גבורה יהודית בבית הגדודים- אביחיל | צפו

    קובי פינקלר No Comments on גבורה יהודית בבית הגדודים- אביחיל | צפו

    המוזיאון מספר על התנדבותם של יהודים מארץ-ישראל ומהתפוצות לצבא הבריטי בשתי מלחמות העולם

    16:24
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on תעלומה: מי פרץ לדף הבית של להיטי אברהם פריד?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הפרסומת המפורסמת למוזיאון חיל האויר בחצרים מדברת על 'חמש דקות מבאר שבע'. אבל פינה עלומה המספרת את סיפורם של הגדודים העבריים נמצאת דווקא חמש דקות ממרכזה של נתניה, בבית הגדודים העבריים, = ולשם נשים פעמינו בימים אלו שבין יום השואה ליום הזכרון וליום העצמאות.

    כשבני הדור הראשון לגדודים  העבריים התארגנו להקמת ישוב עברי בארץ, היה זה, לדבריהם, המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק שהציע להם את השם 'אביחיל', לאמור- אבי היה חייל וכך הוקם המושב בעמק חפר.

    לפני 60 שנה בדיוק, בשנת 1961 הקימו הבנים וצאצאיהם, על ראש גבעה המשקיפה אל מרחבי עמק חפר והשרון מבנה מרשים ביופיו – מוזיאון בית הגדודים, המציג שרשרת גבורה והתנדבות יהודית.

    בשנת 1967 הועבר המוזיאון על-ידי מקימיו ליחידת המוזיאונים של משרד הביטחון.

    המוזיאון מספר על התנדבותם של יהודים מארץ-ישראל ומהתפוצות לצבא הבריטי בשתי מלחמות העולם. בין הלוחמים היו דמויות מרכזיות בתולדות הישוב, המדינה וצה"ל: יוסף טרומפלדור וזאב ז'בוטינסקי, דוד בן-גוריון, יעקב דורי, חיים לסקוב ורבים אחרים.

    צבא עברי ראשון אחרי 2000 שנה מאז ימי בר כוכבא

    בימי מלחמת העולם הראשונה התנדבו יהודים מארץ-ישראל ומהתפוצות לצבא הבריטי, במטרה לשחרר את ארץ-ישראל מידי השלטון התורכי.

    וכך, בפעם הראשונה  היה גיוס ליחידות עבריות ומאבק למען מטרה לאומית.  20 שנה לאחר מכן, היה גיוס התנדבותי  נוסף והפעם  של למעלה משלושים אלף גברים ונשים, בני היישוב, לחילות היבשה, האוויר והים של הצבא הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה (1939-1945).

    כבר בכניסה לבניין שני פסלי ענק המציגים את שתי הדמויות  המרכזיות בו. זאב ז'בוטינסקי ויוסף טרומפלדור. שונים באופיים ובהשקפת עולמם, אך מאוחדים בעזרה למען היהודים ברחבי התבל.

    התערוכה הקבועה במקום, לוקחת את המסיירים במוזיאון בשני מסלולים המשקפים את ההתנדבות היהודית לצבא הבריטי בשתי מלחמות העולם: הגדודים העבריים במלחמת העולם הראשונה ומתנדבי הישוב היהודי  במלחמת העולם השניה. המוזיאון מספר על מעשי הגבורה שלהם, תוך מעבר בין פריטים מקוריים, ספר תורה, מדים, סמלים ואותות.

    ברקת עובדיה מנהלת ההדרכה במקום, מספרת בידע רב, על גדוד נהגי הפרדות,על הרב הגדודי, על גדודי קלעי המלך ועל ההקשר היהודי והדתי לאורך השנים.  להבין מהו ליל סדר באור יום בצפון איטליה, יכול רק מי שמבקר כאן. כל פינה היא לימוד בפני עצמו.

    התצוגות כוללות מוצגים נדירים, תערוכת כלי נשק, סרטונים ואמצעי מולטימדיה המציגים את הגדודים העבריים במלחמת העולם הראשונה – חלוצי הגיוס ליחידות העבריות במאבק למען מטרה לאומי,  תצוגת מתנדבי היישוב היהודי בארץ ישראל לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה, פינת ישיבה מקורה ומרחבי דשא וגנים להנאת המבקרים.

    לאלו המגיעים מעל עשרה אנשים, יש  סיורים מודרכים בהם מתוודעים לסיפורם המרתק של החיילים והחיילות העבריים, בליווי סרטונים. לקבוצות מוצע סיור במושב אביחיל בעקבות סיפורי לוחמים, סליקים ומעפילים.

    במוזיאון קיימת גם ספריה לתולדות התקופה וחדר עיון.

    איך מגיעים?

    בווויז – בית הגדודים אביחיל. לפרטים, לתיאום והזמנות  09-8822212



    0 תגובות