לראשונה: בירה עם שמרים מימי בית ראשון

עפר גדנקן No Comments on לראשונה: בירה עם שמרים מימי בית ראשון

משקה חדש ישן: בירה ראשונה מסוגה עם שמרים בני 3000 שנה

צילום: תמונה: יח"ץ
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כאשר צמד החוקרים פרופסור רונן חזן ופרופסור מיכאל קלוטשטייין מהאוניברסיטה העברית העלו לראשונה את הרעיון לייצר בירה משמרים עתיקים הוא היה נשמע גם להם דמיוני ומופרך… הם חשבו עליו לאחר שעבדו יחד על פרוייקט משותף בו הוכיחו כי לשמרים יכולת שרידה מדהימה ויוצאת דופן והם יכולים להמשיך ולחיות אלפי שנים גם בתנאים מינימליים ובכל מזג אויר.

לאור הגילוי הזה הם החליטו לבדוק האם בכלים עתיקים ששימשו לבישול בירה ונמצאו בחפירות ארכיאולוגיות בארץ ישראל ישנם שמרים פעילים שניתן לגדל מהם מושבות חדשות ולהכין בירה בטעם של פעם.

הם פנו במכתב לארכיאולוגים וקיבלו הסכמה נלהבת להתחיל בניסויים. ומאז, כמו שאומרים, הכל היסטוריה תרתי משמע…

לאחר חקירה ובדיקה יסודית של כלים מקוריים ששימשו להכנת בירה שנמצאו בחפירות באזור 'תל צפית' ומתוארכים ללפני למעלה מ-3,000 שנה – עוד מימי הבית הראשון ומלכות דוד ושלמה המלך, הם בודדו באמצעות טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך את השמרים הנדירים שנשתמרו בדפנות הכלים וניסו "לזרוע" ולגדל אותם מחדש.

הניסוי הצליח מעבר למשוער והשמרים התרבו בהמוניהם. כאן נכנסה לתמונה מבשלת בירה בעלת מומחיות בבישול בירות אותנטיות, ל"שמרי המורשת" הוסיפו שעורים מגידול ישראלי בפיתוח בלעדי ששומר על הטעם הדומיננטי של השמרים ומשתלב נהדר עם טעמי הבירה הקדומה שבימי העבר שימשה כמזון משביע ויום יומי.

אחרי שנה של עבודה מאומצת התוצר המוגמר יצא לדרך ונמזג לכוסיות הטועמים וחובבי הבירה שקיבלו את המשקה החדש –ישן בהתפעלות והתלהבות אדירה…

המהדורה המיוחדת וההיסטורית, שהופקה תחת ההשגחה המהודרת של הרב לנדא והרב רוזנבלט שליט"א, הופקה בשיתוף פעולה בין האוניברסיטה העברית, רשות העתיקות, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת תל אביב וחברת השמרים Primer's Yeast.

הבירה עצמה היא בסגנון אייל בלגי ומכילה שילוב של הרכב סוגי לתת, ביניהם לתת השעורה הישראלי הייחודי למבשלת שקמה, וכן זני כשות קלאסיים שלא מאפילים על הטעם והארומה הנוצרים משמרי המורשת. טעמה של הבירה קרמלי, עם מרירות קלה וגוף מלא, והיא מכילה 4.7% אלכוהול.

אלעד חורש, ממבשלת 'שקמה', מסכם את הפרוייקט: "גאווה גדולה עבורנו במבשלת שקמה לקחת חלק בפיתוח הבירה ההיסטורית, ולהביא לאוהבי הבירה טעמים מלפני 3000 שנה. אחרי שפיתחנו זן שעורה מקומי ייחודי, הברומייסטרים (מבשלי הבירה) שלנו צלחו גם את האתגר הזה".

הבירה יוצאת הדופן יוצרה במהדורה מוגבלת ותהיה זמינה ככל הנראה לזמן קצר עד גמר המלאי, היא מעוררת סקרנות רבה בקרב צרכנים ומומחים כאחד ונותנת לראשונה הצצה וטעימה קטנה מימי אבותינו – זו חוויה שמעלה רגשות נוסטלגיה וכמיהה לעבר המפואר של עמינו שעוד יקום ויתחדש בעז"ה בקרוב בימינו



0 תגובות