מתווה "ממפרץ-למפרץ" עולה על הפסים

    צבי טסלר No Comments on מתווה "ממפרץ-למפרץ" עולה על הפסים

    צעד חשוב לקידום התוכנית לחיבור מסילתי בין בית שאן למעבר "שייח חוסיין" לקראת חיבור עתידי לעומק הירדן, ערב הסעודית והמפרץ הפרסי

    רכבת ישראל צילום: פלאש 90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אור ירוק לפרויקט ממפרץ למפרץ: הועדה לתשתיות לאומיות דנה בשעה זו בהפקדת מיזם התחבורה הענק שמקדמת שרת התחבורה, מירי רגב.

    השרה רגב ציינה כי המיזם ימשיך את מסילת העמק, המקשרת את בית שאן ועפולה למסילת החוף, ותגיע לתחנה הרכבת החדשה ולמסוף המטענים במעבר הגבול עם ירדן.

    במסגרת התוכנית יושלם החלק העיקרי של קו הרכבת הבין-אזורי, שיחבר את מפרץ חיפה למפרץ הפרסי, דרך ירדן וערב הסעודית. המסילה תחבר בין תחנת הרכבת בבית שאן עם מעבר שייח חוסיין (נהר הירדן) שעל גבול ישראל – ירדן.

    הפרויקט יאפשר שינוע מטענים בין ישראל לירדן ולשטחי הרשות הפלסטינית, תפחית משמעותית את עומס תנועת המשאיות בכבישים, ותשלים את רשת מסילות הנוסעים על פי התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040.

    הפרויקט יאפשר להעביר סחורות המגיעות מירדן ומהמפרץ הפרסי ברכבת העמק, ישירות לנמלי ישראל. כיום מעבר הסחורות מתבצע באמצעות משאיות, חלקן בשיטת "גב-אל-גב" שבה מוטענות הסחורות ממשאיות ירדניות למשאיות ישראליות בדרכן לנמלי חיפה ואשדוד.

    עלות המיזם נאמדת בכשלושה וחצי מיליארד שקלים והוא כולל הקמת תוואי מסילה כפולה באורך של כ-15 קילומטרים ומערכת גשרים ומנהרות, הפרדות מפלסיות של המסילה במפגש עם הכבישים 71 ו- 90, גשרים מעל נחלים, והסטה של כביש 90, שתשפר את בטיחות הנסיעה בכביש.

    בהמשך המיזם, המסילה תתחבר בגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) לרשת הרכבות הירדנית, ותשמש גשר יבשתי למזרח. יצוין, כי רכבת העמק הייתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית שנסעה בין חיפה דרך צמח, עד לדמשק בסוריה.

    רכבת העמק תשמש בעתיד כפרוזדור תחבורה אזורי לתנועת סחורות בין אירופה והמזרח התיכון, ותהווה חיבור לים התיכון וגשר של שלום. הקו ישפר את החיבור בין הים התיכון לירדן ומשם למפרץ הפרסי וישמש כפרוזדור משלים לנתיב התנועה הימי המקיף את חצי האי ערב.

    עם השלמת המסילה, נמל חיפה יתחבר באופן ישיר לגבולה המזרחי של מדינת ישראל, ותתאפשר תנועה יעילה ושוטפת של סחר בין מזרח למערב, באמצעות הרכבת. בתוואי הקו יופעלו בשעות השיא 3 רכבות לכל כיוון, בבוקר ואחר הצהריים.

    מדובר בפרויקט האסטרטגי שיאפשר הרחבה וצמיחה של הסחר בין מדינות המפרץ הערבי לנמלי הים התיכון תוך חיבור בין מפרץ חיפה למפרץ הפרסי וסלילת רכבת המפרשיות. לצמיחת הסחר בין מדינות אלה לבין מדינת ישראל, ישנן משמעויות נרחבות, המהוות גם מנוף כלכלי להגברת הסחר הקיים ומנוף פוטנציאלי לקיומו של שלום כלכלי במזרח התיכון.

    במשרד התחבורה אומרים כי פתיחת קו המטענים וחיבורו לנמל חיפה ומרכז הארץ תצמצם את תנועת רכבות המשא בקו החוף ותפחית את תנועת המשאיות בכבישים, וכך גם תקטין את עומסי התנועה ואת מעורבות הרכב הכבד בתאונות דרכים.

    השרה רגב: "פרוייקט 'ממפרץ למפרץ' הוא מגה פרויקט שישנה את פני הכלכלה האזורית במזרח התיכון ויחבר באמצעות מסילות רכבת את ישראל למדינות רבות באזור ויהווה עבורם שער אל הים התיכון. זו בשורה כלכלית שהופכת את מדינות המזרח התיכון לאי של עוצמה ויציבות כלכלית המבוססת על הדדיות ושלום. אנו מניחים היום את התשתית לשלום אזורי כלכלי אמיתי. הסכמי אברהם שאותם הוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו הם הקטר המניע למימוש חזון זה ואישור התוכנית הוא תחילתו של מימוש החזון למציאות ושינוי היסטורי של פני האזור".



    0 תגובות