חשיפה מהארכיון: מכתביו הדרמטיים של הרב שטיינמן על הגיוס

נתי קאליש 3 Comment on חשיפה מהארכיון: מכתביו הדרמטיים של הרב שטיינמן על הגיוס

מכתב גדולי התורה וראשי הישיבות המנהיגים את עולם התורה הספרדי – שהתפרסם אתמול ייאלץ את ש"ס לשנות מעמדתם המסורתית בעניין הגיוס, ולא להסכים לפשרות ומכסות • בעקבות השיחות המתקיימות בימים אלו בעניין חוק הגיוס ופגישתם של ח"כי 'דגל התורה' אתמול עם ראש הממשלה נתניהו בעניין, מביא אותנו אל ההיסטוריה – מה היתה עמדתם של גדולי ישראל בעניין • שני מכתבים של מרן הגראי"ל שטיינמן נחשפים בפניכם

צילום: בעריש פילמר
22:21
30.04.24
צבי טסלר No Comments on גל של התייקרות מחירים לאחר הפסח | הסל המשתלם

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בימים אלה בהם שוב עולה סוגיית הגיוס לסדר היום, ובצל הפסקת התקציבים לעולם התורה והישיבות, אנו מביאים שני מכתבים מעניינים ורלוונטיים מאוד לימים אלו, אותם כתב רשכבה"ג מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל.

בשנת תש"ס עלו טענות מצד גורמים קיצוניים כביכול מרן הגראי"ל שטיינמן תומך בהליכה לנח"ל החרדי לבחורים שלא לומדים בישיבה, הבהיר מרן את דעתו הברורה במכתב ששלח למרן המשגיח רבי דן סגל ייבדל לחיים.

"לכ' ידידי הגאון והצדיק ר' דן סגל הי"ו נעימות בימינו נצח" פתח הגראי"ל את מכתבו. "היות ששמע קול גדול ולא יסף כאילו אני תומך בענין נחל חרדי, שבחורים שהם חלשים בלמוד התורה או ביראת שמים טוב להם להיות שם וכמובן שדבר כזה לא עולה על הדעת כלל, מה שהי' מדובר בהתחלה הוא שבחורים שמחללי שבת ועוברים על עוד חייבי כריתות ממש, ואביו רוצה להצילו ולהציל את הרחוב מלהזיקם אין לנו מה למונעו אבל ודאי זה עון לא יכופר אם שמסית או משתדל באיזה צורה שהיא גורם למי שאינו מחלל שבת ועוד חייבי כריתות להמצא שם".

"ואני נמנע להשיב בדרך כלל בענין זה כי דרך חלק מאנשים אפילו מאלה הנחשבים לחרדים לדבר השי"ת לפרש כל דבר בכל מיני פשטל'ך ונהנים לתת דופי באנשים, ה' יכפר בעדיהם כי אולי כוונתם לשמים אבל היות שכ"ג שידוע לי שאינו ח"ו מהמחפשים ליתן דופי אני כותב לו, יש לקוות להשי"ת שיתרבו לומדי תורה ועובדי השי"ת אשר בזכותם ירחם ה' עמו ויגאלנו גאולת עולמים".

במכתב שנכתב מוקדם יותר, בשנת ה'תשמ"ג, כשרבו הטענות על כך שרבים מוציאים אישורים לימוד בישיבות גם לכאלה שאינם לומדים בישיבות, מרן הגראי"ל ראה את הצורך לעמוד על האמת, ולהודיע שאין לרמות ולשקר גם בנושא זה.

"לא אוציא מתחת ידי, אישור תלמיד, בקשר לדחיית גיוס, רק לזה אשר אינו עוסק בשום דבר אחר, פרט ללימודיו בישיבה, ותורתו אומנתו" כתב הגראי"ל שטיינמן בכתב ידו.

כאמור, בעת הזו שסוגית הגיוס שוב עולה לסדר היום, אין לנו אלא להביט בדבריהם של מנהיגי היהדות החרדית, שכבר אז הכריעו בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, שגם מי שאינו לומד בישיבה אין מקומו בצבא.

נזכיר, כי אמש פורסם מכתב חריף במיוחד מאת חברי מועצת חכמי התורה בה הבהירו כי "גם מי שאינו לומד בישיבה – אסור לו להתגייס לצבא".

בתוך כך, הבוקר פרסמנו במהדורה כי אמש, במהלך פגישת סיעת 'דגל התורה' עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה יוסי פוקס, הועבר האיום הברור לנתניהו – ללא שחזור מעמדם של תלמידי הישיבות, הקואליציה תפורק.



3 תגובות

מיין תגובות
  1. 3

    "כאמור, בעת הזו שסוגית הגיוס שוב עולה לסדר היום, אין לנו אלא להביט בדבריהם של מנהיגי היהדות החרדית, שכבר אז הכריעו בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, שגם מי שאינו לומד בישיבה אין מקומו בצבא"
    הרב שטיינמן זצוק"ל גם הכריע שאסור לשקר, נו שוין לצערי לא ממש ראיתי שהיהדות החרדית מקפידה לציית לפסק הזה. ליד הבית שלי פועל כוילל שרשמית רשומים בו כ- 50 אברכים, אך באמת לומדים שם רק כ-20. ללכת לצבא, שבו האוכל כשר למהדרין ויש הפרדה מוחלטת בין גברים לנשים אל מול עוון גזל מדאורייתא של תלמיד או אברך שרשום אבל לא נמצא באמת בישיבה. נעבך, אבל נראה שברור שעדיף להתגייס ולצאת חרדי כמו רוב החרדים שאני מכיר שהתגייסו אחרי שנשרו מהישיבות הקדושות, ויצאו מהצבא יותר יראי שמים מאשר איך שנכנסו, מאשר לעבור על איסור דאורייתא שרשום בעשרת הדיברות.

    1. איזה איסור דאוריתא? עדיף להוציא מידם הכסף של המיסים שלנו ,מאשר שיילך ללימוד של תרבות יון ומגרשי כדרוגל וחילולי שבת וכדו

  2. 2

    הלוואי ויעזבו את הממשלה ונפטר מהם לעולם