חידוש: הגר"מ שטרנבוך ערך לחיים וסיום על סוגיא | צפו

    נתי קאליש No Comments on חידוש: הגר"מ שטרנבוך ערך לחיים וסיום על סוגיא | צפו

    לאחר חודש וחצי של לימוד סוגיית 'תקפו כהן' בישיבתו של זקן פוסקי הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א, הפתיע הגר"מ את התלמידים וערך מעמד סיום עם לחיים על סיום הסוגיא למרות שנהוג לעשות סיום רק על לימוד מסכת שלימה | בדבריו אמר: "לימוד סוגיא אחת בעיון במשך זמן רב, שווה לא פחות מלימוד מסכת שלימה בבקיאות"

    13:07
    18.04.24
    אתר קול חי No Comments on בהפתעה: כש"ביבי" עלה לשידור והבהיר שיתקוף באיראן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במהלך מסירת ה'שיעור כללי' האחרון בהיכל ישיבתו של זקן פוסקי הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א, הפתיע הרב את תלמידיו וביקש להביא 'לחיים' לרגל שמחת 'סיום סוגיית תקפו כהן', הסוגיא הישיבתית הידועה המשמשת כיסוד לסוגיות המרכזיות הנלמדות בישיבות.

    לאחר למעלה מחודש וחצי של לימוד סוגיית "תקפו כהן" (בבא מציעא דף ו') בישיבתו, ולאחר חמשה שיעורים כלליים שמסר בסוגיא זו, ערך זקן הפוסקים לראשונה "מעמד סיום הסוגיא", לשמוח על סיום הסוגיא העמוקה שנלמדה בעיון רב.

    סוגית "תקפו כהן" היא סוגיא תלמודית בתחילת מסכת בבא מציעא העוסקת במקרה של ספק בדיני ממונות, ויש לה השלכות על שאלות רבות בעניין ספקות. בישיבות נהוג ללמוד את הסוגיא במשך זמן רב מאחר שסוגיא זו משמשת כאבן יסוד לסוגיות רבות בש"ס.

    בדברים שאמר לפני תלמידיו בשמחת 'סיום' הסוגיא, הדגיש כי כשם שרגילים לערוך "שמחת סיום" על סיום מסכתא, כן ראוי לערוך "שמחת סיום" כשמסיימים סוגיא שהשקיעו בה עמל ויגיעה במשך למעלה מחודש ימים, וכי לימוד סוגיא אחת בעיון במשך זמן רב, שווה לא פחות מלימוד מסכת שלימה בבקיאות.

    במעמד ה'לחיים' בירך את בני הישיבה בנוסח הידוע לסיומים והתאים את הנוסח לסיום סוגיא באומרו: "כשם שזכינו ללמוד ולסיים סוגיא זו כן נזכה ללמוד סוגיות אחרים ולסיימם ללמוד וללמד לשמור ולעשות".

    לאחר השיעור נשא שיחה מיוחדת אודות דרכי הלימוד, ועורר מצד אחד על חובת בני הישיבה ללמוד בעיון – ואף לחזור על הנלמד בסדר העיון, ומצד שני על חובת השעה לנצל את הזמן עד סוף זמן חורף להספיק עוד ועוד סוגיות.

    בתחילת השיחה אמר: "לפני שאנחנו ממשיכים בע"ה לסוגיות הבאות, כל אחד יחזור שוב פעם על כל הסוגיא הזאת, ונראה מי יכול לומר 'חבורה' על כל הסוגיא, אבל צריך להיות יגע בתורה ובלא יגיעה זה כלום" אמר הרב.

    עוד עורר בדבריו ואמר: "בני ישיבה מחויבים ללמוד בעיון, ומי שלומד רק בבקיאות הוא 'מבטל תורה באיכות'. ידוע מה שאמרו חז"ל (מגילה ג' א') "מבטלים תלמוד תורה למקרא מגילה", והקשו האחרונים שהלא במקרא מגילה ג"כ מקיימים מצוות עשה דתלמוד תורה והיכן יש כאן "ביטול תורה", וכתב בשו"ת בית אפרים (או"ח סי' ס"ח) ליישב שיש בזה "ביטול תורה באיכות", שהוא הרי יכול ללמוד בעיון ובעומק מתוך יגיעת המחשבה, וכאשר הוא קורא מגילה במקום להתעמק בתורה הרי זה ביטול תורה" הסביר הגר"מ שליט"א.

    הרב הוסיף: "וזהו יסוד גדול הנוגע לכל בחור בישיבה, שאם מתבטלים מלימוד העיון כדבעי ולומדים רק בבקיאות, הרי זה בגדר "ביטול תורה", וא"כ אשרינו שזכינו בעת הזאת שבני הישיבה למדו במשך תקופה בעיון רב את הסוגיא דתקפו כהן". את דבריו חתם בהוראה לבני הישיבה להמשיך עוד סוגיות בלימוד העיון עד סוף הזמן: "ומקווים אנחנו בע"ה ללמוד עד סוף הזמן ולהספיק גם את הסוגיות בדף י"ב ודף י"ג ודף י"ד, ולבנתיים ילמדו בהתמדה ויחזרו על הסוגיא של תקפו כהן, ועוד, וכבר אמר הגר"א "העקשן יצליח" והכל תלוי בכל אחד" סיים הגר"מ שטרנבוך את משאו.



    0 תגובות