טיול בדרום: תצפיות מורשת והרבה כלניות בצפון הנגב

    קובי פינקלר No Comments on טיול בדרום: תצפיות מורשת והרבה כלניות בצפון הנגב

    גשמי הברכה בחורף הנוכחי הגיעו השנה במועדם והביאו לפריחתן של מיליוני כלניות אדומות במרבדים מדהימים וססגוניים | בסיור בנגב תוכלו לראות את כל היופי הזה ובנוסף לבקר באתרים של תצפיות ומורשת מרתקים | כל הפרטים בכתבה שלפניכם

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    קרני השמש הבודדות שהפציעו בינות לערפילי הבוקר, הזכירו לכולנו כי אנו עדיין בעיצומו של החורף. הירוק, שולט בכל פינה. עכשיו גם מתחיל האדום לבהוק וביחד עם תכול הים שנראה מכל תצפית, הנוף מושלם. בחודשים שבט ואדר, חוברים וזורמים להם הפריחות, הירוק והמים יחדיו, ובימים אלו, לאחר מנת הגשמים היפה שירדה בצפון הנגב, מתחילות לפרוח אלפי כלניות במרחבי צפון הנגב הנפרשות כמרבד אדום מרהיב וססגוני.

    משטחים אדומים מכסים את פני כל ארץ הנגב. בין לבין עולים עשבים ירוקים, והתחושה היא שאנחנו בכלל באירלנד הירוקה ולא בנגב. ביערות האזור, בתוך חורשות עצים מצלים נבנו מספר מתקני נופש נוחים, ולאורך הקטע המערבי של נחל גרר, סידרה הקק"ל מסלול משולט של מתקני מים עתיקים – חלקם בני מאה וחמישים שנה וחלקם בני 1500 שנים.

     ועכשיו לסיפורו של האזור.

    תחילה ליישוב הצפוני ביותר מול רצועת עזה – נתיב העשרה. 

    יפעת בן שושן מארגנת סיור מדהים במושב היושב על גבול רצועת עזה. כאן תשמעו מאיפה הם באו לכאן  (ספולייר..פתחת רפיח) ואיך הגיעו דווקא לכאן, מתארחים בבית מקומי קסום עם צלחות המעטרות את חדר הביטחון ולאחר מכן מגיעים לתצפית יפה על האזור, לשכונת ההרחבה החדשה ולחממות כדי לראות מה מגדלים כאן. יפעת, בת המושב, דרכה כאן על האספלט הראשון שנסלל בנתיב העשרה והיא מספרת בסיור על המציאות היום יומית מהמקום האישי. 054-6700333

    נסיעה קצרה בחזרה לצומת יד מרדכי, מובילה אותנו לעיר המתפתחת שדרות. כדי להבין טוב יותר את המציאות תתחילו ב"אנדרטת הארבעה" -תצפית שדרות (תצפית קובי) מעל כביש 34. ביום שני, ה-21 ביולי 2014, ביומו ה-13 של מבצע "צוק איתן", חדרו מספר מחבלי חמאס לשטח ישראל בשתי מנהרות שונות ליד קיבוץ ניר-עם, מול העיר שדרות, כשהם מחופשים לחיילי צה"ל, חלק מהמחבלים חוסלו מהאוויר וחלק על-ידי כוח חי"ר. ג'יפ המג"ד שהגיע לשטח נפגע מטיל נגד טנקים שירו המחבלים. המג"ד, סא"ל דולב קידר נהרג במקום יחד עם שלושת אנשי הצוות – הנהג איש המילואים, רס"ל נדב גולדמכר הגשש, רס"ב בייניסיאן (דני) קסהון וקשר המג"ד, סג"ם יובל היימן.

    עיריית שדרות הקימה בגבעה הצופה על אזור התקלות תצפית מרשימה ובה קטעים מרשת הקשר שפעלה בדקות האחרונות לפני מותם. התצפית ממוקמת כ- 700 מטרים מאתר ההתקלות, וזו אינה התצפית היחידה במרחב. ארץ של תצפיות היא בצפון הנגב. במרחב עוד מספר תצפיות מלבד זו שבנתיב העשרה.

    "חץ שחור"

    באתר שהוקם  על כביש שדרות –סעד "חץ שחור", אתר מורשת הקרב של הצנחנים, מובא סיפורם של כל פעולות התגמול, תוך כדי תצפית על כל רצועת עזה. רק כשעומדים על הגבעה הנישאת הזו מבינים את מושג יישובי הספר של מדינת ישראל ,זאת ,באמצעות מסלול סיור יפה, על רקע אדמות הנגב הצפוני.

    לוחמי יחידה 101 של הצנחנים אשר הוקמה בחודש אוגוסט 1953 כיחידת פשיטה מיוחדת סללו את הדרך לפעולות נועזות כנגד בסיסי היציאה של המרצחים. לאחר כ-5 חודשים התאחדו היחידות והם ביצעו את מרבית פעולות התגמול. על אחת מפעולות אלו כתב המשורר חיים גורי את המילים: "רכבי האש שותקים בטרם אור יהל בטרם אות ייתן".

    הייתה זו פעולת התגמול בניצנה. קו הגבול באזור ניצנה היה פרוץ למעשה. המצרים עקרו את סימני הגבול וחדירה לשטח ישראל הייתה עניין שבשגרה ואף בנו מוצב גדודי מאויש על ידי כח סדיר תוך סירוב לדרישת האו"ם לפנותו. בינות למצבות האבן השחורות, פרק היסטורי חשוב בזהותה של המדינה שבדרך.

    בסמוך, תצפית נביה מרעי (סגורה בימים אלו בידי הצבא) ותצפית אסף סיבוני שנפל באסון המסוקים בשאר ישוב.

    במצפור שהוקם לזכרו תלויים 20 חלילי רוח, המשמיעים צלילים כשהרוח נושבת ומנגינתם מתפשטת בראש הגבעה. כל חליל מייצג שנה אחת משנות חייו של אסף סיבוני. במעקה שמול המאגר משובצים בלוחות קרמיקה ציורים של עופות שמבלים במאגר. המצפור מעניק את אחת התצפיות המעולות ביותר על רצועת עזה, ובמיוחד על ג'בליה, שנמצאת ממש ממול, ועל העיר עזה שממערב לה. נכנסים לאתר חץ שחור ובמקום לפנות שמאלה לאתר ההנצחה ממשיכים בכביש עד לפיסגת הגבעה.

    רוצים לדווש במקום הליכה או נסיעה רכובה? באזור מגוון מסלולי אופנים לכל המשפחה. מדריכי המרכז לה מדווש בבארי, מציעים שירותים כגון מפות מפורטות וייעוץ ליוצאים למסלולי טיולים, מזנון, חנות אופנים ושירותים. במקום נחנכו לאחרונה 3 מסלולי אופניים מסומנים למשפחות. ניתן לתאם טיול מודרך אל אתרי תיירות בארי, אל השדות החקלאיים, אתרים היסטוריים וצפייה בציפורים נודדות. הסיור המודרך בתיאום ובהרשמה מראש. לפרטים : לה מדווש- 08-9949374.

    עוז בנגב- ההיאחזות הראשונה בארץ- נחל עוז

    קיבוץ נחל עוז המצוי בנקודה המערבית ביותר מול עזה היה גם ההיאחזות הראשונה שהוקמה. במרכז  המבקרים,  עוז לנגב, סרט וסיפור היישוב עם המורשת החקלאית של הנגב המערבי  ושניהן עם מסר אופטימי – כמו שתפוחי האדמה נאחזים ופורחים בחולות הנגב המערבי – כך גם תושבי האזור וקיבוץ נחל עוז. חריש עד התלם האחרון זה כאן. לא להחמיץ. לפרטים: יפעת 054-6700333

    והיכן אוכלים? הפעם הצעתינו לחזור לשדרות לרחוב הרצל במרכז המסחרי .

    במרכז העיר, מגוון של מסעדות מכל הסוגים והמינים. אם מחפשים משהו אוטנטי ופשוט עם הרבה אהבה באוכל ואיכות לכו ללה בוריקה. מגוון מאכלים תוניסאים המוכנים לפני עיניכם. מחירים הכי נוחים שהכרתם ואפילו לעארק לימונים דאגו לכם. טלפון 050-2617444 פרטים נוספים על סיורים חקלאיים נוספים בתיאום מראש באתר הבשור www.habsor.co.il .

    דרום אדום – חג הכלניות בצפון הנגב

    גשמי הברכה בחורף הנוכחי הגיעו השנה במועדם ולקראת פריחתן של מיליוני הכלניות במרבדים מדהימים וססגוניים תיערך לכבודן,  שוב, חגיגת הפריחה המסורתית "דרום אדום". במסגרת הפסטיבל שיערך בחודש הבא, ייערכו שלל פעילויות במרחבים הירוקים בין נחל שקמה לנחל הבשור בצפון הנגב בסימן הכלניות, בהן יחכו למבקרים. בנוסף יתקיימו מגוון רחב של סיורים לאורך כל הפסטיבל: סיורי פריחה בהדרכת קק"ל ורט"ג ללא תשלום, סיורים חקלאיים האופייניים וייחודיים לאזור, סיורים היסטוריים וסיורים מודרכים ברכב, ברגל ובאופנים, בכל המרחב אל מוקדי הפריחות.

     

     



    0 תגובות