תשובת המדינה לבג"צ: אחרי עשרות שנים – מעמד בני הישיבות ייפסל

מוטי הלפרין No Comments on תשובת המדינה לבג"צ: אחרי עשרות שנים – מעמד בני הישיבות ייפסל

המדינה הגישה תשובה דרמטית לבג״צ, על מתווה הגיוס: יש להיערך לגיוס תלמידי הישיבות והפסקת התמיכות בעקבות פקיעת החלטת הממשלה ביום ראשון הקרוב • כפי שנחשף ב'קול חי': תקציבי הישיבות לא יישללו במיידית

צילום: פלאש 90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מבוי סתום בחוק הגיוס: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה הערב לבג"ץ את עמדתה בה נכתב כי יש להיערך לגיוס בני ישיבות כבר בראשון הקרוב, כאשר יופסק בהדרגה המימון של ישיבות בהן הלומדים לא יתגייסו.

שעה לפני פקיעת החוק בחצות, בממשלה נוטים שלא לבקש הארכה למועד הגשת התשובה בנושא התחלת גיוס החרדים. המשמעות היא שבמידה והמדינה לא תגיש את תשובתה עד השעה הנדרשת -, לא יהיה שום מנגנון חוקי המסדיר את דחיית השירות לבחורי הישיבות והאברכים, ועל הצבא יהיה לשלוח צווי גיוס לכולם.

וכך נכתב בסיכום עמדת היועמ"שית, כפי שהוגשה לבג"צ: "כפי שראינו לעיל, החל מיום 1.4.24, קרי לאחר פקיעתה של החלטת ממשלה 682, ובהיעדר החלטת ממשלה המאריכה את תוקפה, לא יהיה עוד מקור סמכות חוקי המאפשר הימנעות גורפת מהליכים לגיוס בני הישיבות. כלל גורמי המדינה המוסמכים יהיו מחויבים לפעול בקשר להליכי הגיוס בהתאם לדין; משמעות הדברים היא כי על רשויות הגיוס יהיה לפעול לקריאה להתייצבות של תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדיים שדחיית השירות שניתנה להם מכוח פרק ג'1 לחוק פקעה, או שהגיעו לגיל גיוס לאחר פקיעת ג'1 לחוק. אופן המימוש של חובה זו ייקבע על ידי רשויות הגיוס"

"לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, החל מיום 1.4.24, לאור הוראותיו הכלליות של חוק שירות ביטחון, ובהיעדרה של מסגרת נורמטיבית שתאפשר דחייה גורפת של שירותם, או את אי גיוסם של תלמידי הישיבות, לא תהיה לממשלה סמכות להמשיך ולהעביר כספי תמיכות למוסדות בגין אותם תלמידים שיהיו חייבים בגיוס על פי הדין".

כפי שחשפנו – היועמ"שית בתשובתה לבג"צ מציינת שיש לאפשר תקופת מעבר עד ששוללים את תקציבי הישיבות: "עם זאת, היועצת המשפטית לממשלה סבורה, כי יש מקום לאפשר תקופת היערכות קצרה בלבד, כהוראת מעבר, שבמהלכה ניתן יהיה להמשיך במתן התמיכות, וזאת, בשים לב לצורך בהיערכות המוסדות הנתמכים והתלמידים הלומדים בהם למצב הדברים החדש".

לסיום נכתב: "ככל שימצא זאת בית המשפט הנכבד לנכון, המדינה מציעה לאפשר לה להגיש תצהיר תשובה משלים, שבו יפורט אופן היערכות רשויות הגיוס לגיוסם של תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדי".



0 תגובות