ללא הסברה: מערכות ההתרעה הפכו לחובה, האזרחים ישלמו

    צבי טסלר No Comments on ללא הסברה: מערכות ההתרעה הפכו לחובה, האזרחים ישלמו

    תופעת שכחת הילדים ברכב: בזמן ששרת התחבורה מיכאלי ויו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון אינם מסכימים על הדרך למאבק בתופעה, התקנה המחייבת התקנת מערכות למניעת שכחה ברכב נכנסה לתוקף ובמשטרה נערכים לאכוף אותה – זאת ללא מסע הסברה קודם לכן, כשרוב הציבור טרם הצטייד במערכת ובזמן ששרת התחבורה סבורה שיש לבטל את החובה

    צילום: דוברות המשטרה
    6:22
    16.04.24
    הרב בנימין מילצקי No Comments on הצטרפו לאלפי הלומדים: בבא מציעא דף מ"ח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נוהגים ברכב עם ילדים עד גיל 4 ללא מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב? אתם צפויים לקנס ולנקודות: בזמן שמשרד התחבורה ויו"ר ועדת הכלכלה חלוקים באשר לדרך בה יש להיאבק בתופעת שכחת הילדים ברכב, בפועל כבר בתחילת מרץ נכנסה לתוקף התקנה שמחייבת התקנת מערכות למניעת שכחה ברכב ובמשטרה כבר הוציאו לשוטרים הנחיה לאכוף את התקנה בשטח – ללא הסברה מוקדמת של משרד התחבורה, כשרוב הציבור טרם הצטייד במערכת ואף השוטרים אינם יודעים איזו מערכת עומדת בדרישות החוק. וכל זאת בשעה ששרת התחבורה סבורה שיש לבטל את התקנה.

    בהודעה פנימית שהופצה לאחרונה באגף התנועה במשטרה נכתב כי בתחילת חודש מרץ נכנסה לתוקף תקנה 83ד לתקנות התעבורה המחייבת התקנת מערכות התרעה למניעת שכחת ילדים, בכל רכב בו נוסעים ילדים עד גיל 4.

    החובה חלה על רכבים פרטיים, משפחתיים, מסחריים עד 3.5 טון ואף רכבי הסעות (M1, M2 ו-N3), למעט רכב להסעת תלמידים, מונית, אמבולנס, רכב כיבוי אש ורכב אספנות שיוצר לפני 1983 (כולל).

    בהודעה הפנימית צוין כי מערכת התרעה יכול שתהיה כזו שהותקנה על ידי יצרן הרכב, ויכול שתהיה כזו שהותקנה לאחר מכן ו"בתנאי שעומדת בדרישות החוק לעניין סימונה והתקנתה".

    החל מתחילת מרץ, נהג אשר יסיע ילד עד גיל 4 ברכב ללא מערכת התרעה, צפוי לקנס של 250 ש"ח ו-4 נקודות או לחילופין לאזהרה.

    מדובר בתקנה שהעבירה עוד בימי הממשלה הקודמת שרת התחבורה מירי רגב, אך השרה מירב מיכאלי שהחליפה אותה החליטה שיש לבטל את התקנה לאחר ששקלה את השיקולים השונים, אולם מיכאלי נתקלה בהתנגדותו של יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון שסירב לכנס את הוועדה על מנת לבטל את התקנה.

    גורמים במשטרה הגיבו אז לכתבה בעיתון 'כלכליסט', ואמרו כי מאחר משרד התחבורה מתכוון ממילא לבטל את התקנה – המשטרה לא תאכוף אותה. היום (ראשון) מתברר כי למרות התחייבות הגורמים, המשטרה לכל הפחות נערכת לאכיפת התקנה ויתכן שאף בוצעה כבר אכיפה בפועל.

    כאן ראוי לציין, כי למרות הבטחות משרד התחבורה, התקנה נכנסה לתוקף ללא הסברה. כמו כן, רוב הציבור לא הצטייד בערכות וחשוף לקנס בעל כורחו וככל הידוע, אף השוטרים אינם יודעים איזו מערכת עומדת בדרישות החוק ואיזו לא.

    עם זאת, יצויין כי מחירן של המערכות להתרעה כנגד שכחת ילדים ברכב נמוך מבעבר ובמקום מאות שקלים, מחירו של מתקן שכזה עומד כיום על כ-70 ש"ח.

    ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משנכנס החוק לתוקף, משטרת ישראל פועלת ליישמו".

    ממשרד התחבורה נמסר: "התקנה למניעת שכחת ילדים נכנסה לתוקף ב-1 במרץ 2022. במסגרת החלטת הממשלה "נקיון אביב" להפחתת רגולציה, הוחלט לפעול לביטול תקנה, המחייבת התקנת מערכת בטיחות למניעת שכחת ילדים ברכב המסיע ילדים עד גיל 4.

    "בשל היעדר נתונים המעידים על יעילות המערכות, והעלות המשקית הגבוהה, שמושתת על הציבור, הגיש משרד התחבורה לוועדת הכלכלה את הבקשה לביטול התקנה. המשרד ממתין לקביעת דיון בוועדת הכלכלה לאישור הבקשה.

    "במקביל, משרד התחבורה משקיע פי שלושה בחינוך, הסברה ובהטמעת התחום במיזם "עיר בטוחה", יחד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. המשרד מקדם מציאת פתרונות מוכחים ומידתיים למניעת שכחת ילדים וילדות ברכב, בדגש על קידום קמפיינים תקשורתיים משמעותיים להעלאת המודעות לנושא".

    יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון מסר: "הסמכתי את חבר הכנסת בועז טופורובסקי יו"ר ועדת המשנה למאבק בתאונות הדרכים לדון עם משרד התחבורה בנושא החובה להתקנת מערכות למניעת שיכחת ילדים ברכב.

    "ההצעה שגיבשנו והצגנו למשרד התחבורה היא להשקיע תקציב צנוע בפיילוט לרכש ערכות והסברה במיליונים בודדים- ולהפעיל את הפיילוט באשכולות למ"ס 1-4 המוחלשים. לחלק מכשור באמצעות טיפות החלב, מרכזי גיל הרך ומעונות היום למשפחות. הפיילוט ילווה במחקר במשך שנה ותועלתו תיבחן. ועדת הכלכלה דורשת לבצע את הפיילוט בשנה הקרובה בלוחות זמנים ותקציבים ברורים ובמקביל עם תחילת הפיילוט תאפשר דחייה של יישום התקנה בשנה. אם לא יהיה מהלך ממשלתי אמיתי לסוגיית שכחת ילדים ברכב מעבר להסברה, התקנה הזו בתוקף ומשרד התחבורה ישאו באחריות לשלומם של הילדים בקיץ המתרגש עלינו. כל גרירת רגליים והתחמקות מאחריות לא רלוונטית בנושא הזה. נפעל רק למען אותם תינוקות נשכחים בנחישות וללא שהות".



    0 תגובות