אוהבים מתוק? קבלו את ארבעת יינות הפורט והקינוח הטובים ביותר

    בעוד יינות יבשים כבשו כל חלקה טובה, היה נראה כי היינות המתוקים נותרו היטב מאחור. חשבתם? קבלו 4 יינות מהם יינות פורט ומהם יינות קינוח ששווים את כוסיותיהם בזהב
    נח ויין 4 Comment on אוהבים מתוק? קבלו את ארבעת יינות הפורט והקינוח הטובים ביותר

    מתברר שלא רק זקנים, ילדים או פירסומאים שמצלמים להגדות של פסח נהנים מיין מתוק • אם חשבנו שיין מתוק שייך להכנת עוגות או למסיבות פורים זולות בישיבות עם מנהל משק קמצן ביותר, מגיע המדור הבא ויטפח לכם היטב בכבד

    צילום: דיוויד סילברמן
    בעוד יינות יבשים כבשו כל חלקה טובה, היה נראה כי היינות המתוקים נותרו היטב מאחור. חשבתם? קבלו 4 יינות מהם יינות פורט ומהם יינות קינוח ששווים את כוסיותיהם בזהב

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחרי תקופה ארוכה שסקרנו כאן בהרחבה יינות אדומים וגם לבנים – וכמובן רק יינות משובחים, הגיעה הדרישה הברורה לקבל סקירה ברורה על מצב המתוקים.

    מתברר שלא רק זקנים, ילדים או פירסומאים שמצלמים להגדות של פסח נהנים מיין מתוק. אם חשבנו שיין מתוק שייך להכנת עוגות או למסיבות פורים זולות בישיבות עם מנהל משק קמצן ביותר, מגיע המדור הבא ויטפח לכם היטב בכבד.

    בעוד יינות יבשים כבשו כל חלקה טובה, היה נראה כי היינות המתוקים נותרו היטב מאחור. חשבתם? קבלו 4 יינות מהם יינות פורט ומהם יינות קינוח ששווים את כוסיותיהם בזהב.

    אבל לפני הכל כמה מילים על המוצר: יין פורט הוא יין אדום מתוק ומחוזק, המיוצר בעמק דורו בפורטוגל, על יד תושבי העיר פורטו בצפון המדינה, והיא מקור שמו. היין מכיל כ-20% אלכוהול. מקור היין ביקבים שנפתחו בצפון פורטוגל על ידי סוחרי יין אנגלים שחיפשו תחליפים ליין בורדו בעת מלחמה עם צרפת במאה ה-17. לפיכך, לרוב יינות הפורט שמות אנגליים, למרות מוצאם הפורטוגלי. עד כאן מויקיפדיה. יינות קינוח הם יינות מתוקים שקבלו את שמם משום שהם מוגשיםבדרך כלל כקינוח סעודה.

    מילת אזהרה לפני שמתחילים: שתו בזהירות ובאחריות.

    כמו תמיד התכנסה החבורה הקדושה לערב טעימות על בקבוקים. התנאי היחיד להתיישב סביב הכוסות היה שכל משתתף דואג לו לנהג לסיום האירוע. מה שלא לקחנו בחשבון זה פרצופו הדשן של ברבי. ברבי הוא בחור ישיבה באופיו למרות שכבר שנים הוא עסוק בלבדוק כמה מסוכן העולם הזה. הוא עושה את עיסוקיו בכזה ברען ישיבתי שאף פעם אי אפשר לדעת אם לא גדולי ישראל שולחים אותו למשימות בעורף האויב. היום כשהוא משמש כנהג מחליף לזבולון הוא הסתפק ברחרוח בקבוקים ובקליעה למטרה בכזו מיומנות מה שהביא את זבולון לסבב טלפונים נואש לחפש נהג מחליף למחליף ואותנו להסתיר את הבקבוק מידיו הארוכות שאיכשהו הגיעו לכל מקום.

    והנה תוצאות הערב הארוך.

    התותח

    פורט-מרינה בן חיים

    לא בכל יום אתה עורך מפגש עם יין שיוצר בשנת 2003. ודאי לא עם יין של פירמה כמו יקב בן חיים, ובן בנו של ודאי שלא עם יין שיוצר ב-6 אלף בקבוקים בלבד.

    האגדה התחילה בבוטשואן שברומניה שם התגורר אהרן בינדר שעסק בייצור חביות יין. חתנו שמואל בוטנרו המשיך את המסורת תוך שרעייתו מייצרת יין בכמויות קטנות. כשעלו לארץ ייצרו הזוג יין עבור 'כרמל מזרחי' כאשר הם מייצרים בצד יין ביתי. הדור השלישי כבר פתח יקב בוטיק שהפך שלם נרדף ליין מהשורה הראשונה – כסאות וי.איי.פי

    הבקבוק שפתחנו הוא מרינה 2003. יין פורט שיוצר לפני 14 שנה והופק משישה זני ענבים איכותיים מבצירים מאוחרים, שהגיעו מכרמי היקב בהר מירון שבגליל העליון. היין התיישן מעל 5 שנים בחבית עץ אלון של 600 ליטר. החבית מעץ אלון מסיבי כמיטב המסורת בייצור של הפורט בפורטוגל.

    מורדוך הראשון שלא התאפק – תמיד הוא אוהב להמר. בירך הגפן די בחופזה, לגם מעט והכריז: אני מריח קקאו וקפה. ברבי שהחזיק את הבקבוק ביד הציץ בתווית וגיחך "איך פספסת את הברנדי?", בעוד השניים התכתשו מילולית נהנו שאר החבורה מיין מדהים ונדיר שכבר זכה במדליית הזהב בתחרות אשכול הזהב.

    משפט של ברבי: "היה שווה להיות נהג מחליף רק בשביל המרינה. ושלא יקרה פעם שפותחים יין של בן חיים אם אני לא בסביבה".

    פרטים: כשרות או.קיי. 18.5% אלכוהול. מחיר משוער: סביב ה-200 שקלים ושווה כל אגורה.

    המרגש

    יין-לבן-עמק-האלה-מוסקט-יין-קינוח-1_533x800

    הבקבוק הבא שנפתח בערב הבלתי נשכח היה יין מוסקט מסדרת ELLA VALLEY של יקב האלה. יקב עמק האלה, הוא אחד מיקבי הבוטיק הגדולים ביותר בארץ, ומספק 350,000 בקבוקי יין בשנה. היקב משתתף בתחרויות רבות בישראל וברחבי העולם, והיינות קוטפים מדליות בקטגוריות שונות.

    ביקב האלה מספרים לנו כי בעל היקב הוא מיליונר יהודי שגר בחו"ל ומשקיע בכל פרט המשפיע על איכות היין. מי הוא? זה כבר סוד. יועץ היקב מאז היווסדו הוא פטריק ליאון המשמש גם כיועץ יקב רוטשילד.

    יין המוסקט נפתח ביעף. מדובר על בקבוק מבציר 2007 די זעיר כך שהתענוג בלגימה די מוגבל. בניגוד לבקבוק הקודם של יקב בן חיים שמכיל 750 מ"ל, הרי שהבקבוק המשובח של יקב האלה מכיל 375 מ"ל בלבד. ברבי נותר צמא ושאל בקול מי הגאון שחשב להשקות חמישה יהודים מבקבוק תינוק. לך תסביר לו שהוא כאן בטעות.

    כבר בלגימה ראשונה ניתן להבחין כי מדובר בענבי מוסקט אלכסנדרוני. לא ניתן להתעלם מצבע הזהב של היין מה שמקנה לו יוקרה. אבל מסתבר שהצבע הוא רק התחלה. מורדוך זיהה סירופ מייפל, דבש. מסתבר שגם הפעם הוא פספס את ריבת המשמש והאגוזים. אנשים מזדקנים

    משפט של זבולון:
    "היין אותו לגמנו הוא מספר 8551 מתוך 11 אלף. כך שאם תרצו לרכוש את היין – תמהרו".

    פרטים: כשרות או.קיי. מחיר משוער: 50-65 ש"ח. תעזבו את המחשב ועופו לחנות.

    המשקר

    Anna V3 w box

    לא צריך להיות איינשטיין כדי להבחין שלכותב השורות שמור יחס של כבוד ליקב דלתון. יש לזה כמה סיבות הנה שתיים מהן: הראשונה, האנשים שם מקסימים. השניה, הבקבוקים מעולם לא אכזבו. ולכן שררה על תמיהה קלה על פנינו בעת שעברנו ל"אנה". אנה הוא יין קינוח מחוזק, שאף הוא עשוי מענבי מוסקט אלכסנדרוני ונוצר כמחווה לאן הרוני, אם המשפחה שנוהגת לחמוק מאור הזרקורים.

    היין הוצא מהמקרר לקול מצהלות היושבים שכבר היו מבושמים ונפתח ברוב טקס. הבקבוק שמכיל 500 מ"ל הספיק לכל המשתתפים מה שהביא את ברבי לערוך מחול קצר עם כוס יין על הראש.

    ואז הגיע הרגע הגורלי שלא נשכח. כולנו שותים את היין, אומרים לחיים ונעצרים עם פרצוף תמה. "מה קרה פה?", "זה דלתון"? עוד 10 שניות של מבוכה ואז במכה אחת בום!!! כל הטעמים מתפזרים בפה והטעם – גן עדן. עד לרגע זה אין לי מושג אם זה נעשה בכוונה או שכולנו חלמנו על זה, אבל את הרגע בו בלוטות הטעם קבלו הזרקת צבע שכזו קשה לשכוח. הבקבוק חוסל במהירות, אם מישהו מתעניין באמת.

    איך זה עובד? בתחילת התהליך מיושן כל יין מכל שנה בנפרד ולאחר מספר שנים נעשה הבלנד הראשוני. כך שנוצר בלנד הומוגני שבו היין הוותיק ביותר משתלב עם היין הצעיר ממנו וכך הלאה. לבסוף, הבלנד נעשה תקופה קצרה לפני הבקבוק והוא מהווה את הבסיס ליינות העתידיים. המהדורה הנוכחית מכילה יינות משנת 2006 ועד שנת 2014, באחוזים שונים.

    משפט של מורדוך: "אני רק מקווה שאן ארוני לא מפתיעה אותם ביקב כמו שהיין הזה הפתיע אותנו"

    פרטים: כשרות: הרב מחפוד, או.יו, הרב מרדכי אונגר. 18.5% אלכוהול. מחיר משוער: 75 ש"ח

    המפתיע

    קונדיטון 2016 הכורמים

     

    את היין הבא טעמנו לאחר לגימת 2 ליטרים מים, חיסול 3 קופסאות מלפפון חמוץ וגריסת חבילת בייגלך. כשהצבע חזר לפנים זה היה הזמן להביא לשולחן את הין הבא שהחזיר את כולם למחוז ילדותם. מי מבין הקוראים שעבר את ימי ילדותו בלי להחישף ולשתות יין קונדיטון של יקב ה כורמים עם הציור של מגילות קומרן, דמויות תלמודיות ואותיות ייחודיות – שירוץ ויבדוק האם הוא ילד תימני חטוף.

    דווקא לכן תהינו כולנו בקול. האם יקב הכורמים שמייצר את קונדיטון 18 יכול להתחרות ביינות הפורט המפורסמים? פתחנו את הקבוק המהודר שאפף את כולנו בזכרונות ילדות נוסטלגיים ולגמנו. חשוב לציין שהבקבוק הוא בגודל סטנדרטי ומכיל 750 מ"ל כך שהמזיגה הייתה ביד רחבה.

    שקט דממה שררו בחדר. את המתח היה ניתן לחתוך בסכין. האם יקב וותיק עם כריזמה של יין קידוש הולך לתת פייט? החבר'ה שותים בשקט, גם ברבי נאלם דום, מסתכלים אחד על השני ואאז נשמע בליל של קולות: "ואללה – יצא גבר – לא להאמין – תביא עוד – לחיים – מה זה? פלפל שחור? נכון? – מי האמין – תמזוג תמזוג יא קמצן – יש פה ברנדי – איזה קטע, עלי דפנה".

    מדובר על יין שהתיישן 36 חודש בתהליך מורכב ומעניין ששווה כתבה בפני עצמה. ככלל, כל ייצור היין הזה, מקורו וטעמו שווה יריעה נפרדת שאולי תגיע ביום מן הימים.

    משפט של חיים השקט: "מי האמין שבשנת 2016 נשתה קונדיטון ונתלקק על כל טיפה?"

    פרטים: כשרות: בד"צ אגו"י, רבנות ירושלים מהדרין. 18% כהל. מחיר מומלץ: לא פחות מ-70 ש"ח. תענוג של לגימה



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      נח, יפה מאוד
      ממש עושה חשק לטעום.
      יישר כח
      עלה והצלח

    2. 3

      מעניין מאוד, רק דבר אחד – לפי החוק, אין לקרוא ליין "פורט" אלא אם הוא יוצר בעיר פורטו שבפורטוגל. ניתן לכתוב על תווית היין שהוא "בסגנון פורט". אותו הדבר לגבי שמפנייה, יש סיבה שמי עדן הם כבר לא "השמפנייה של הטבע". חבל שמפיין תבע אותם וזכה בתביעה. כנ"ל לגבי "טוקאי", אייס וויין וכדומה. זה נקרא "כינוי מקור".

    3. 2

      כל הכבוד על הכתבה….
      תמשיכו בעוד כתבות על יין בתדירות גבוהה…זה הרי טרנד ענק בציבור שלנו