לאחר 3 שנים: אושרה העדפת מוצרים ממפעלי עוטף עזה

אבי יעקב No Comments on לאחר 3 שנים: אושרה העדפת מוצרים ממפעלי עוטף עזה

ועדת החוקה אישרה פה אחד את חידוש העדפת תוצרת יישובי עוטף עזה לחמש שנים נוספות. יו"ר הוועדה רוטמן: "אלו אנשים שפרנסתם תלויה בדבר והם מגינים עלינו בגופם. זו תקלה חמורה שהדבר הזה לא התרחש מ-2020". יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "זו מציאות כואבת. לו זה היה קורה במדינה אחרת היו מכריזים מדינה קרואה. אני משבח את יו"ר הוועדה על הבאה מהירה של התקנות לאישור"

צילום: דני שם טוב
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לאחר הפסקה של 3 שנים: ועדת החוקה אישרה היום  את תקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ) (תיקון), התשפ"ג-2023. בתיקון, מוצע להוסיף בהוראת שעה לחמש שנים העדפה עודפת לטובין המיוצרים באזור עוטף עזה, במסגרת מכרזים של גופים ציבוריים הכפופים לחוק, זאת מעבר להעדפה הנתונה לתוצאת הארץ הקבועה בתקנות ההעדפה. התקנות ייכנסו לתוקפן ב-1.9.2023.

לפי התקנות שאושרו, אזור עוטף עזה יכלול את אזור שדרות רבתי וכן את היישובים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכת סביב רצועת עזה, בהתאם להחלטות הממשלה בנושא. עוד נקבע, כי בניגוד להעדפת תוצרת הארץ, ביחס אליה לא מחשיבים כחלק מהמרכיב "הישראלי" חומרי גלם ורכיבים מיובאים- גם חומרי גלם שעברו עיבוד שהפך אותם למוצר ביניים המשמש חומר גלם למוצר הסופי (="שינוי מהותי כפול")- ייחשבו כחלק מהמרכיב "הישראלי".

לפי התקנות- בטובין מעוטף עזה, תעמוד ההעדפה באמת המידה של המחיר בשיעור 20%, זאת כאשר טובין תוצרת הארץ זוכים ל-15%-10%. הוראות התקנות יחולו על מכרזים שהמועד האחרון להגשת הצעות טרם חלף, זאת בניגוד לנהוג בשינוי תקנות- המוחל רק ביחס למכרזים שטרם פורסמו.

בנוסף, אישרה הוועדה תיקון קבע לתקנות הוכחת ייצור הטובין בארץ, לפיו, רק הזוכה במכרז יידרש להגיש אסמכתאות המוכיחות את עמידתו בהוראות התקנות (אישור רואה חשבון בדבר שיעור המרכיב הישראלי במחיר ההצעה). בשלב ראשון תידרש רק הצהרה.

רקע: חוק חובת המכרזים מכיר ביכולת הממשלה לקבוע בתקנות, הוראות שיאפשרו העדפות מסוימות במכרזים- העדפה של תוצרת הארץ, העדפה בשל התחייבות לשיתוף פעולה עסקי בינ"ל והעדפה של תוצרת מאזורי עדיפות לאומית.

תקנות תוצרת הארץ קובעות כי אם המדינה או תאגיד ממשלתי מפרסמים מכרז לרכישת טובין, אחד מתנאיו יהיה העדפה להצעות רכישה מתוצרת הארץ. בפרט נקבע כי הצעות יועדפו אם המחיר שלהן אינו גבוה ב-15% ולעיתים ב-10% ממחיר ההצעות שאינן תוצרת הארץ. עוד קובעות התקנות כי "מתוצרת הארץ"- משמעותו שהמרכיב "הישראלי" יהיה לפחות 35% ממחיר ההצעה.

באוגוסט 2015 הותקנו תקנות העדפת תוצרת הארץ כהוראת שעה לחמש שנים ובמסגרתן נקבעה העדפה עודפת לטובין מאזור עוטף עזה. העדפה זו פקעה ב-2020, ובהחלטת ממשלה מאפריל 2023, נקבע כי שר האוצר יקדם תיקון שייקבע בסדר זהה.

יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן: "אלו אנשים שפרנסתם תלויה בדבר והם מגינים עלינו בגופם. זו תקלה חמורה שהדבר הזה לא התרחש מ-2020. אנחנו חצי שנה אחרי הקמת הממשלה והנושא יובא לאישור. השאלה למה זה לא קרה עד עכשיו במקומה. זהו עוד אחד מהנזקים של חוק ממשלת החילופין שמייצר הרבה שחקני וטו ולא מצליחים להתכנס לשום דבר.

נושא המכרזים הוא פלסטר, שמייצר העדפה והטייה לטובת מי שמייצר לשוק הממשלתי ולא לפרטי, וכך הופכים את האנשים שרוצים לעזור להם לתלויים בעולם הממשלתי. ברמה המידית יש מפעלים שנוצרה להם תלות בעבר ואנחנו כמדינה לא מצאנו את הדרכים לעזור להם. אני מקווה שזו הוראת השעה האחרונה, כי העידוד המרכזי הוא שלא תהיה מלחמה עם עזה".

בהתייחסו לתיקון הקבע, הנוגע להוכחת העמידה בהוראות התקנות, אמר כי מדובר בתיקון חשוב, המצמצם בירוקרטיה, מוזיל עלויות, מייתר מכרזים ומשפר תחרויות

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים: "מדברים על דבר דרמטי, מקום שבו יש כל-כך הרבה בעיות ויש משפחות שמתפרנסות, למה צריך לרדוף אחרי כל ממשלה? זה יכול להפיל את סינרג'י למשל אבל לא רק. נלחמנו על כך שחברת החשמל תרכוש מהם את הכבלים אחרת מייבאים מטורקיה. זו מציאות כואבת. לו זה היה קורה במדינה אחרת היו מכריזים מדינה קרואה. אנחנו מקימים מפעלים שם ואנשים עובדים, ולא מקיימים את העדפת תוצרת הארץ עליה החליטה הכנסת. אני משבח את יו"ר הוועדה על הבאה מהירה של התקנות לוועדה. כמי שחוקק את חוק הטבות המס, מעבר לנושא עצמו של העדפת תוצרת הארץ, זה אומר לעולם, לאלו שאתה מוכר להם את תוצרת המפעלים, שהמדינה מייחסת חשיבות לאזור. ממשלה אחראית צריכה לטפל בדברים כל הזמן ולא לחכות 5 שנים".

ח"כ גלעד קריב: "העיקרון של עם לבדד ישכון צריך להדריך אותנו במקרי קצה, זה נכון לגבי עתודות הגז, זה גם נכון לאינטרס הישראלי, שגם עם שורת רווח יותר קטנה, תהיה חקלאות וייצור מזון עצמאי וגם ייצור מוצרים תעשייתיים חיוניים. 100% מההיתרים להעדפת תוצרת הארץ שאפשריי במסגרת הסכמי הסחר של ישראל, צריך לממש".

יוני סורוצקין מפורום קהלת: "המטרה לחיזוק חוסן תושבי האזור ברורה ומוסכמת אבל אין בתקנות הללו הבטחה שמי שמועסק במפעל הוא תושב שדרות, אין הבטחה שהשכר או הפריון יעלו. כשיש מפעל א' שמתמודד על מכרז ממשלתי מול מפעל ב' שאינו מתמודד על מכרז כזה- יש לתת לכך פתרון. אם המפעלים מסייעים לתושבי שדרות, התקנות צריכות לשקף את זה".

עו"ד יוסי לוי, המייצג את סינרג'י, ציין שהיה זה שכתב את תקנות העדפת תוצרת הארץ המקוריות ואת כללי הסכם אזור הסחר ישראל-ארה"ב, ואמר: "פורום קהלת מדבר על העדפת תוצרת כללית ולא על תוצרת עוטף עזה שהיא ספציפית. הנושא המרכזי של תקנות העדפת תוצרת הארץ וגם תקנות אלו הוא לא אם זה טוב בענייני כלכלה אלא ביחס למה שקורה בעולם. באירופה אין ולו מקרה אחד שיצרן ישראלי זכה במכרז ממשלתי. זה מחוץ לקונטקסט".

רונן יחזקאל, מנכ"ל סינרג'י: "נעים לשבת פה ולראות תמימות דעים. חבל שזה מגיע אחרי שנתיים של מאמצים, ולא בכדי הרב גפני מביע תסכול של כ"כ הרבה מאמצים די להגיע לרגע הזה. יש להגיע גם לפתרונות ואמצעים אחרים כדי לתמוך בתושבי העוטף. העתיד עוד לפנינו ואנחנו לצערנו לא רואים את השלום בוא יבוא וצריך לדאוג לאזורים האלו. אני מקווה שייצא מפה קול קורא לאמצעים נוספים שיתמכו בתושבים, ויש לנו 5 שנים לעשות זאת. אני מודה על המאמצים. יש אלפי עובדים שעובדים קשה שם, זה החוסן הלאומי שלנו.

תמכו בתקנות: היו"ר ח"כ רוטמן, והח"כים קריב וגפני



0 תגובות