המפכ"ל שבתאי בוועדת מירון: "האסון הוא תוצאה של כשל הנדסי"

    ישראל רובין No Comments on המפכ"ל שבתאי בוועדת מירון: "האסון הוא תוצאה של כשל הנדסי"

    המפכ"ל אמר כי התכנית לוויסות קהל בכללותה עבדה והאסון היה תוצאה של שילוב בין צפיפות לכשל הנדסי בגשר דב. שבתאי אמר שהוא אינו יודע מה גרם לאותם אנשים לרוץ באותו זמן לגשר. הוא אמר כי לא בדק את תקינות הגשר משום שזה אינו תפקידו

    המפכל שבתאי בוועדת מירון
    7:00
    19.04.24
    חדשות קול חי No Comments on דיווחים זרים: ישראל תקפה שורת מטרות באיראן | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי מעיד היום (שני) בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון. שבתאי סיפר: "בשעה 10:30 לערך עזבתי את ההר אחרי ההדלקה של בויאן. הייתי צריך לנסוע להערכת מצב שתתקיים למחרת בנושא הר הבית. במהלך הדרך, סמוך לחצות הגיע טלפון ראשון על האירוע. בהתחלה חשבנו שקרסה טריבונה. חזרנו להר בסביבות 1 בלילה. נחשפנו למחזה איום".

    "התחלתי לעסוק בנושא הפינוי וזיהוי. התחלנו לחשוב איך מתחקרים את האירוע והרעיון היה שמחוז יתחקר מחוז. היועמ"ש הורה שמי שיחקור את השוטרים זה מח"ש ומי שיחקור את הגופים האזרחיים זה להב 433".

    שבתאי: "קיבלנו את דו"ח הביניים ואנחנו פועלים ליישם אותו אל מול הפרויקטור. אנחנו כבר רואים הפנמה של המסקנות באירועים באופן כללי, בין היתר נטילת האחריות של הרשויות וההבנה שהמשטרה לא מפיקה אירועים".

    יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס דבורה ברלינר: למה אתה מתכוון

    שבתאי: הייתה חשיבה שהמשטרה, בגלל הניסיון והידע – יכולה להפיק אירועים

    שבתאי: "הנחתי את ראש אגף ההדרכה לקיים הדרכות בנושא ויסות קהל. גם כל הישיבות אצלנו היום במשטרה מוקלטות. כל התכניות על אירועים מהסוג הזה הם במבט ממעוף הציפור. זה נותן מענה לכל שוטר להבין את המכלול".

    ברלינר: אם הכל היה כל כך מוכן, מה השתבש

    שבתאי: תכנית הויסות בכללותה עבדה, יש פה נקודת כשל באסון עצמו

    שבתאי: "בעולם הוויסות כשיש לחץ בנקודה מסוימת אתה משחרר אותו וממשיך להזרים. לדעתי הכשל הוא הנדסי. באירועי המכביה או ורסאי היה ברור לנו שמדובר בכשל הנדסי כי ראינו משהו קורס. בשביל שיקרה אסון בגלל כשל הנדסי צריך גם צפיפות. במירון התמונה מתעתעת. גשר דב הוא כשל הנדסי

    ברלינר: לא ידעתם את זה מראש?

    שבתאי: לא. אני לא יודע מה גרם לאותו המון לרוץ לגשר דב שממנו לא רואים את ההדלקה. זה מעבר צדדי. מה גרם לאותם אנשים באותו רגע לרוץ לשם אני לא יודע. אני לא יודע לענות על איפה היו צריכים להיות מוצבים השוטרים, מה היה ומה לא עבד

    שבתאי: אני לא מומחה להנדסה. אני יכול לראות בעין

    ברלינר: האם המשטרה וידאה עם מהנדס המקום שהגשר עומד בדרישות התקניות?

    שבתאי: מפכ"ל לא יורד לכל גשר ושביל. אני לא יודע לענות על השאלות מה היה החוזק של הגשר ומי בדק אותו. אני יכול לקבוע רמת שיפוע?. מי שאחראי על הקרקע זה המועצה האזורית. לא היה לי קשר איתם

    עוד אמר שבתאי: "חוסר היכולת של משרדי הממשלה להגיע לנוסח מוסכם של תקנות, היה ביטוי של הקושי הבסיסי שמלווה את מירון זה שנים – חוסר יכולת, ואולי חוסר רצון, של הדרג המדיני להסדיר את האירוע".

    "מבחינתי המרכז הארצי למקומות הקדושים הם האחראים למקום. פנו אליהם בעבר לגבי הנושא של מפיק. כשנכנסתי לתפקיד התוכנית של מירון הייתה כבר בשלבים מתקדמים".

    שבתאי השיב לשאלה מה המסקנות שלו מהאסון: "יש פה נושא שצריך לחקור – מה לא עבד באותה נקודת זמן. אין תחקיר של המשטרה עדיין כי אנחנו לא רשאים לחקור את זה בגלל החקירה של הוועדה. יש לנו תחקיר שמתייחס לגבי פעולות המשטרה, אבל לא מה גרם לאנשים לפנות לכיוון הגשר ואיזה סנסורים היו צריכים להתריע. בנושא ההדרכות כן. המסקנות הן שאנחנו מטמיעים את נושא ויסות הקהל".



    0 תגובות