- רדיו קול חי - -

שר המשפטים מפרסם את טיוטת חוק יסוד זכויות במשפט

שר המשפטים גדעון סער פרסם הבוקר (שני) את תזכיר חוק-יסוד: זכויות בחקירה ובמשפט הפלילי, שיקנה מעמד חוקתי לזכויות היסוד של חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה.

הזכויות שנקבעו בחוק היסוד, נועדו להגן על העצור, החשוד או הנאשם מפני כוחה העודף של המדינה ומערכותיה בעת שהוא במצב פגיע ומוחלש. בין היתר מוצע לעגן את הזכות להליך הוגן, המהווה עקרון מרכזי בהליך הפלילי וזוכה להגנה חוקתית בחוקות רבות בעולם. בנוסף, מעגנת ההצעה כזכות חוקתית את זכותו של נאשם לייצוג על-ידי עורך דין בהליך הפלילי כזכות חוקתית, לרבות הזכות להיוועץ בעו״ד במהלך החקירה הפלילית.

החוק מעגן גם זכויות בהליכי מעצר, זכויות בהליכי חקירה, זכויות הנחקר והנאשם להימנע מהפללה עצמית וכן זכויות ועקרונות יסוד בהליך הפלילי, כגון חזקת החפות.

סעיף אחר מתייחס להגבלת סוגי הענישה, במסגרתו נקבע כי כל אדם זכאי שלא יוטל עליו עונש גופני, או עונש אכזרי.

על תזכיר החוק המקיף והיסודי עמלו בחודשים האחרונים מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט פלילי) בהובלת המשנה ליועמ״ש (משפט פלילי) עו"ד עמית מררי ובשיתוף המחלקה החוקתית בייעוץ וחקיקה. זאת, לאור הנחיית השר סער שניתנה בקיץ לגבש חוק יסוד זה. בעקבותיה, פורסם בחודש אוגוסט קול קורא לציבור והתקבלו התייחסויות בנושא.

השר סער: "אני נרגש להוביל מהלך הסטורי במשפט החוקתי שלנו. למהלך החוקתי חשיבות עליונה בשמירה על זכויותיו הבסיסיות של האזרח שמצוי בפערי כוח מול המדינה ומערכותיה. התחייבנו לציבור לעגן ולבצר זכויות אלה והדברים קיבלו ביטוי גם בהסכמים שביסוד הקמת הממשלה. זהו חוק יסוד שמזמן היה צריך לחוקק. בחוקותיהן של המדינות המתקדמות בעולם מעוגנות זכויות היסוד של האדם בהליכי חקירה ומשפט. אני רואה גם חשיבות בתשומת הלב שניתנה בתזכיר לזכויות נפגעי עבירה, ולזכויות קטינים, בעלי מוגבלות ובעלי קשיי שפה. אני מתכוון להביא את הצעת החוק לממשלה ולכנסת עוד במושב הכנסת הנוכחי".