בכנסת דנו על מחדלי אירועי ל"ג בעומר תשפ"ב

    איתי גדסי No Comments on בכנסת דנו על מחדלי אירועי ל"ג בעומר תשפ"ב

    הוועדה לביטחון פנים וועדת מיזמי תשתיות לאומיים התכנסו הבוקר לדיון על מחדלי ל״ג בעומר במירון | ח"כ בן צור שיזם את הדיון: " כלל הגורמים המקצועיים כשלו בקיום ההילולא בהר מירון. המשרדים אשר היו אחראים על אירוע צריכים לתת תשובות ברורות למה ההר היה ריק מאדם בזמן שעשרות אלפי המתפללים היו נצורים בחניונים ללא מים ותנאים מינמליים"

    צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הבוקר (ב') נערכה בוועדה לביטחון פנים בכנסת דיון בנושא היערכות גופי הממשלה להילולת הרשב״י במירון. בדיון השתתפו סגן השר לשירותי דת, ח"כ מתן כהנא, השר הממונה על ההילולה, מר צביקי טסלר הממונה להילולת מירון, נציגי המשטרה, משרד התחבורה, ועדת החמישה ועוד גורמים נוספים.

    כהנא פתח את הדיון ואמר: "יש אחראי אחד להילולה במירון השנה קוראים לו מתן כהנא. כתבנו כ-100 הערות, 100 הערות שמופנות אלינו, על דברים שאנחנו כאחראים על ההילולה יכולנו לעשות יותר טוב, אני מקווה מאוד שנוכל לתקן אותם בשנה הבאה. יש לנו הרבה לאן להתקדם ואני מצפה מכולם שבשעות הקרובות אל תחפשו אחראים – אני האחראי. עכשיו תחפשו דרך שיהיה יותר טוב שנה הבאה״.

    "היו לנו שני יעדים השנה: יעד ראשון – אפס הרוגים ופצועים, ביעד הזה לשמחתי עמדנו עמידה מלאה בהצלחה גדולה. יעד שני – לייצר חגיגה שמחה ומוצלחת, בזה נכשלנו פשוט נכשלנו.  אנחנו השנה הלכנו על מתווה מהפכני, שפשוט שינה סדרי עולם באיך מתנהלת הילולה במירון. עשינו את זה בקבועי זמן קצרים מאוד, כי חיכינו למסקנות הביניים של ועדת החקירה, ואחרי זה יצאנו לדרך בסיטואציה פוליטית מורכבת בזמן קצר ועם פערי תשתיות אדירים. היו במקום משהו כמו 70 מפגעי תשתית שטופלו בזמן הקצר שהיה לנו. היו אתגרים חוקיים וחוקתיים בארגון ההילולה הזו, ואת כל ההתארגנות בנושא עשינו בזמן קצר מאוד" אמר כהנא.

    "אני אומר את הדבר הבא" הוסיף כהנא: "כל המעורבים טוענים שהעקרונות של המתווה שנקבע השנה , זו הדרך הנכונה שיש להמשיך בה בשנה הבאה. אם נדע לתקן את 100 ההערות שהממונה טסלר כתב במסמך שלו, ונדע למצוא מענה להתנהלות בציון עצמו, אני חושב שיש לנו פיצוח בהצלחת האירוע שנה הבאה. דבר אחד לפני האחרון, אנחנו נכנסים לאי יציבות פוליטית שתגמר במקרה טוב בסוף ינואר. זה מאוחר מאוד להתחיל להיערך למירון תשפ"ג. לכן אני הגדרתי במשרד לשירותי דת שמירון תשפ"ג מתחיל עכשיו! אנחנו תוך שבוע מתחילים דיון התנעה למירון של השנה הבאה, כי אפשר לחכות עד שהשר הבא ישב על הכיסא" דברי כהנא.

     

    ח"כ יצחק פינדרוס שהשתתף בדיון אמר: "קראתי לפני ההילולא לתת צ'אנס למדינה לנהל את האירוע, כי נכוונו ברותחין. המדינה קיבלה קרדיט, אבל בפועל נכשלה בניהול האירוע. צריך להסדיר את האירוע בחקיקה כשתקבע שיש גורם בעל סמכות אחד באזור ולא שיו"ר המועצה המקומית או כל מהנדס בטיחות פוגע בקבלת ההחלטות. מסקנות ועדת החקירה קבעו שיוצבו במירון סדרנים מהציבור החרדי שיעברו הכשרה מתאימה, מי אחראי לכך שבפועל הגיעו סדרנים ממזרח ירושלים ללא הכשרה והיכרות עם הציבור החרדי".

    ח"כ יואב בן צור שיזם את הדיון אמר: "כמשנה למנכ"ל המקומות הקדושים' ניהלתי את אירועי מירון בעבר, אני מכיר מקרוב את האתגרים והקשיים בניהול ההילולא. בהילולא האחרונה נכחתי במקום וראיתי מקרוב את הכשלים הרבים. אני מדבר מתוך כאב בכדי שכשלים כאלה לא ישנו בעתיד. כאזרח מדינת ישראל אני מעריך את עבודת השוטרים בשטח אשר פעלו בקור רוח ובתעצומות נפש, אך לצערי ההוראות שהם קיבלו מהפיקוד מלמעלה היה כושל לחלוטין".

    בן צור הוסיף ואמר: "למה עשרות אלפי אנשים היו נצורים בחניונים בתנאים קשים בזמן שההר היה ריק? למה היו צריך מחסומים בציון אם הציון היה ריק? למה כיבו את המוזיקה בהר ומנעו מעם ישראל לשמוח? אין איש ציבור שיושב בחדר שאין לו טראומה מהאסון הכבד שפקד אותנו, אבל עדיין היה דרך להתנהל בצורה יותר מחושבת ומאוזנת, אני קורא לכלל המשרדים הממונים, הר מירון הוא לא חצר האחורית של מדינת ישראל, חייבים לטפל בהר ובאופן קיום הילולא בצורה מסודרת כמו שמטפלים בשאר אירועים גדולים".



    0 תגובות