בבטומי כבר ביקרתם? טיול מיוחד בדרום גיאורגיה

קובי פינקלר 4 Comment on בבטומי כבר ביקרתם? טיול מיוחד בדרום גיאורגיה

כשנוחתים בשדה התעופה הקטן של בטומי, בדרומה של גאורגיה, הנוף הראשון שנשקף ממנו הוא נופים הרריים עוצרי נשימה, עמקים ירוקים ופוריים, שבניהם בין פזורים כפרים קטנים ופסטורליים. אין ספק. שגם למבקר שומר התורה והמצוות, זו אחת המדינות היפות והמרתקות הקרובה כל כך אלינו. שעתיים טיסה ואתה בעולם אחר.מפלים לצד נהרות שוצפים, חופים  מערת נטיפים וערים מלאות עניין.

צילום: קובי פינקלר
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לכל עיר יש שם וכאן שלושה שמות  וכולם נכונים. בטומי, או באטומי ואפילו בתומי, היא עיר נמל לחוף הים השחור באג'ריה שבגיאורגיה, שנחשבת לבירת האזור. כשנוחתים בשדה התעופה הקטן של בטומי, בדרומה של גאורגיה, הנוף הראשון שנשקף ממנו הוא נופים הרריים עוצרי נשימה, עמקים ירוקים ופוריים, שבניהם בין פזורים כפרים קטנים ופסטורליים.

 אין ספק. זו אחת המדינות היפות והמרתקות הקרובה כל כך אלינו. שעתיים טיסה ואתה בעולם אחר.מפלים לצד נהרות שוצפים, חופים  מערת נטיפים וערים מלאות עניין.

הסופר אלכסנדר דיומא  כינה אותה "הגן הגדול".  לאורך הדרכים  כרמי יין , מטעי תפוזים וקלמנטינות, שדות תירס,  ותושבים ידידותיים ומסבירי הפנים. אך אנחנו כיהודים, חיפשנו, תחילה את הפן היהודי בבטומי. בעזרת הרב המקומי ושליח חב"ד,הרב זאבי מנדלזון שמנו פעמינו לבית הכנסת.

מדובר בבית כנסת יפהפה שנבנה בשנת 1904 ע"י סימון וולקוביץ', לאחר שהצאר הרוסי ניקולאי השני נעתר לקהילה היהודית בעיר שביקשה לבנות בית כנסת. ב-1929 הוא נסגר ע"י השלטון הסובייטי ונפתח מחדש רק ב-1993.

5  שנים לאחר מכן הוא עבר שיפוצים נרחבים וב-2011 הוא הוכרז כאתר מורשת לאומי. המקום מרשים. בתוך ארון הקודש ספרי תורה עתיקים וספרי גניזה המעידים על קהילה מפוארת שחיה כאן. הרב עושה כאן עבודת קודש של ממש. בקרוב יחנך גם מקווה טהרה חדש.

מחוץ לעיר

כדי לסייר מחוץ לעיר כדאי מאד לקחת נהג דובר עברית שהוא גם מדריך. העלויות נמוכות מאד. כולל הרכב והשרות. המלצה חמה. לכו דרך תמי גוגו 995557545600 +. עזרה תקבלו ממנה בכל זמן.

מערת נטיפים מדהימה- מערות פרומתאוס

הליכה רגלית בתוך מערת נטיפים מהממת. 1.5  ק"מ של יופי עוצר נשימה. זקיפים ונטיפים לצד ברכות מים ונחל פנימי עמוק בבטן האדמה. במערה ישנם פנסים, אשר מעצימים את יופייה של המערה והנטיפים שבתוכה. המסלול שכולו מבוטן ונח להליכה אורך כשעה. ישנן שתי דרכים לצאת מהמערה – האחת רגלית ואח"כ עם אוטובוס שמקפיץ לנקודת ההתחלה והשנייה על גבי סירה בשייט קצר של חמש דקות בין הנטיפים (מומלץ!). 

הגן הבוטני של בטומי והגן הדנדרולוגי

הגנים הממוקמים כתשעה קילומטרים מחוץ לבטומי, על גבי כיפה ירוקה וגבוהה שמשקיפה על הים השחור, מתפרשים על פני למעלה מ-100 דונם ומציעים אינסוף מסלולי הליכה בין צמחייה מיוחדת מכל העולם, צמחים צבעוניים וססגוניים וצמחייה אקזוטית. אפשרות נוספת ובחינם, היא ביקור בגנים הדנדרולוגיים. אגם יפהפה, בעלי חיים, ובעיקר  עצים מסוגים שונים יפים ומטופחים.

הגן נוצר בשנת 2002 על חופי  שני אגמים  ובו אוסף ייחודי של 400 מינים של עצים, עשבי תיבול ושיחים. הסיור במקום קסום, מהנה ומעניין לכל המשפחה. והעיקר- בחינם כאמור. לא הרחק משם (פחות מק"מ), הגן המוסיקלי. בינות לעצים בעלי עלווה ירוקה עשרות פסלים של אמני שירה וזמר.

פארקים לאומיים

נמליץ לכם על שניים מתוך רשימה לא קצרה.

פארק אוקצה

המסלול המרכזי הוא מסלול של שבעה קילומטרים, ובמרכזו 800 מדרגות. ולא. אין מה לפחד או לדאוג. המסלול בנוי משלושה חלקים. חלק  ראשון בשביל מסודר בינות לעצים לאורך 2200 מטרים. אח"כ כניסה סימלת בתשלום  לשביל הליכה של 700 מטר לכל כיוון שתלוי מעל התהום. לאורך המסלול  800 מדרגות נוחות מפלדה. ניתן כמובן לשכור "הקפצה" עד תחילת המסלול, או לנסוע לבד למי שיש ג'יפ.

המסלול לא מומלץ לבעלי פחד גבהים, אבל מאוד מהנה.

פארק מטירלה

הפארק מרוחק כ-30 ק"מ צפונית לעיר, ומציע חוויה  יפה ביערות של גיאורגיה.  במהלך המסלול תתקלו במפל מדהים ועוצר נשימה וכן באגם גדול וצלול. ההליכה עצמה קסומה, ירוקה ונוחה, ואף תוכלו להשתכשך קצת במי האגם. במקום גם סירות המשייטות בינות לנקיקים.

מפלי מקחונצטי Makhuntset 

המפל שוכן בתוך שמורת טבע יפהפייה שנמצאת בתוך כפר אותנטי, כשהמפל שנמצא בלב השמורה נופל מגובה של כ- 50 מטרים ומתפצל למפלים קטנים ומקסימים. באזור גם נהר וגשר אבן ' גשר התמר' על שמה של המלכה תמרה ששלטה באזור. הגשר ללא מעקות והוא בנוי כולו  מאבן. ג'ורג' הנהג והמדריך שלנו מסביר כי  הגשר  הוא מהמאה ה-12 ומידי כמה שנים נעשות עבודות אחזקה לשימורו.  במקום פועל גם רכבל המאפשר הצצה נהדרת על הנוף באזור.

הבית המעופף

מבנה עץ קטן התלוי על עץ גבוה ביער, מעביר את המבקרים בשמורה את הנהר בתמורה ל 2 לארי. הנוף עוצר נשימה, עם נופים מדהימים של היערות, ההרים והעמקים שמסביב. מכאן שני מסלולים. הראשון אל האגם הנסתר ק"מ וחצי לכל כיוון, השני אל המפלים עוד כ 1.5 ק"מ. אל תחמיצו.

ובחזרה לבטומי…

המוזיאון האתנוגרפי

כדי להכיר את אורח החיים של הגאורגים ואת מנהגיהם סורו תחילה למוזיאון האתנוגרפי בבאטומי .אטרקציה חובה לכל מי שמתעניין בתרבות ובהיסטוריה של גאורגיה.
המוזיאון, הממוקם בלב העיר, כולל  אלפי פריטים וחפצים, החל מלבוש ותכשיטים מסורתיים ועד כלי בית וכלים. המבקרים יכולים לחקור את התערוכות, המחולקות לחלקים שונים המייצגים אזורים שונים של גאורגיה, וללמוד על המסורות התרבותיות הייחודיות של כל אזור.

יוצרם של כל אלו  הוא אמן מיוחד כאמל טורמניצ'י שמגלף בעץ יותר מ-20 שנה דמויות שונות המתארות כולן סצנות מההיסטוריה של העם הגאורגי.

הסיור  בעברית ובאנגלית, כך שקל מאוד להסתדר ולהבין.

מטיילים בין המבנים השונים ומקבלים תחושה של איך נראו החיים בג'ורג'יה לפני מאות שנים .15 לארי כניסה.

סיור בעיר

במרכזה של העיר העתיקה הפיאצה וסביב לה מגדל שעון העיר המוזהב ומזרקותיו, ארכיטקטורה בסגנון רומי ופסיפס צבעוני.  לא רחוק משם, שתיים שלוש דקות הליכה, הטיילת של בטומי הלב הפועם של העיר.  הטיילת, לחופו של הים השחור  כוללת כמה חופים נהדרים (כמו חוף השדרה המומלץ), מרוצפת במזרקות, פסלים, ספסלים, גני שעשועים, מדשאות ומתקני ספורט ואפילו מקום לפיקניק.

בבטומי יש מספר גורדי שחקים, העיר הולכת ומתפתחת מאז עזבו הרוסים את המקום, אבל מגדל 'אלפא ביתא' הוא מגדל מיוחד שמייצג את הייחודיות של גאורגיה. המגדל צמוד לפסל של אלי ונינו (פסל מדהים ששווה ביקור בפני עצמו, ומייצג אהבה נצחית). המגדל שעליו מעוצבים 33 האותיות של השפה הגיאורגית – (ומכאן שמו) מתנשא לגובה של 130. במרכז השדרה, גן חיות קטן, לא הרחק משם 'כיכר אירופה'. הכל נגיש, נקי מאד ומאיר פנים למבקרים.  איך אומר לי ג'ורג' הנהג? בלי הישראלים אין תיירות בבטומי. אז באמת מרגישים כאן בבית.

והיכן לנים ואוכלים? המלצתינו. בעיר העתיקה במלון הבוטיק גלורי  שהוא נגיש ברגל לכל האתרים היפים בעיר,  המלון צמוד לבית חב"ד שבו תוכלו לאוכל ולהרגיש בבית.

 מסעדת הבית היא מסעדת "מענדיס" בכשרות המהודרת של שליח חב"ד הרב מאיר קוזלובסקי עם משגיח כשרות צמוד. אוכל טעים מאד, אסטטי עם שרות אדיב מאד של המלצרים. רב המקום הרב זאבי , יושב במקום ועם חיוך רחב על פניו עוזר לכל אחד ואחת בסוגים שונים של שאלות.

בין שירותי המסעדה:אינטרנט אלחוטי, משלוחים וסעודות שבת וחג במקום ובהזמנה מראש. מידי יום: 11:00- 22:30 ימי שישי: 11:00- 15:00 .טל. +995551122369.

כתובת: vakhtang gorgasali 10.שעתיים טיסה בחזרה לישראל משדה התעופה הקטן והידידותי ואתם שוב בארץ הקודש.

 



4 תגובות

מיין תגובות
  1. 4

    למה לצאת לחוצה לארץ שלא לצרכי פרנסה ??????????
    מאין ההיתר?

    1. וואלה אתה בעייתי
      בדור של היום אין שום בעיה לצאת
      כמעט כל הרבנים וכו’ יוצאים….

  2. 3

    אחלה כתבה.
    בטומי נמצאת במזרח גיאורגיה לא דרום.