מרגש: בקרוב תוכלו להיחשף לכתבי יד יהודים עתיקים

    קובי פינקלר No Comments on מרגש: בקרוב תוכלו להיחשף לכתבי יד יהודים עתיקים

    הספריות הלאומיות של ישראל ורוסיה חתמו על הסכם לשיתוף פעולה של אוסף הנחשב לאחד מאוספי הספרים וכתבי היד היהודים החשובים בעולם

    חומש עם ניקוד וטעמי מקרא, ספרד המאה ה-15
    22:48
    16.04.24
    פנחס בינדר No Comments on הרב נויגרשל במסר מיוחד על הלילה הניסי במוצאי שבת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הספריות הלאומיות של ישראל ורוסיה חתמו הבוקר (שלישי) על הסכם לשיתוף פעולה ולדיגיטציה של אוסף הברון דוד גינצבורג, הנחשב לאחד מאוספי הספרים וכתבי היד היהודים החשובים בעולם.

    אוסף גינצבורג, שנאסף ע"י שלושה דורות של בני אותה משפחה יהודית ברוסיה, נחשב לאחד מאוספי הספרים וכתבי היד היהודים החשובים ביותר בעולם. הוא בעל ערך היסטורי רב ומכיל למעלה מעשרת אלפים ספרים מודפסים, כתבי יד, אינקונבלות (דפוסי ערש), ובסך הכל אלפי יצירות מימי הביניים, בשלל תחומים מדעיים, פילוסופיים ותורניים.

    הודות לתרומה גדולה במיוחד של קרן פרי, מתאפשר שיתוף פעולה חסר תקדים בהיקפו בין הספרייה הלאומית בישראל למקבילתה ברוסיה. אוסף כתבי היד יעבור סריקה ודיגיטציה והוא יונגש לציבור הרחב באמצעות אתר "כתיב", שעלה לאחרונה באתר הספרייה הלאומית, וכבר מקיף עשרות אלפי כתבי יד נדירים וחשובים בני מאות שנים.

    ואכן, צילום אוסף גינצבורג והכללתו באוספי הספרייה הלאומית מהווה ציון דרך משמעותי ביותר בתהליך התחדשותה של הספרייה ובהפיכתה למוסד המוביל והחשוב בישראל בשימור והנגשת נכסי הרוח והתרבות היהודים. כאמור, תהליך הנגשת האוסף התאפשר הודות לתרומה משמעותית מאד של זיאוודין מגומדוב, יו״ר קבוצת סומה וקרן פרי שמושבן במוסקבה.

    אירוע חתימת הסכם שיתוף הפעולה בין הספריות התקיים במעמד הלורד ג'ייקוב רוטשילד שהינו התורם המרכזי לתהליך ההתחדשות של הספרייה הלאומית, השר למורשת וירושלים זאב אלקין, שגריר רוסיה בישראל אלכסנדר שיין, יו"ר קבוצת סומה וקרן פרי זיאוודין מגומדוב, יו"ר דירקטוריון הספרייה הלאומית דוד בלומברג ואישים בכירים נוספים.

    יו"ר דירקטוריון הספרייה הלאומית דוד בלומברג, אמר היום: "אנו מודים ומעריכים מאד את תרומת קרן פרי וגאים על כך שאוסף גינצבורג מתווסף למיזם "כתיב", המאגד עוד עשרות אלפי כתבי יד יהודים חשובים. תרומה זו, המצטרפת לתמיכת קרן פרידברג והמשרד למורשת וירושלים, מאפשרת לנו להמשיך את תנופת הנגשת אוצרות התרבות והרוח לקהל הרחב בארץ ובחו"ל".

    לדברי הלורד ג'ייקוב רוטשילד, הסכם זה חשוב לו הן בשל חשיבותו אבל גם ברמה האישית. "במשך שנים הספרייה מנסה לקבל את האוסף וכעת, הודות לקרן פרי ולראשי הספריות בישראל וברוסיה – ההסכם קורם עור וגידים. כמי שמופקד על נכסי ישעיהו ברלין, שהוא צאצא ישיר של משפחת גינצבורג, אני רואה בכך סוג של סגירת מעגל".

    מנהל הספרייה הרוסית במוסקבה, ולדימיר גנזדילוב, אומר כי "הודות לטכנולוגיות המידע והדיגיטציה החדשות, נפתחות אפשרויות חדשות לשיתופי פעולה בין מוסדות וקיימת יכולת לנגישות בלתי מוגבלת לאוצרות התרבות והרוח של כל מדינה".

    ומוסיף התורם זיאוודין מגומדוב, ומי שעומד בראש קרן פרי: "הפרויקט הדיגיטאלי הזה חשוב מאין כמותו כיוון שהוא מאפשר גישה לנכסי תרבות, חינוך, ידע וכל מה שהופך את העולם שלנו לערכי וטוב יותר".



    0 תגובות