כבר ביקרתם בגליל?

    קובי פינקלר No Comments on כבר ביקרתם בגליל?

    טיול היסטורי וחוויתי בין כפרי הדרוזים בגליל ועד המערה המיוחסת לרבי שמעון בר יוחאי בפקיעין | מסעדה כשרה למהדרין בכפר על טהרת האוכל הדרוזי, בית הארחה ומסלולים בכרמל | הצטרפו לטיול | כתב וצילם: קובי פינקלר

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    החרובים בפתח מערת הרשב"י בפקיעין, מלאו פרי. מספיק לטעום אחד ולהבין עד כמה אנו 'ארץ זבת חלב ודבש'. לא הרחק מכאן, הכפר הצ'רקסי ריחניה. הכל כאן חובר יחדיו. תיירות וצבא (הרבה מאנשי הכפרים כאן שירתו בצבא בתפקידי מפתח), פרי הארץ ונופיה, אנשים וטעמים מהמשובחים בארץ ישראל.

    נסיעה לא ארוכה בין עצי הזית, הטרסות העתיקות והמון עצי פרי, מובילה אותנו לכפר הדרוזי הגדול בית ג'ן. בית ג'ן הא הכפר הגבוה מבין הכפרים הדרוזים. הכפר משתרע על שבע רכסי הרים ונמצא בלב שמורת הטבע הר מירון בגליל העליון המרכזי. חלקם של הבתים בנויים בגובהה 1046-1048 מ' על הר צפריר והר הארי.

    ולמה בית ג'ן? בקרב החוקרים קיימים חילוקי דעות באשר למקור השם. חלק מהחוקרים מייחס את השם ליישוב בית דגון, ודעה נוספת בית ג'ן- במובן של הגנים היפים.

    הכפר בית ג'ן ייחודי באופיו התיירותי- כמאתיים חדרי אירוח ומתחמי תיירות פעילים, מסעדה כשרה, מרכזי מבקרים, מעבדות ד"ר דבור, הבית העתיק ומערת אגי'אל.

    אל תחמיצו את תצפית אתר הרחיפה שהיא תצפית עוצרת נשימה כשחלקים רבים של ארץ ישראל נגלים מהתצפית לנגד עיננו, מהרי הגולן במזרח ועד הרי הגלבוע בדרום.

    "לגעת בטבע" – חוויית נופש קולינרית מול נופי הגליל

    בין שפע הנאות ונופים מדהימים שעוטפים את המתחם מכל עבר, הכירו את "לגעת בטבע" – 7 סוויטות מקסימות בצבעים שונים. סוויטות זוגיות עם ג'קוזי או משפחתיות מרווחות, חדר אוכל מאובזר וחצר ירוקה, שולחנות אוכל, משחקיה, פרגולות, ריהוט גן והמון נוף לציבור הדתי פלטות שבת, אפשרות לקייטרינג ואפילו עירוב.

    כל המקום תוכנן תוך שמירה על הטבע השופע כשמהסוויטות ומכל רחבי המתחם, תשקיפו
    לנוף הרים ציורי ופתוח לרווחה.

    לפרטים: 052-9706219. 052-9706219.

    ואי אפשר בלי פקיעין

    "ואני נתרשמתי רושם רב מן הסבלנות והידידות הגלויים לעין ששררו בין בני כל האמונות השונות הללו " כתב סיר לורנס אוליפנט על פקיעין בשנת 1883. לו רק למען סיפור יהודי אחר הקשור לפקיעין ואפוף מסתורין הסיפור על רבי שמעון בר יוחאי –רשב"י, חשוב להגיע לכאן.

    מספרים שרשב"י ובנו אלעזר ברחו מהרומאים לאחר מרד בר-כוכבא והסתתרו במערה בפקיעין במשך 13 שנה, כאשר עץ החרוב שגדל לצד המערה והמעיין המקומי סיפקו להם את כל צרכיהם. שם גם נכתב כנראה ספר הזוהר.

    פקיעין, מהווה סיפור מופלא של רצף התיישבות יהודית בתוככי כפר דרוזי.

    בבית זינאתי, שהוקם על ידי בני משפחת זינאתי במטרה לשמר את מורשת המשפחה ואת מורשת יהודי פקיעין, הושקעו כספים רבים עבור שימור והחייאת המקום כמרכז מבקרים לתולדות יהודי פקיעין שמעולם לא עזבו את אדמתם. המקום מספר על רצף של התיישבות יהודית מחורבן הבית ועד היום, למעט שנתיים ב"גלות חדרה".

    בבית זינאתי תערוכה חדשה, סרטים המספרים בצורה הומוריסטית את סיפורה של פקיעין וסרט מרכזי המתאר את השתלשלות יהודי פקיעין מחורבן הבית ועד היום.

    גם בית הכנסת העתיק, שהיה כבר במצב של סכנת קריסה עם נזילות מים ושיפוצים שנעשו בעבר ופגעו במבנה, עבר שיפוץ כולל ובית הכנסת חזר לתצורתו המקורית כולל הצבעים של הקירות, שיחזור שלט הכניסה וארון הקודש.

    בכיכר המעיין פינת חמד, תחת 'עץ התות'  והכל בניחוח אוריינטלי. במקום מארחים לכוס תה, לבנה ושאר מטעמים וגם לארוחות ומספר סיפורים.

    אוכל דרוזי כשר

    בנוסף, לאוכל הכשר בבית ג'ן,  אוכל דרוזי כמובן כשר נמצא בכפר הדרוזי סאג'ור, אצל איברהים ראיד,  בו ממוקמת מסעדה כשרה שכולה על טהרת המאכלים הדרוזים המקוריים.

    משגיח הכשרות במסעדה מחליט מה יהיה בכל יום ולפי הנחיותיו בפיקוח של בעל ובעלת הבית מבשלים את המאכלים. המנות הראשונות סלטים שכולם על טהרת הטבע.

    הכל בשפע ובשיא הנקיון. בהמשך מוגשת מנת ביניים כקציצות כבש, שיפודים בשמן זית מפרי המקום ולסיום אורז החתן. למה? מה? תגיעו למקום תשאלו ריאד והוא יסביר בשמחה וברוחב לב. אחרי שנים רבות ששירת בצבא קבע יש לו זמן ואורך רוח. יצירת אומנות של אוכל. צריך תיאום מוקדם כי הכל טרי. 050-7637130

    סיור בכפרים הדרוזים, יכול ללמד מעט על האופי של העדה, על התחברותה המוחלטת לעם ישראל ועל המרקם המיוחד שבין הדרוזים ליהודים. די להביט בתמונות המוצגות במתחם קברו וביתו של השייך אמין טריף כדי להבין את עצמת החיבור

    באזור פזורים כפרים מיוחדים המחזירים אותנו לימים עברו. ובאופן חיובי עד מאוד.

    ומעט דרומה כפר ביקרתם בכרמל?

    המלצה שווה לחג הפסח. "ההר הירוק" חוזר להיות ירוק. אם לא הספקתם עדיין לחזות בהתחדשות המופלאה, עכשיו יש לכם הזדמנות מצוינת: בחול המועד פסח,  יתקיימו אירועי "כפר ביקרתם?" בכפרי הדרוזים דליית אל כרמל ועוספיא. חגיגה אתנית
    ססגונית, שאסור לפספס. אם תשלבו אותה עם טיול בכרמל – הרווחתם פעמיים.

    הנה מסלול מומלץ, המשלב טבע, עתיקות ומסורת דרוזית:

    תחילת המסלול – במעגל התנועה הראשון בכניסה לדליית אל כרמל מכיוון מחלף אליקים. חפשו סימון שבילים שחור מתחת לעץ אלון עתיק, שמתחבר בהמשך לסימון שבילים אדום המוביל לח'רבת כרך, שם יש שרידים עתיקים מתקופות שונות, שהשתמרו באופן מרשים.

    המשכו של השביל האדום מגיע עד למוחרקה, משם יש תצפית פנורמית מדהימה לעבר העמקים, הגלבוע והגליל. אורך המסלול כשלושה ק"מ, הליכה בחורש ים תיכוני.

    עמים וטעמים

    מהתצפית, נוסעים ליהנות מהחגיגה האתנית בדליית אל כרמל ובעוספיא. לגעת במסורת הדרוזית וליהנות מהטעמים והניחוחות של מאכלי העדה. כשר בהשגחת הרבנות.

    בדלית 'אל כרמל' אי אפשר לפספס את השוק המפורסם, וכדאי לבקר בבית הבד ובבית 'יד
    לבנים' שבכפר. אבי שלמה- 052-4535100

    את הטיול אפשר לסיים בכביש נוף בית-אורן עם עצירה לתצפית באנדרטת הסוהרים.

    הסיורים במסגרת "כפר ביקרתם", פרויקט משותף של משרד התיירות, הרשות לפיתוח הגליל והמשרד לשיתוף פעולה אזורי, שמתקיים כבר מספר שנים. לפרטים ואפשרויות הביקור בכפרים הדרוזים והצ'רקסים, ניתן לחפש "כפר ביקרתם" במרחבי הרשת.



    0 תגובות