הממשלה אישרה: סיוע ברכישת דירה ללוחמי צד"ל

    איתי גדסי No Comments on הממשלה אישרה: סיוע ברכישת דירה ללוחמי צד"ל

    צדק היסטורי ללוחמי צד"ל: הממשלה אישרה את הצעת שר הביטחון גנץ ושר האוצר ליברמן לעגן את זכותם של לוחמי צד"ל לסיוע בדיור

    צילום: סטילס: חיים צח/ לע"מ

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הממשלה אישרה היום (ראשון) הצעת החלטה שתאפשר מתן סיוע ברכישת דירה עבור לוחמי צד"ל שלא היו בדרגי הפיקוד, ושלא קיבלו את הסיוע. מדובר בכ-400 לוחמים החיים כיום בישראל. "ההצעה הובאה לאישור הממשלה מתוך הוקרה עמוקה לפועלם של יוצאי צד"ל כתף לכתף עם לוחמי צה"ל בעבור מדינת ישראל, ובהתחשב במצוקה הכלכלית של מרביתם ובפרט בנושא הדיור".

    כזכור, צבא דרום לבנון (צד"ל) הייתה מיליציה שפעלה בדרום לבנון בחסות צה"ל החל מסוף שנות ה-70 ועד נסיגת צה"ל מלבנון בשנת 2000.

    במסגרת ההצעה, אושר כי יוצא צד"ל יקבל סיוע כספי לדיור בסכום חד פעמי של 550,000 ₪, אשר יינתן במענק לכל אחד מהזכאים בין השנים 2022-2026, בהתאם למדרג שיקבע צוות בין משרדי שיוקם לטובת חלוקת המענק. מדובר בפתרון למצוקת דיור של כארבעה מאות משפחות שלא קיבלנו מענה בעת הגעתם לישראל. הסיוע יינתן רק למי ששירת בצבא דרום לבנון על פי הוראות חוק צד"ל או לבן זוג של יוצא צד"ל שנפטר, ובלבד שהם מתגוררים בישראל.

    הצעת ממשלה זו היא חלק מתהליך מתמשך, אשר החל לפני כארבע שנים בהקמת צוות צה"לי שעניינו מתן מענה לפערים שנוצרו בקליטתם של לוחמי צד״ל בישראל, בראשות אלוף איתי וירוב. "המאמץ נובע מתוך הרצון בעשיית צדק היסטורי ותשלום החוב המוסרי, תוך ראיית חשיבות מתן התנאים לחיים ראויים ומכבדים לאלו שסייעו לנו במשך שנים", אומרים בצה"ל.

    במסגרת התהליך, מופו לאורך השנים האחרונות כלל אנשי צד"ל החיים בארץ, וחודש הקשר עם כלל מפקדי צד״ל תוך גישור ואיחוי הקרע בין מפקדי צד״ל ללוחמים. הוקמה עבורם ועדה מייצגת אשר מיפתה את הפערים המרכזים ובראשם נושא הדיור ללוחמים.

    צה"ל הוביל עבודת מטה עם משרד הביטחון ומשרד האוצר ליצירת מודל לתיקון עוול הדיור של יוצאי צד"ל, שתוצאתה בגיבוש הצעת מחליטים שאושרה הבוקר בממשלה, בשיתוף שר הביטחון ושר האוצר.

    הצוות הצה"לי עוסק גם בהנצחת המורשת של לוחמי צד"ל. כחלק מכך, נחנכה אנדרטת צד"ל, הוענקה ואת המערכה ללוחמי צד"ל והחלו בתכנון מוזיאון למורשת צד"ל והלחימה בלבנון במטולה.

    שר הביטחון בני גנץ: "מדובר בצדק היסטורי שאנו עושים עם מי שלחמו איתנו שכם אל שכם, ונעקרו מביתם וממולדתם. כמי שסגר את השער ביציאה מלבנון לפני למעלה מ-20 שנה, אני חש גאווה גדולה וזכות לסגור גם את המעגל הזה, עם מי שלחמו לצידי והפכו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. אני מודה לשר האוצר ליברמן על הדחיפה של ההחלטה והמחויבות הערכית שלו ללוחמי צד"ל".

    הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי התייחס להחלטה ואמר: "יש לנו הערכה רבה ומחויבות כלפי אחינו לנשק, חיילי צבא דרום לבנון, שלחמו לצדנו שנים רבות וסיכנו את חייהם. אנו מוקירים את תרומתם להישגי הלחימה בדרום לבנון, ובחלוף השנים לא שכחנו את בני בריתנו וחובתנו המוסרית היא לדאוג להם לחיים ראויים ומכבדים. פעלנו בנושא מזה ארבע שנים ואני שמח שמאמצינו נושאים היום פרי. עוד לא תמה הדרך, אך אנו רואים בצעד זה השג משמעותי ובעל ערך".

    דובר צה"ל מסר כי "צה"ל רואה חשיבות במתן תנאים ראויים ומכבדים לאלו שסייעו לנו וקשרו את גורלם במדינת ישראל. צה"ל מוקיר את פועלם של לוחמי צד"ל וימשיך לפעול לשמירה על הקשר ולסיוע לאוכלוסייה זו".



    0 תגובות