נחשף: מדוע הרב גרוסמן הקים בית כלא שיקומי בעפולה?

    אליהו גרין No Comments on נחשף: מדוע הרב גרוסמן הקים בית כלא שיקומי בעפולה?

    לפני שנים רבות התוודע הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן למצבם העגום של האסירים בבתי הכלא ומני אז הוא החליט לחולל מהפכה של ממש • בספר "אור מתוך העמק" שרואה אור ממש בימים אלה חושף הסופר הרב נחמן סלצר את מה שעומד מאחורי הקמתו של "בית הכלא" בעיר עפולה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הסופר הרב נחמן סלצר חושף בספרו החדש "אור מתוך העמק" את מהפכת הענק שחולל רבה של "מגדל העמק" הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן שליט"א בקרב אלפי האסירים שעד לאותה מהפכה היה שרויים באפס מעש בתוככי בתי הכלא השונים. המהפכה שכללה שיעורי תורה דו-שבועיים החזירה המונים לדרך היישר, וגרמה להם לצאת מבתי הכלא כאנשים חדשים. בספרו המרתק חושף הסופר את מה שלא ידוע על הקמת "בית כלא" בראשות הרב גרוסמן בעיר עפולה.

    בספרו כותב הסופר, כי הישגיו של הרב גרוסמן עם האסירים היו מרשימים ביותר, אבל הוא לא נח על זרי הדפנה, אלא התחיל לחשב את צעדיו הבאים. הרב גרוסמן יצר לאסירים מערכת תמיכה חזקה בתוך בית הסוהר, אבל הוא ידע שהם יזדקקו לתמיכה בהמשך, לאחר סיום תקופת המאסר. לצורך כך הוא קבע פגישה עם שר המשטרה, חיים בר לב.

    "לפני שתספר לי על מטרת בואך", אמר בר לב לרב גרוסמן, "אני רוצה להודות לך על העבודה הנפלאה שאתה עושה עם האסירים". "בשמחה רבה. זו בדיוק הסיבה שאני כאן", השיב הרב גרוסמן ואז שטח את רעיונו החדש: "העניין הוא כזה: יש לנו אנשים שבאים לבתי הסוהר. הם מלמדים את האסירים תורה, נוגעים להם בנשמה ומשנים את חייהם, פשוטו כמשמעו. זה נפלא. הבעיה מתחילה כשהאסירים משתחררים מבית הסוהר".

    הרב גרוסמן עצר לרגע, ונתן ליושב מולו לעכל את הדברים. "אשאל אותך שאלה", הוא אמר לבר לב. "איזו קבלת פנים מחכה לאסיר המשתחרר מבית הסוהר? מי מארגן את ה'חפלה', מסיבת הענק המסורתית שעורכים למי שסיים לרַצות את תקופת מאסרו? אספר לך מי. אלו אותם 'חברים' שגרמו לו להיכנס לכלא לכתחילה. כמעט בלתי נמנע שהאסיר יחזור להרגליו הקודמים". בר לב הנהן בראשו. 

    בינתיים הרב גרוסמן לא חידש לו דבר. "אז מה אתה מציע?" הוא שאל. "אני צריך ליצור להם חברה חדשה. יש שכונת מגורים שקטה בעפולה בשם גבעת המורה, ואני חושב שזה המקום המושלם לתוכנית שאני רוצה לפתוח. עשרה חודשים לפני סוף תקופת המאסר יישלח כל אסיר לבניין מגורים בגבעת המורה, שבו הוא יגור עד סוף תקופת המאסר. מובן שיפקחו עליו בכל רגע, אבל הוא יהיה מוקף באנשים דתיים שיעזרו לו להסתגל לחיים אזרחיים באופן בריא, פרודוקטיבי ובר קיימא".

    "מי יהיו החברים הדתיים של אותם אסירים בעפולה?", הקשה בר לב. "אנחנו נבחר בקפידה משפחות שיגורו בבניינים האלו, והאסירים לשעבר ילמדו אותם ויבלו איתם. החיים בסביבה הזאת יספקו להם דוגמה אישית וגם מעבר לחיי שגרה. הנשים בבניין תתחברנה עם נשות האסירים, ותלמדנה אותן על אורח החיים החדש שבעליהן גילו בכלא. כך, בעת השחרור כבר יהיה להם מקום בעולם הרחב, עם חברים ומעגל חברתי, והם לא יזדקקו לחברה הישנה".

    הרעיון מצא חן בעיני בר לב והתוכנית יושמה. הבניין המדובר קיבל מעמד חוקי של כלא רגיל, אך לאמיתו של דבר, הוא שימש מעין מוסד שיקום המסייע לאסירים לחזור בהדרגה לחיים בריאים. "מי יהיה הסוהר בתוכנית שלך?" שאל בר לב. "יש לי אח מסור בלב ונפש לכל יהודי. שמו הרב בן ציון גרוסמן והוא מתאים להיות מנהל התוכנית", ענה הרב גרוסמן. וכך היה. הרב בן ציון גרוסמן התמנה רשמית לסוהר, עם מסמכים מהשב"ס ב'כלא' החדש בגבעת המורה.

    הסיפור שנחשף ממש בימים אלה בספר "אור מתוך העמק" מכה גלים בקרב תלמידי הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן שליט"א. הספר שאוגד בתוכו מאות סיפורים שמעולם לא נחשפו רואים אור לראשונה על ידי הסופר הרב נחמן סלצר שאיגד את הסיפורים המופלאים לספר עב כרס שיוצא לאור על ידי "ארטסקרול" ממלכת התורה האמריקנית ששינתה את פני עולם הספר היהודי.



    0 תגובות