מי לא אוהב ענבים? שבעה דברים שלא ידעתם עליהם

    קיימים מאות זני ענבים, הנחלקים באופן מסורתי לענבי יין, המיועדים לייצור יין וגראפה, ענבי שולחן, המיועדים לאכילה כמות שהם, וענבי שולחן ויין, המתאימים לשני הייעודים. בנוסף, יכולים הענבים להיצרך בצורת צימוקים, ריבה, ג'לי, חומץ, תמצית זרעי ענבים, שמן זרעי ענבים, צ'ורצ'חלה (ממתק קווקזי מסורתי) או דבשה
    יוסי אשר 2 Comment on מי לא אוהב ענבים? שבעה דברים שלא ידעתם עליהם

    עונת בציר הענבים בישראל מתחלקת לשלוש תקופות בעלות מאפיינים שונים • בחלק מהשנה, גדלים הענבים בחממות ושטחים פתוחים • בחלק אחר גדלים הענבים • כנסו לקרוא דברים חדשים על הפרי המתוק

    צילום: דוד חי
    קיימים מאות זני ענבים, הנחלקים באופן מסורתי לענבי יין, המיועדים לייצור יין וגראפה, ענבי שולחן, המיועדים לאכילה כמות שהם, וענבי שולחן ויין, המתאימים לשני הייעודים. בנוסף, יכולים הענבים להיצרך בצורת צימוקים, ריבה, ג'לי, חומץ, תמצית זרעי ענבים, שמן זרעי ענבים, צ'ורצ'חלה (ממתק קווקזי מסורתי) או דבשה
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הידעת? עונת בציר הענבים בישראל מתחלקת לשלוש תקופות בעלות מאפיינים שונים באופן בולט, בזנים ובכמויות. בחלק מהשנה, גדלים הענבים בחממות ושטחים פתוחים באזור בקעת הירדן והערבה הדרומית. בחלק אחר גדלים הענבים במושבי הדרום ואזורי לכיש, בתקופת הבציר הפורה ביותר בשנה.

    1. קיימים מאות זני ענבים, הנחלקים באופן מסורתי לענבי יין, המיועדים לייצור יין וגראפה, ענבי שולחן, המיועדים לאכילה כמות שהם, וענבי שולחן ויין, המתאימים לשני הייעודים. בנוסף, יכולים הענבים להיצרך בצורת צימוקים, ריבה, ג'לי, חומץ, תמצית זרעי ענבים, שמן זרעי ענבים, צ'ורצ'חלה (ממתק קווקזי מסורתי) או דבשה.

    2. גם לחרצנים שימוש חשוב, והם משמשים לתעשיית השמן המופק מזרעי ענבים והוא משמש לעיסוי ולרפואה.

    3. הענבים הירוקים מובילים באחוזי הצריכה בכל העולם והענבים הצבעוניים והכהים מאופיינים בצריכה נמוכה יותר.

    4. זני הגפן העתיקים ששימשו את תושבי הארץ בעת העתיקה נכחדו וכיום כל זני הגפן הגדלים בארץ הם זנים מיובאים מארצות אחרות ובעיקר מצרפת, בשנים האחרונות החלו לחקור על הזנים העתיקים של הארץ ולצורך כך נאספו כ- 150 זני גפן שנמצאו במקומות נדחים בארץ ולאחר סריקה גנטית הוברר כי 70% מתוכם הם זנים אותנטיים שגדלו בארץ מאז ומתמיד. מזנים אלו נלקחו עלים והופק DNA לצורך אנליזת מיקרו-סטליטים לזיהוי זהות-קרבה לזנים אחרים. תהליך זה עדיין בעיצומו‏.

    5. הגפן נזכרת במקרא מעל שלוש מאות פעם בשמות: גפן, ענבים, צמוקים, כרם, תירוש ויין. הגפן נזכרת בין עצי הפרי המרכזיים של הארץ, היא מאפיינת בעיקר את נחלת שבט יהודה יש לצמח מסורת זיהוי רציפה. הוא היה מגידולי היסוד של ארץ ישראל בעת העתיקה, כולל תקופת ימי הביניים. ביותו היה כנראה במזרח הקרוב, ושרידיו נמצאו באתרים רבים בארץ החל מתקופת הברונזה התיכונה, ומעידים על גידולו האינטנסיבי. קיימים גם שרידים רבים של גתות יין קדומות ברחבי הארץ, החל מתקופת הברונזה ואילך‏. הגפן היא אחת משבעת המינים בהם נשבחה ארץ ישראל. היא מופיעה פעמים רבות במקרא, בשירה ומשלי עם. בגפן קיימת גם מתנת עניים, עוללות, הייחודית לצמח זה.

    6. מילים רבות קיימות המיוחדות לגפן ולטיפול בה בשפה העברית. זמורות הוא שמם של הענפים המרכזיים של הגפן וישנם שמות שונים לגפן בהתאם לאופן גידולה – רוגלית היא גפן השרועה בגובה הקרקע על אבן נמוכה או מוט עץ בגובה הרגל. דלית היא גפן התלויה על עמוד ועריס תיקרא גפן בסוכת גפנים.

    7. בשנים האחרונות מתברר שהטעם הנפלא של הענבים מביא איתו גם שלל סגולות בריאותיות. הענבים נמצאים בראש רשימת המזונות שאכילתם מעשירה אותנו בשפע רכיבי תזונה חיוניים. מחקרים רפואיים מגלים בהם עוד ועוד רכיבי תזונה ייחודיים התורמים לבריאות.

    תערוכת פרש אגרו משוב תיערך בסוף החודש בגני התערוכה תל אביב.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מהם הדברים? לא כתוב…