דרעי ונתניהו לבג"ץ: לדחות את העתירות נגד המינוי

איתי גדסי No Comments on דרעי ונתניהו לבג"ץ: לדחות את העתירות נגד המינוי

ראש הממשלה נתניהו, השר דרעי, יועמ"שית הכנסת ויועמ"שית הממשלה הגיבו לעתירות נגד מינוי דרעי לשר ונגד תיקון חוק היסוד. הראשונים דורשים לדחות את העתירות, בעוד היועמ"שית לממשלה מצטרפת לעמדה לפסילת מינוי דרעי

צילום: Yonatan Sindel/Flash90
21:14
27.04.24
פנחס בן זיו No Comments on למחרת התאונה; בן גביר תוקף: "באולפנים היו חוגגים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

העתירות נגד מינויו של יו"ר ש"ס לשר ונגד החוק שאפשר את המינוי: המשיבים הגישו היום (שלישי) לבית המשפט את תגובותיהם לעתירות.

שר הפנים והבריאות, אריה דרעי מבקש בתגובתו מבית המשפט לדחות את העתירות מכל וכל וטוען כי היה כשיר מכל בחינה להתמנות לתפקיד שר גם לפני התיקון לחוק יסוד הממשלה, מאחר וגזר הדין שניתן בעניינו לא כלל רכיב של מאסר בפועל ואף לא עבודות שירות. בנוסף, טוען דרעי כי אין בעבירות שבהן הורשע משום קלון.

עוד טוען דרעי, כי התיקון שבוצע לחוק היסוד איננו פרסונלי וכן כי אין כל יסוד לטענה בדבר מצג שווא שנעשה כביכול ע"י דרעי בבית משפט השלום שם הבטיח כביכול לפרוש מהכנסת לצמיתות. "מדובר בספין המהודהד על ידי העותרים ללא כל אחיזה במציאות".

בתגובת ראש הממשלה נתניהו נטען כי אין כל מקום להתערבות התקדימית והחריגה של בית המשפט בחקיקת יסוד של הכנסת. כמו כן, אין מקום להתערב בהחלטת חברי הכנסת להביע אמון בממשלה ובהרכב שריה או להפעיל ביקורת שיפוטית על שיקול דעתו הרחב של ראש הממשלה בדבר מנוי דרעי לשר.

גם היועצת המשפטית לכנסת, עוה"ד שגית אפק שהגיבה לעתירה בעניין התיקון לחוק היסוד, כתבה כי לעמדתה יש לדחות את העתירות.

"עמדתה המסורתית של הכנסת היא שאין לבית המשפט הנכבד מקור סמכות להפעלת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. הכנסת ערה לכך שבית המשפט אימץ את דוקטרינת "השימוש לרעה בסמכות המכוננת", אך לעמדתה הרחבת יישומה ביחס לחקיקת קבע תחייב דיון מורכב בשאלות הנוגעות לתוכן החקיקה ומניעי המחוקק, באופן שמרחיב משמעותית את שיקול הדעת השיפוטי, וחורג מהבסיס העיוני של הדוקטרינה", נכתב בתגובת הכנסת.

"בחינה מהותית של הסוגיה מעלה שהכנסת לא עשתה "שימוש לרעה" בסמכותה המכוננת. בהתאם לאמות המידה שנקבעו בפסיקה – התיקון צולח את "שלב הזיהוי" ולכן אין צורך לבחון את "הצידוק" לקביעת ההסדר במסגרת חוק יסוד: התיקון קבוע ויחול באופן כללי על כל מינוי של שר בעתיד, ולא רק על שרים המתמנים לממשלה ה-37 ועניינו בתחום הנוגע באופן מובהק לחקיקת יסוד.

"לעמדת הכנסת אין בכך שעניינו של חה"כ דרעי עמד ברקע התיקון, ושמדובר בחקיקה משטרית שלא מאחורי "מסך בערות" כדי להוביל למסקנה שהתיקון אינו עומד במבחן הכלליות. שכן, העובדה שמקרה פרטי היווה תמריץ לחקיקה אינה הופכת חוק כללי, לחוק "פרסונלי". וממילא, אין מקום לבחינת כוונות המכונן וטיב שיקוליו בעת בחינת כלליותה של הנורמה החוקתית. כמו כן, אין בתחולתו המיידית של תיקון חוק היסוד על הכנסת שכוננה אותו כדי לשנות מסקנה זו ולהצביע על "שימוש לרעה" בסמכות המכוננת".

בתוך כך, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, מסרה היום בתגובתה לבית המשפט, בה הצטרפה לעמדת העותרים וטענה כי יש לפסול את מינויו של דרעי לשר משום שהאו אינו מצוי בתחום הסבירות.

ביום חמישי בבוקר יקיים בית המשפט את הדיון בעתירות, בהרכב מורחב של 11 שופטים.

כזכור, לבית המשפט הוגשו עתירות נגד שני עניינים בקשר למינויו של דרעי: עתירה נגד סבירות המינוי ועתירות נגד התיקון לחוק יסוד הממשלה, שהבהיר כי רק מי שנגזר עליו עונש מאסר בפועל, לא יתמנה לשר בממשלה.



0 תגובות