מֵחַרְצַנִּים וְעַד זָג • מיטב היינות הלבנים שיעשו לכם שמחת חג

    למה להאריך בהקדמות? אנחנו לגמנו, פיענחנו וציינו. אתם תקראו ותרכשו, וכולנו נצא מרוצים. נזכיר, כי הפעם ההמלצות כולן נוגעות לבקבוקים שנותנים תמורה מלאה למחיר שלא עולה על 90 ש''ח, זה היה הקו האדום שלנו והבקבוקים המומלצים לא מאכזבים
    נח ויין No Comments on מֵחַרְצַנִּים וְעַד זָג • מיטב היינות הלבנים שיעשו לכם שמחת חג

    ימים לפני שנכנסים לשבת ולחג וטועמי היין שלנו עם זרקור לעולם היינות לבנים לכבוד סעודות • תג מחיר: לא יותר מ-90 ש"ח לבקבוק • תג איכות: יותר מאשר תמורה הוגנת למחיר • התוצאה: חמישה בקבוקים שמכבדים אתכם ואת שלחן החג

    צילום: יקבי ברקן
    למה להאריך בהקדמות? אנחנו לגמנו, פיענחנו וציינו. אתם תקראו ותרכשו, וכולנו נצא מרוצים. נזכיר, כי הפעם ההמלצות כולן נוגעות לבקבוקים שנותנים תמורה מלאה למחיר שלא עולה על 90 ש''ח, זה היה הקו האדום שלנו והבקבוקים המומלצים לא מאכזבים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חג השבועות והשבת שמקדימה לו הופכת את ההכנות לימים הטובים לתכנון קולינרי מדוייק.

    קוראי מדור זה כבר השכילו להבין שאין שמחה אלא ביין, ובכל חג, ובמיוחד חג השבועות עליו 'כולי עלמא לא פליגי דבעצרת בעינן נמי לכם', יש להקדיש זמן כדי לבחור את היין שילווה את סעודות השבת והחג וישאיר חותם שלא ישכח.

    בשורות הבאות אנו נסקור חמישה בקבוקי יין איכותיים מתוצרת ארבעה יקבים. חוץ מהאיכות של היין יש עוד דבר משותף לכל היינות שנלגמו על ידנו טרם הכתיבה. היינות הפעם הן יינות לבנים.

    אין כמו חג השבועות, חגיגת החלב השנתית, לתת את הבמה והכבוד ליין הלבן והאצילי שמעניק תענוג בכל לגימה.

    למה להאריך בהקדמות? אנחנו לגמנו, פיענחנו וציינו. אתם תקראו ותרכשו, וכולנו נצא מרוצים. נזכיר, כי הפעם ההמלצות כולן נוגעות לבקבוקים שנותנים תמורה מלאה למחיר שלא עולה על 90 ש"ח, זה היה הקו האדום שלנו והבקבוקים המומלצים לא מאכזבים.

    סעודה ראשונה

    ליל שבת קודש פרשת נשא, אתם חוזרים מבית הכנסת והבית באווירה שבתית. איזה יין שותים בשבוע בו נקראת פרשת הנזיר?

    הסוד נמצא בכרמי גוש עציון. גוש עציון אשר בנחלת שבט יהודה ממוקם באזור הררי מהגבוהים בישראל. חבל ארץ זה מוכר כאזור לגידול גפנים וייצור יין, ואף זכה לברכה "כבס ביין לבושו ובדם ענבים סותה", הגתות הרבות הפזורות באזור, מעידות על קיום תעשיית יין ענפה מהעת העתיקה.

    22e1be_b940585a92174406a7c5fc4ac02979f2

    היום יקבי גוש עציון הן שם נרדף ליין איכותי אבל לפני 25 שנה, הבעלים של היקב, שרגא רוזנברג שמו, התמחה בעיקר בעוגות עם שיח הפטל. כאשר נוכח לדעת כי אפשר להתסיס את הפרי, החל בייצור שיכר פטל שחור. מפטל הוא עבר ליין ומרתף ביתו הפך עם הזמן ליקב קטן בו ייצר כ- 7000 בקבוקים מזני הקברנה, מרלו, שרדונה וסובניון בלאן.

    22e1be_3ad15d58c726441bb15f337cf233a96b

    סדרת הדגל של היקב נקראת 'עמק ברכה' על שם העמק השוכן במרכז הגוש ועל פי המסורת והמקורות הוא המקום שבו נקהלו כל עם ישראל, בימי יהושפט מלך יהודה וברכו את צור ישראל. ביקב מספרים כי יינות אלו ממצים באופן הטוב ביותר את הטרואר המורכב והייחודי של גוש עציון.

    הבחירה שלנו היא יין עמק ברכה לבן עולה 85 שקלים בלבד. למה בלבד? כי החבורה שתתה את היין במהירות ובלי למצמץ. מורדוך, אחד מהחבורה שזכה לכינוי הגשש הבדואי, טען כי הוא מריח מהיין ריח של פרדס. הוא לא ברח הרבה כי גם ביקב מדברים על "ריחות פריחת הדרים, יסמין וג׳ינג׳ר". גי'נג'ר לא הרחתי מתעקש מורדוך, אבל אתם כבר תחליטו לבד.

    אחת מהמעלות הברורות ביין היו באיכות השתיה. בניגוד ליינות לבנים רבים, 'פה אתה מרגיש שאתה שותה משהו' כפי שהגדיר אחד מן החבורה. כנראה זה קשור לשהיית היין בחביות ענק של 300-400 ליטר למשך עשרה חודשים.

    עוד פרטים: היין המוצלח הזה מורכב מ- 49% ענבי ויוניה, 33% רוסן ו-18% שרדונה. הרכב מנצח.

    לסיכום: סעודת שבת מנצחת, תכינו מראש בקבוק קטן נוסף בשביל הזימון. כי לצערנו הבקבוק עומד להסתיים – ככה – באמצע הבשר.

     

    סעודה שניה

    בוקר של שבת, אווירה נעימה בבית וגביע הקידוש כבר מוכן. אתמול שתינו יין מנצח ואין סיבה ליפול על בקבוק בינוני, במיוחד אחרי קריאת התורה ארוכה שכזו. איזה יין שותים כעת?

    about-slider5

    הבה ננדוד לבנימינה. יקב בנימינה הוקם על ידי יוסף זלצר, אשר עלה לישראל עם רצון עז להיות יינן כפי שהיה בארץ הולדתו – הונגריה. זלצר קבע את מיקומו של היקב באוזר הנחשב כפורה והמשובח ביותר לייצור יין באותם ימים, וקרא לו אליעז על שם בנו הי"ד שנפל במלחמת השחרור. כשהונגרי מחליט משהו הוא גם מצליח, והיקב הוא הוכחה ברורה.

    Semillon312_789

    זוכרים את יקבי אליעז הנוסטלגיים? קבלו את מתיחת הפנים שעברו. יקב בנימינה הינו אחד מהיקבים המבטיחים יותר שיש בישראל. סדרות היקב זוכות להערכה עצומה בקרב מבקרי היין וגם הקהל מתחבר.

    היין עליו נמליץ הוא סמיון 2014 מסדרת רזרב של היקב. למה דווקא הסמיון? כי הוא הוכחה ברורה לכך שאם מתאמצים מצליחים. כבר שנים שסמיון הוא שם נרדף ליין בינוני שנמכר ב-10 ש"ח לפני פורים. אבל פה בנימינה הצליחו להפריך את המיתוס. שתינו ונהננו. מאוד נהננו וגם לכם מגיע. האמת, גם המחיר מנצח – 55 ש"ח והבקבוק שלכם.

    והטעם? זה כבר ממש הכנה לחג השבועות. ריח של פירות אופף את הכוס. לחיים.


    עוד פרטים:
    זה ישמע מוזר אבל הפקק של הבקבוק הוא הברגה. למה? על מנת למנוע חימצון מוקדם של היין וכדי לשמר את רעננותו. מעניין.

    לסיכום:
    מומחים טוענים כי סמיון איכותי יכול להשתבח במהלך 10(!) שנים מיום הבציר. הם כנראה מתכוונים לסמיון רזרב של בנימינה.

    סעודה שלישית

    הגענו לליל חג השבועות. סעודת חג לפנינו ועוד שעות ארוכות של לימוד בעירנות במהלך הלילה. יין לסעודה כזו צריך להיבחר בקפדנות. הוא אמור להיות ערב לחיך, הרי חג כעת, והוא לא יכול להיות כבד מדי כי לילה לבן מצפה ללוגם.

    13327426_538509926333318_8809859273464863057_n

    למקום כזה מחליקים (תרתי משמע) היינות של יקבי ברקן. על היקב עצמו לא צריך להכביר במילים. היקב שנמצא היום במשכנו שבקיבוץ חולדה בהוא אחד מהיקבים היותר מודרניים ומשוכללים בישראל.

    assemblage-almon-nb_0דא עקא, שהגודל שלו וכמות הבקבוקים המטורפת שהוא מוכר, עומדת לפעמים בעוכריו. אנשים אוהבים לשתות מבקבוקים מוזרים שמיוצרים ביקבי בוטיק עלומי שם, זה נשמע יותר טוב לומר 'שמע, היין של אשמורת הצהריים חזק ביותר', ככה זה אצל בני אדם. במקום כזה ברקן צריכים להוכיח את הטיב שלהם ובבקבוקים הבאים שנציג הם שיחקו אותה.

    בסעודה הזו, ליל החג, לא יספיק בקבוק אחד ולכן אנו ממליצים על 2 בקבוקים טובים של ברקן. הראשון הוא עלמון אסמבלאז’. בלנד של ויונייה ושרדונה שיושנו יחד ושודכו לסובניון בלאן. מורדוך שלנו הריח וניל, אחרים התחברו יותר לנגיעה לימונית. נראה שאלו ואלו צדקו.

    העלמון הוא יין מדהים שאף הספיק כבר לזכות בתחרות אשכול הזהב. המחיר שלו -90 ש"ח הוא מחיר שנותן תמורה מלאה ליין שגדל על הר עלמון המתנשא לגובה 728 מטרים והוא מלא בסלעי בזלת, הטעם בהתאם.

    הבקבוק השני הוא השרדונה ספיישל רזרב. יין זני עם טעמי פרי עמוקים וברורים. מדובר ביין טוב שרץ טוב בכל מצב, והחברים ששתו אותו יחד עם מנה בשרית נהנו עד הגג. אתם תהנו מאוד ותגמרו אותו, כך ההערכה שלי, בברכת המזון. המחיר שלו נמוך יותר מקודמו והוא מסתכם ב-60 ש"ח בלבד.

    עוד פרטים: האתגר הגדול של יינן הוא לבחור לכל זן ענבים את איזור הגידול הטוב ביותר עבורו. ברקן עמדו באתגר.

    לסיכום: אין מה לומר, אחרי כאלו בקבוקים משובחים אותם אתם שותים מליל שבת, לימוד ליל שבועות של תשס"ו יזכר עוד הרבה שנים.

    סעודה רביעית

    זהו, חג השבועות בעיצומו ואתם בקידוש החלבי, עסוקים בטעימה של קישים וגבינות, בלינצ'ס ועוגות, סוחבים פאי, מלקקים מוס, נוגסים בקרם ולועסים את הפשטידה. בליל אדיר של מוצרי חלב עובר במיומנות בין האצבעות, ורק פעולה אחד תשלים את הפאזל ותפאר אותו – הלגימה. והיא לא יכולה להיות סתם לגימה.

    בקבוקי דלתון-אירוע-

    אנחנו בחרנו ביין של יקב דלתון שילווה את הקידוש והסעודה של חג השבועות. דלתון זה יקב שאף פעם לא מאכזב, וגם החברים שטעמו את 'סמיון כרם אלקוש' בקשו עוד ועוד אבל לא היה, וזה היה קצת עצוב.

    Semillon 2013 כרם אלקוש הוא אחד מהיינות המיוחדים שביצירות יקב דלתון. האדמה עליה נטוע ה'סמיון' היא אדמה גירית מאוד, ללא הרבה אבן. גם עץ היין לא ראה, הוא תסס במיכלי נירוסטה ללא מגע חבית, סונן ובוקבק. התוצאה – אל תפספסו.

    או כפי שהגדיר זאת שייקו, מדובר ביין שנותן 'סיומת ארוכה' לחג בנחמד הזה.

    עוד פרטים:
    הסמיון של דלתון רץ היטב כאשר הוא ממש קר. תקדשו עליו בטמפרטורה של 10 מעלות, והשאר היסטוריה.

    לסיכום: יין ב-90 שקלים שנותן חותם איכותי להשקעה המשתלמת שלכם ביינות ביומיים המדהימים הללו של שבת וחג.



    0 תגובות