אושר בטרומית: עיקרון הניוד יוחל גם על שוק המשכנתאות

    אבי רבינא No Comments on אושר בטרומית: עיקרון הניוד יוחל גם על שוק המשכנתאות

    על פי הצע"ח, כל התהליך הנלווה לסילוק ההלוואה הישנה על כל הניירת והפרוצדורה הנלווית לכך, יתבצע במערכות הפנימיות בין הבנקים, כשההתחשבנות וההידברות בין המערכות הבנקאיות תהיה יותר יעילה הן לבנקים והן ללקוחות, תפחית בירוקרטיה רבה ותגביר תחרות

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    רפורמת המשכנתאות של ח"כ יעקב אשר, שתקל על העברת משכנתא מבנק לבנק ותאפשר את עיקרון הניוד גם בשוק מיחזורי המשכנתאות, אושרה היום (רביעי) בקריאה טרומית פה אחד במליאת הכנסת.

    על פי הצע"ח, כל התהליך הנלווה לסילוק ההלוואה הישנה על כל הניירת והפרוצדורה הנלווית לכך, יתבצע במערכות הפנימיות בין הבנקים, כשההתחשבנות וההידברות בין המערכות הבנקאיות תהיה יותר יעילה הן לבנקים והן ללקוחות, תפחית בירוקרטיה רבה ותגביר תחרות. הלקוח עצמו יבוא לפגישה פרונטלית בבנק רק למעמד הפירעון והחתימה עם סילוק המשכנתא הישנה וקבלת ההלוואה החדשה.

    הרפורמה של ח"כ אשר צפויה להביא לפריחה בשוק מיחזורי המשכנתאות הסובל מעודף בירוקרטיה, כשעל פי נתוני התאחדות יועצי המשכנתאות, בקושי 20% מהמשכנתאות בישראל ממוחזרות, כש-15% מהם בתוך הבנק ורק 5% מועברות לבנק אחר, זאת למרות העובדה שברוב גדול של 70% מהמשכנתאות ישנה כדאיות כלכלית לבצע מיחזור.

    בהליך של מיחזור משכנתא, כפי שהשוק מתנהל כיום, הלקוח נדרש לבוא פיזית לבנק בממוצע לא פחות משמונה פעמים (!), לשם העברת שעבודים, רישומי משכון, מתן הוראות להיכן להעביר את התשלום בין הבנקים ועוד, ובכך הלקוח הופך בעצם לבלדר של העברת מסמכים מבנק לבנק בניירות פיזיים. "מדובר בטופסולוגיה רבה ומיותרת שבעידן של דיגיטציה אין לה מקום", אמר אשר, "הסירבול הזה גורם לייקור ההליך ולהשתת עלויות מיותרות על הלקוחות".

    בדבריו ציין ח"כ אשר גם את דו"ח רשות התחרות משנת 2021 הממליץ על שימוש בממשקים מקוונים, כשדבר זה נכון במיוחד בתחום המשכנתאות. הפישוט של ההליך באמצעות דיגטציה יאפשר ללקוחות לנהל צרכנות נבונה ולערוך השוואות אפקטיביות בין מספר הצעות מחיר. כמו כן, תאפשר הצעת החוק את כניסתם לשוק של תאגידים חוץ-בנקאיים הסובלים מטבע הדברים מעמדת נחיתות מאחר והם אינם מחזיקים ברשת סניפים כמו הבנקים.

    בהתאחדות יועצי המשכנתאות בירכו על הצע"ח של ח"כ אשר: "המציאות הנוכחית של בירוקרטיה מייגעת במיחזור משכנתא מבנק לבנק, הינו גורם אנטי תחרותי מובהק. הצעת החוק של ח"כ אשר תאפשר מיחזור בקלות וביעילות ותקדם תחרות אפקטיבית בשוק המשכנתאות".



    0 תגובות