בג"ץ פסק: המשטרה תוכל לבצע חיפוש במכשירים האישיים של יועצי ראה"מ

    ישראל רובין 1 Comment on בג"ץ פסק: המשטרה תוכל לבצע חיפוש במכשירים האישיים של יועצי ראה"מ

    בג"ץ פסק ברוב דעות כי למרות הפגמים הקשים בחקירת יועצי ראש הממשלה לשעבר נתניהו, בפרשת הטרדת העד פילבר לכאורה, השוטרים יוכלו לחדור למכשיר האישי ולערוך עליו חיפוש. סמוטריץ': "העליון בישראל מוכיח שוב שזכויות אדם שמורות אצלו רק לערבים ומסתננים אך לא לאזרחי ישראל הנורמטיביים"

    בג"צ צילום: פלאש90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    תקדים משפטי מסוכן לזכויות האזרח בישראל: בית המשפט העליון, בהרכב מורחב של תשעה שופטים, קיבל היום (שלישי) ברוב דעות את ההחלטה לאפשר למשטרה ולפרקליטות לחדור למכשיר הפלאפון האישי של יועצי ראש הממשלה נתניהו יונתן אוריך ועופר גולן למרות הפגמים הקשים שנפלו בחקירה והאישור לערוך חיפוש במכשירי הפלאפון. כאשר ככלל טענות לפגמים שנפלו בחקירה ייבחנו לאחר סיום החקירה, ולא במהלכה.

    השופט אלרון כתב בדעת מיעוט בפסק הדין: "איני רואה מדוע פגם זה שהוביל לעיכוב ההליך והתדיינות רבה מצדיק גישה המרחיבה את מרחב הפעולה של גופי החקירה; ומנגד את צמצום זכויותיהם של נחקרים. לדידי, רצוי שבית משפט זה ינקוט בגישה שתתמרץ את מניעת הישנותם של פגמים מסוג זה, וכך יימנע סרבול הליכים פליליים".

    בפרקליטות טוענים כי החלטת ביהמ"ש תאפשר לרשויות החקירה השונות להמשיך ולפעול על מנת להגיע לחקר האמת. עם זאת, הפרקליטות, כמו גם כלל רשויות האכיפה, מחויבת להמשיך לפעול על מנת לשפר ולטייב את הליכי החקירה השונים, ובכללם החיפוש והחדירה לחומרי המחשב, תוך ניסיון לצמצם את הפגיעה בתקינותם של הליכים אלה ובזכויות החשוד להליך הוגן ולפרטיות.

    יו"ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ אמר על פסק הדין בפרשת יועצי נתניהו: "פסק הדין שניתן היום בפרשת הטלפונים של יועצי נתניהו מהווה הדרדרות נוספת במדרון חלק ומסוכן של אבדן זכויות וחירויות אדם ואזרח בישראל, ויתן תמריץ לרשויות החקירה להמשיך לצפצף על החוק. העליון בישראל מוכיח שוב שזכויות אדם שמורות אצלו רק לערבים ומסתננים אך לא לאזרחי ישראל הנורמטיביים".

    מעורכי הדין עמית חדד, ליאור אפשטיין, מאיר ארנפלד ונועה מילשטיין שמייצגים את עופר גולן, יוסי שלום, ישראל איינהורן ויונתן אוריך נמסר בתגובה: "החלטת העליון בעניין אוריך וגולן שינתה לטובה באופן היסטורי את זכויות האזרח ואת התנהלות מערכת המשפט.
    המאבק הציבורי שניהלנו קבע מסמרות ברזל בחוק הישראלי, ושינה מהיסוד את דרך ההתייחסות והכללים בנוגע לזכויות חשודים ונחקרים".

    עוד נמסר כי "בית המשפט העליון, בהרכב מורחב, ביקר בחריפות את המשטרה וקבע לראשונה כללים ברורים לצמצום דריסת הרגל הגסה של זכויות חשודים ונחקרים, שהייתה נהוגה ע״י רשויות האכיפה עד היום.

    כל שופטי ההרכב אימצו את עמדתנו העקרונית כי יש לשקול פגמים בחקירה בעת בקשות לחדור לטלפונים ניידים, וכי במקרים המתאימים מדובר בשיקול מכריע.

    מדובר בהישג חסר תקדים עקרוני ומשמעותי עבור כל אזרחי ישראל, ועבור מי שסוגיית הפרטיות יקרה לו.

    עם זאת, מצער שבית המשפט בחר שלא לאמץ את מסקנתו של כבוד השופט אלרון וליישם את החלטתו גם במקרה של אוריך וגולן.

    על אף זאת, הפסיקה חדה, נוקבת וברורה, ואנו משוכנים כי הפרקליטות תיקח בחשבון ולתשומת ליבה את המשמעויות של הפגמים הקשים שנפלו בחקירה, ושל דברי הביקורת שנשמעו, דבר שיוביל למסקנה אחת בלבד: סגירה של תיקי הסרק נגד מרשינו".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מצער מאוד שעמדות פוליטיות מקרינות על פסיקת בג"צ במקרה זה. השופט אלרון הוא האמיץ מכולם והוא היחיד שמסוגל לנטרל פוליטיקה ממשפט וולפסוק כראוי. יישר כוח לשופט אמיץ זה.