגוזים, פטריות, תפוזים סיני, עגבניות שרי, אשכוליות, צימוקים ושקדים, תאנים ועוד. פינוקי בריאות מתוקים עם פירות יבשים, יוגורט, דבש, סילאן וגרנולה.
    וכמובן, פינה מתוקה עם הנאות קולינאריות בהן: ואפל בלגי, מאפי בוקר, אינגליש טרי בטעמים, עוגת גבינה אפויה ועוד.

    ארוחת בוקר בופה – 60 ₪ לאורח חיצוני (לא כולל שבת וחג)
    ארוחת הבוקר מוגשת בין השעות 07:00-10:00

    הגושרים מלון בטבע – מציע לאורחיו 208 חדרים, הכוללים 48 חדרים באגף וי.אי.פי חדש, 52 חדרים באגף הכפרי, 100 חדרים באגף הקלאסי, 4 סוויטות עם ג'קוזי פרטי ו-4 סוויטות גן. במהלך החופשה תוכלו ליהנות מפעילויות תוכן המותאמות לעונה ולאופי המתארחים, שימוש חופשי במתקני המלון – מרכז הספורט והבריאות הכולל: בריכת שחייה מקורה ובריכה קיצית בעונה, סאונה, ג'קוזי, חדר סקווש, אולם כדורסל וחדר כושר.

    גם הציבור הדתי נלקח כאן בחשבון ובצורה נפלאה. בית כנסת מסודר, זמני תפילה מעודכנים (אם תקפידו עליהן תגיעו בזמן לארוחת הבוקר המשובחת) משגיח חם לב המרביץ תורה לבני הקיבוץ ושוב המון טבע. בשבת יוצא מפתח המלון סיור מותאם לשומרי שבת. אורי, המדריך המיתולוגי בנה כאן כמעט הכול בשתי ידיו. את הגשרונים הראשונים, את תוואי המסלול ובעצם את הרעיון למקם מלון בתוך שמורה. הכול בתוך תחום שבת. אין חשש לטלטול. אפילו על זה חשבו.
    טל. 04-6816000/1

    פרטים נוספים על אטרקציות באזור בעמותת התיירות 'ארץ הגליל' 04-6817152.



    0 תגובות