מה אתם יודעים על בית לוי אשכול? \\ טיול קצר במרכז ירושלים

    קובי פינקלר 1 Comment on מה אתם יודעים על בית לוי אשכול? \\ טיול קצר במרכז ירושלים

    בית קטן בין שתי קומות במרכזו של רחוב רמב"ן בשכונת רחביה בירושלים, מספר את סיפורו של מרכז המבקרים בית לוי אשכול | שם שוכן בית ההיסטורי ששימש מעון ראשי הממשלה בראשית ימיה של מדינת ישראל | קובי פינקלר נכנס לבית כדי שלכם יהיה את הטיול הכי טוב שאפשר בבין הזמנים

    בית לוי אשכול צילום: קובי פינקלר
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בית קטן בין שתי קומות במרכזו של רחוב רמב"ן בשכונת רחביה בירושלים, מספר את סיפורו של מרכז המבקרים בית לוי אשכול. שם שוכן בית ההיסטורי ששימש מעון ראשי הממשלה בראשית ימיה של מדינת ישראל.

    מבנה הבית הושלם בשנת 1933 כביתם הפרטי של יוליוס גייקובס, סגן מושל ירושלים ועבור רעייתו נחמה.

    הבית נבנה בטון מזוין ואינו מצופה אבן כפי שהיה מקובל בירושלים. בבית המקורי היו שישה חדרים וכן מוסך וגן גדול. הסלון הגדול של הבית שימש את ג'ייקובס לאירוח ראשי המנדט הבריטי.

    יוליוס ג'ייקובס נהרג בפיצוץ מלון המלך דוד ורעייתו, נחמה, השכירה את המבנה לסוכנות היהודית. עם תום המנדט הבריטי, הממשלה רכשה את המבנה והחל משנת 1950 הוא שימש במשך 24 שנים כביתם של בן גוריון, אשכול וגולדה מאיר.

    לאחר מותו של לוי אשכול, נרתמה אשתו השלישית של אשכול, מרים, למאבק להקמת מרכז מורשת לזכרו, בבית ששימשו גם בהיותו שר אוצר וגם כראש ממשלה אבל ממנו לא נפקד גם המטבח של גולדה ופריטים נוספים שנשתמרו לאורך השנים.

    בכניסה לבית הדלת המקורית של המבנה ומיד לאחריה צופים בסרט מרתק על חייו ופועלו של אשכול.

    ההמשך הוא סיור אינטראקטיבי המשלב ישן עם חדש ואת העבר עם ההווה. התחנות הפזורות ברחבי הבית חושפות את המבקר לפועלו, למורשתו ולחייו של לוי אשכול.

    לוי אשכול עמד בראש מפעלי ההתיישבות של הסוכנות היהודית, הקים את חברת המים הלאומית מקורות, וכיהן כשר האוצר במשך 11 שנים. בשנות כהונתו כראש הממשלה ניצח על מלחמת ששת הימים, הוביל תהליכים של פיוס ואיחוי שסעים בחברה הישראלית וקשר קשרים אסטרטגיים עם הממשל האמריקאי.

    מרכז המבקרים 'בית לוי אשכול' משמר את עברו וסגנונו הייחודים של המקום. שוחזרה בו תחושת הביתיות שאפיינה את מי שחי במבנה, כמו גם העבר המפואר של האתר בו ביקרו מנהיגים מכל העולם ונערכו ישיבות בהן עוצבה דמותה של מדינת ישראל.

    כשמבקרים באתר פוסעים בין פינות הבית, צופים בחוויה אור-קולית המספרת את סיפור המקום ולומדים על אירועים שקרו בעשוריה הראשונים של המדינה.

    מרכז המבקרים החדש הוקם כמיזם משותף של יד לוי אשכול והחברה להגנת הטבע ונפתח לציבור בשנת 2017. הבית, מציע סיורים שונים, פעילויות העשרה ואירועי תרבות לציבור הרחב. חווה לימודית וחינוכית חשובה. 02-6313091

     

    כתב וצילם: קובי פינקלר | בחדר העריכה: ארי טננבוים



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      הכתובת הנכונה אמנם אינה רחוקה מרחוב רמב"ן
      אבל במדויק זה ברחוב אוסישקין פינת בן-מימון